Arkhangelsk?
Fra : Thomas

Dato : 22-06-06 10:47

Erfaringer med at rejse til/fra og rundt i Arkhangelsk søges.

Der går jo mange grimme historier om at det ikke er sikkert at færdes i
Rusland. Hvad mener du?

Thomas

Fra : Sten Schou

Dato : 22-06-06 23:20

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> Erfaringer med at rejse til/fra og rundt i Arkhangelsk søges.
>
> Der går jo mange grimme historier om at det ikke er sikkert at færdes i
> Rusland. Hvad mener du?

Kender intet som helst til Arkhangelsk, men har været i Moskva, og der var
fuldstændig trygt at færdes, også efter mørkets frembrud.

Hilsen Sten

Fra : JK

Dato : 23-06-06 10:16

On Fri, 23 Jun 2006 00:19:47 +0200, "Sten Schou"
<rabin@planetwave.net> wrote:

>Kender intet som helst til Arkhangelsk, men har været i Moskva, og der var
>fuldstændig trygt at færdes, også efter mørkets frembrud.

Det man eventuelt skal passe på, er vel politiet. Hvis de er korrupte
og mangler penge, bliver det hele meget besværligt.

mvh

John

Fra : Anders M

Dato : 29-06-06 00:42

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> Erfaringer med at rejse til/fra og rundt i Arkhangelsk søges.
>
> Der går jo mange grimme historier om at det ikke er sikkert at færdes i
> Rusland. Hvad mener du?

Nu har jeg ikke selv været i Arkhangelsk, men så mange andre steder i hele
Rusland.
Min lille kæphest/mit gode råd, er: Forsøg at ligne russerne:

- Lad være med at gå rundt med en rygsæk/taske til dine ting. Hav dem i en
plastikpose. Jeg oplevede selv stor forskel i måden jeg blev tiltalt på, da
jeg under mit ophold skiftede fra (slidt) plastikpose til rygsæk (jeg gad
ikke at slæbe rundt med mine ting i hånden længere). Pludselig spurgte folk
mig ikke længere om alt muligt på russisk, og tog mig tilsyneladende ikke
længere som en russer.
- Se målrettet ud hvis politiet er i nærheden. Se ud som om du ved hvor du
kommer fra og hvor du skal hen. Dette især i Moskva, som det kan tænkes at
du skal indenom. Jeg så flere turister blive antastet af politiet, men en
stor del af dem havde asiatisk, arabisk eller afrikansk udseende. Ikke den
der "dasken rundt og kiggen op". Jeg lavede en stor, stor fejl i en grænseby
til Kina, og blev bonget. Kunne have undgået det.
- Hav styr på dine papirer! Som sagt blev jeg knaldet, jeg manglede et
stempel i mit "Migration Card". 1400 rubler i bøde (den steg så til 1450 da
jeg ikke havde nok rubler, hvorefter de fandt mit Visakort, og jeg så skulle
hæve penge i en bankautomat med politi-eskorte)
- Backpackrygsæk = "Amerikany" i visse egne. Så kan man selv regne videre...
- Der er stigende hate crime og race crime i Rusland i disse tider, men det
går mest udover afrikanere, arabere eller kinesere (syge stoddere).

Dette lyder alt sammen meget forfærdeligt. Men det er det ikke.

Bortset fra fejlen ved grænsen til Kina oplevede jeg ikke egentlige
ubehageligheder. Jeg oplevede (eller bildte mig selv ind) at folk tit
kiggede meget skummelt på mig, men der skete ingenting. Selv ikke, da jeg i
Perm kl. sent om natten gik gennem et skummelt boligområde med mange
mørke/kulsorte vejtunneller, hvor der stod klynger af unge, skaldede,
muskelpumpede mænd. De kiggede, og stoppede med at
snakke/råbe/hvaddenugjorde, men gjorde mig intet. Eller gennem mørke parker
ved nattetide, hvor talrige alkoholikere vælter rundt. Eller gennem et
masseslagsmål i en Park Pobedy i St. Petersborg.
I de russiske tog og busser havde jeg ingen dårlige oplevelser.

Russerne vil tit gerne snakke, og høre hvad man er for en, hvis de får
færten af at man er udlænding. Nysgerrige bæster

Så tag det bare roligt, sålænge du "blender in" og ikke blander dig. Rusland
er sært, spøjst, interessant, lærerigt, og både inspirerende og
uinspirerende.
Anders

Fra : Thomas

Dato : 29-06-06 07:36

Lyder kanon!

Præcis mine tanker, og da jeg har venner i Arkhangelsk (Russere), så ved
de jo nok hvordan man skal opføre sig. Mine bekymringer var nærmere på
rejsen dertil. Mine russiske venner er lidt bekymret over at jeg selv
vil rejse dertil, og mener at jeg bør tage fly hele vejen for at undgå
dårlige typer.

Jeg takker for dit input.

Thomas

Fra : Anders M

Dato : 01-07-06 11:35

> Mine russiske venner er lidt bekymret over at jeg selv vil rejse dertil,
> og mener at jeg bør tage fly hele vejen for at undgå dårlige typer.

Ja, den har jeg hørt før - men kun fra russerne selv! Samtlige russere jeg
mødte på min 2½ måned solorejse gennem landet, mente at jeg var bindegal og
dumdristig.
Men jeg har aldrig mødt dårlige typer i togene eller busserne. Bevares, man
kan komme til at dele togkupé med en dranker (endda meget sandsynligt), men
de sover typisk meget

Mvh.
Anders