Kan ost fryses ned?
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 21-06-06 13:55

Dummede mig lidt i dag, netto havde tilbud på 900grams pakker med
skiveskåret mild ost, kan ikke lige huske mærket men mener fedt
procenten ligger på 27%

Anyways så fik jeg købt 2 af de pakker med 900 gram i hver, og først på
vejen hjem gik det op for mig hvordan pokker mig og kæresten skal få
spist de 1800gram ost inden det går til :)

Så nu kommer guld spørgsmålet, som jeg har forsøgt at søge lidt på
google om, men damn hvor kan folk give forskellige svar. Læste mig til
det kunne afhænge af fedt procenten, andre var det et klart NEJ ved,
mens andre sagde uden problemer, og at det også kunne afhænge om det var
et helt stykke ost, eller skive skåret ost.

900 gram, skiveskåret, 27% fedt, vacum pakket... kan det fryses, uden at
tage alt for meget skade og stadigvæk kan bruges til pålæg.

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 14:14

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 900 gram, skiveskåret, 27% fedt, vacum pakket... kan det fryses, uden at
> tage alt for meget skade og stadigvæk kan bruges til pålæg.

Sagtens. Det går fint an at fryse "de fede" oste, hvorimod de
fedtforskrækkede oste ikke er videre egnet til frysning, da de smuldrer når
de er tøet op igen.

Den type ost du har købt, kan også fint bruges som revet ost i div. mad og
salater. Det er let at rive den når den er frossen, og at det er i skiver,
det er ingen hindring, medmindre der er papir imellem skiverne ;)

Tina

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 21-06-06 14:19

Jeg siger mange tak så.

Har lige et bonus spørgsmål, som nogen nok også kan svare på.
Faldt over denne side http://users.cybercity.dk/~buu1693/tips/kokken.html
Hvor der står:

Mug på skæreosten
Der kommer mug på skæreosten, fordi den har været opbevaret i en tæt
plastpose. Du kan godt redde resten af osten ved at skære mugpletterne
væk. Fjern mugpletterne og et godt stykke af osten rundt om pletten.
Muggen spreder sig ikke til resten af osten, så du kan godt spise resten

Jeg har altid lært, at når der er mug så smider man det ud. For muggen
har lange tråde langt ind i brødet/fødevaren, så det er ikke nok bare at
skære muggen væk. Er det mig der er galt på den, eller er det anderledes
for ost, og i såfald gælder det for alle oste.. For jeg døjer tit med
oste som f.eks fransk landbrie mugner væk for mig.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-06-06 14:32

Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> wrote in

> [...]
> anderledes for ost, og i såfald gælder det for alle oste.. For jeg
> døjer tit med oste som f.eks fransk landbrie mugner væk for mig.

hmm har altid kasseret brød med mug men skåret det væk ved ost. Ved
ikke om det er forskelligt eller om det fordi der skal være diverse
svampekulturer på osten (fx skimmelost) at man har et andet forhold
til det. Men altså - jeg har aldrig hørt om nogen der har taget skade
af at spise ost hvor muggen er skåret væk. Jeg gør det altid og har
indtil videre ikke oplevet noget træls :)

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-06-06 18:06

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> [...]
> af at spise ost hvor muggen er skåret væk. Jeg gør det altid og har
> indtil videre ikke oplevet noget træls :)

Jeg har også kun gode erfaringer med at skære muggen væk. Har været syg
engang imellem, men det har vi jo alle og jeg har aldrig på nogen måde
kunnet kæde sammen med muggen ost.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-06-06 14:38

Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> writes:

> [...]
> væk. Fjern mugpletterne og et godt stykke af osten rundt om pletten.
> Muggen spreder sig ikke til resten af osten, så du kan godt spise

Min egen teori: En ost er som oftest meget fast, altså er det svært
for muggen at sprede sig. I et stykke brød er der masser af luft og
derfor nemt for muggen at sprede sig.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Max

Dato : 21-06-06 14:40

Hej Daniel

> Jeg har altid lært, at når der er mug så smider man det ud. For muggen
> har lange tråde langt ind i brødet/fødevaren, så det er ikke nok bare

Der er åbenbart også delte meninger om disse spørgsmål

http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/O/5E7932663A4E6E1CC1256D810034A138

Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-06-06 21:52

> Hej Daniel

> Der er åbenbart også delte meninger om disse spørgsmål

Hvis en almindelig skæreost opbevares i nærhed af skimmeloste som f.eks.
Camembert og Brie i køleskabet eller i østeklokke, er der store chancer
for, at osten bliver "smittet" med de fuldstændigt uskadelige skimmelsvampe
fra disse skinmmeloste. Det vil vise sig som pletvis eller mere udbredt mug.
Aksel