Dom eller kendelse
Fra : Thomas Andersen

Dato : 20-06-06 11:10

Hejsa,

Vi er nogle som har siddet og snakket om forskellen på en dom og en kendelse
i forbindelse med en retssag.

Er der nogen som kan forklare forskellen, og meget gerne henvise til
dokumentation?

Mvh
Thomas Andersen

Fra : Anders Mortensen

Dato : 20-06-06 11:56

"Thomas Andersen" <acoon@spam.com> skrev i en meddelelse
> Vi er nogle som har siddet og snakket om forskellen på en dom og en
> kendelse i forbindelse med en retssag.

En kendelse er en retsafgørelse af et spørgsmål, der opstår under sagen.

Anders

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-06-06 12:58

"Anders Mortensen" <nomail@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Thomas Andersen" <acoon@spam.com> skrev i en meddelelse
>
> En kendelse er en retsafgørelse af et spørgsmål, der opstår under sagen.

- der afsiges f.eks. kendelse om at retsmødet skal afholdes for lukkede døre
eller at der nedlægges navneforbud mv. Dommen er den man får. Og dommen kan
anskes mens kendelsen kerres ... (hvordan staves det?)

ras

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-06 14:41

Scripsit "rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk>

> - der afsiges f.eks. kendelse om at retsmødet skal afholdes for lukkede døre
> eller at der nedlægges navneforbud mv. Dommen er den man får. Og dommen kan
> anskes mens kendelsen kerres ... (hvordan staves det?)

Man anker en dom. Man kærer en kendelse.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-06-06 15:16

> Man anker en dom. Man kærer en kendelse.

- hehe ... anskes var en tyrkfejl ... kerres kunne jeg godt se så forkert ud

ras