Hvordan er det nu ?? med de bøder
Fra : Bob \(-:

Dato : 21-06-06 21:50

Hej Alle

Hvis en person bliver taget af en fotovogn , men personen der fører bilen
ikke er ejer af bilen, hvad sker der så ??
Er det ejernen af bilen der får bøden / samt evt 1 klip ??
Eller skal person selv kontakte politiet når bøden kommer at det ikke er
ejeren af
bilen der har kørt den på tidspunktet ??
Hvis ejeren af bilen er en kvinde , men bliver ført af en mand . Vil der så
automatisk blive sendt
brev om hvem der har kørt bilen ??
Evt hvis personen ikke kan oplyse om hvem der har ført bilen hvad vilk der
så ske , med bøde og evt klip ??

Hilsen Robert

Fra : Codexx

Dato : 21-06-06 22:12

Bob (-: skrev:

> Hej Alle
>
> Hvis en person bliver taget af en fotovogn , men personen der fører bilen
> ikke er ejer af bilen, hvad sker der så ??
> Er det ejernen af bilen der får bøden / samt evt 1 klip ??

Nej, det er føreren.

> Eller skal person selv kontakte politiet når bøden kommer at det ikke er
> ejeren af
> bilen der har kørt den på tidspunktet ??

Politiet beder ejeren oplyse hvem der har ført bilen.

> Hvis ejeren af bilen er en kvinde , men bliver ført af en mand . Vil der så
> automatisk blive sendt brev om hvem der har kørt bilen ??

Det vil der under alle omstændigheder.

> Evt hvis personen ikke kan oplyse om hvem der har ført bilen hvad vilk der
> så ske , med bøde og evt klip ??

Kan eller vil?

Færdelssloven: § 65.
Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet
oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Mindes en bøde på 1000.- for ikke at ville oplyse navn. Desuden kan
Politiet evt. selv efterforske hvem det er.

Læs mere her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/faerdsel/hastighedskontrol_ATK/efter_hastighedsmaaling/

Bemærk iøvrigt den sjove undtagelse:

"Du er dog som ejer (bruger) af køretøjet ikke forpligtet til at give
oplysningen i følgende tilfælde:

-Hvis du har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne
føre køretøjet, f.eks. hvis pågældende ikke havde gyldigt
kørekort."

Som vel skyldes man i så fald vil skulle angive sig selv, idet det er
strafbart at overlade ens køretøj til en person der ikke har
kørekort?

//Bacher

Fra : Gamle

Dato : 21-06-06 22:29

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Hvordan i alverden skal det lade sig praktisere?
Du kan undlade at oplyse om fører. Politiet spørger om hvorfor. Hvad skal du
svare. Du kan i givet fald indrømme, at du har overladt bilen til en person,
som ikke lovligt måtte køre bilen. Uden kørekort eller kørekort som ikke
gjaldt for bilen. Men så har du også indrømmet, at du har gjort noget
ulovligt. Kan du ikke idømmes en straf herfor?
Så hvordan kan du undlade at afgive de korrekte oplysninger?

Mvh.
Torben

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-06-06 22:57

> Så hvordan kan du undlade at afgive de korrekte oplysninger?

Det kan sagtens lade sig gøre: Man er til en fest og bliver pissefuld og
falder i søvn tidligt "Nogen" låner bilen til at hente mere sprut i og
stiller den pænt tilbage og ligger nøgler tilbage i din lomme. De tager
berusede hjem fra festen og du vågner næste morgen og aner ikke hvem der har
været der og slet ikke at nogen overhovedet har rørt din bil. Så alt ser
fint ud.... indtil bøden kommer med et billede af en du ikke aner hvem er.

Fra : bem

Dato : 21-06-06 23:05

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget ulovligt. Kan du ikke idømmes en straf herfor?
> Så hvordan kan du undlade at afgive de korrekte oplysninger?

Det er da endnu mere grotesk, hvis man selv har ført køretøjet. Man har ikke
pligt til at inkriminere sig selv, men hvad svarer man så? "Jeg vil ikke
oplyse hvem der førte bilen fordi det var mig selv"

/Bo

Fra : Bob \(-:

Dato : 22-06-06 12:24

"bem" <bem@nnospamm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pligt til at inkriminere sig selv, men hvad svarer man så? "Jeg vil ikke
> oplyse hvem der førte bilen fordi det var mig selv"

-----------

Det vil sige hvis man har "lånt" sin bil ud til en prøvetur pga evt salg af
bilen , og man ikke ved
helt præsis hvem der har kørt bilen . Så får ejeren en bøde på 1000kr. og så
er det , det ?! (Eventulle klip vil frafalde ??)

Fra : bem

Dato : 22-06-06 12:44

"Bob (-:" <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt præsis hvem der har kørt bilen . Så får ejeren en bøde på 1000kr. og

> er det , det ?! (Eventulle klip vil frafalde ??)

Hvis du kan få dommeren til at tro på, at du ikke ved hvem der har kørt
bilen, så får du ingen bøde. Man har ikke som udgangspunkt pligt til at
vide, hvem der kører i ens bil. Hvis dommeren derimod ikke tror på dig,
hvilket han formodentlig ikke gør, så er bøden på 500 kr (for personbil).
Klippet og bøden får du naturligvis ikke, hvis du ikke selv har kørt bilen.

/Bo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 17:13

bem wrote:
> [...]
> tror på dig, hvilket han formodentlig ikke gør, så er bøden på 500 kr
> (for personbil). Klippet og bøden får du naturligvis ikke, hvis du

Men problemet opstår jo selvfølgelig hvis personen som du siger du ikke
kender, på forbavsende vis ligner dig.

Den er jo svær at håndtere overfor dommeren.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : blue

Dato : 22-06-06 17:29

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan få dommeren til at tro på, at du ikke ved hvem der har kørt
> bilen, så får du ingen bøde.

Hvorfor mener du, det gør en forskel om man ikke ved, hvem der har kørt
eller ikke vil fortælle det?

> Man har ikke som udgangspunkt pligt til at
> vide, hvem der kører i ens bil.

Næh, men man har pligt til at oplyse, hvem der har ført bilen.

> Hvis dommeren derimod ikke tror på dig,
> hvilket han formodentlig ikke gør, så er bøden på 500 kr (for personbil).

Jeg tror nu, han får bøden uanset hvad, hvis han ikke oplyser, hvem føreren
var.

Fra : Henning

Dato : 22-06-06 19:34

On Wed, 21 Jun 2006 22:50:06 +0200, "Bob \(-:"
<SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> wrote:

>Hej Alle
>
>Hvis en person bliver taget af en fotovogn , men personen der fører bilen
>ikke er ejer af bilen, hvad sker der så ??

Et tillægsspørgsmål - to enæggede tvillinger ejer en bil sammen. De
står begge på registreringsattesten. De vil begge nægte at være den
skyldige på fotoet - hvad gør politiet?

Fra : blue

Dato : 22-06-06 19:45

> Et tillægsspørgsmål - to enæggede tvillinger ejer en bil sammen. De
> står begge på registreringsattesten. De vil begge nægte at være den
> skyldige på fotoet - hvad gør politiet?

De kan i hvert fald ikke få dømt nogen af dem for hastighed med mindre de
kan fremskaffe bevis for den andens færden på gerningstidspunktet, men så
meget efterforskning vil der jo ikke ske i en sag af denne karakter.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 19:46

Henning wrote:

> Et tillægsspørgsmål - to enæggede tvillinger ejer en bil sammen. De
> står begge på registreringsattesten. De vil begge nægte at være den
> skyldige på fotoet - hvad gør politiet?

Kan man eje en bil sammen?

Men spørgsmålet er da interessant nok endda.

Mindes min gamle biologilærer prale med at af ham og hans tvillingebror
havde kun den ene kørekort til motorcykel.

Så derfor fulgte kørekortet motorcyklen...

Fra : Henning

Dato : 22-06-06 20:50

On Thu, 22 Jun 2006 20:45:47 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>Kan man eje en bil sammen?

Der kan stå flere navne på indregistreringsattesten, så ja, det vil
jeg mene man kan

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 21:13

Henning wrote:

> Der kan stå flere navne på indregistreringsattesten, så ja, det vil
> jeg mene man kan

Fino - så er den del på plads...

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 11:25

> Der kan stå flere navne på indregistreringsattesten, så ja, det vil
> jeg mene man kan

Nej - der kan kun registeres en ejer men flere brugere.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-06-06 15:15

Anders Majland wrote:

> Nej - der kan kun registeres en ejer men flere brugere.

Mente nok et eller andet ihukom mig.

/FL