Rimelig leveringstid?
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-06 15:08

Jeg har bestilt nogle varer hos en dansk webshop og betalt dem kontant via
netbank. Ved bestillingen var der leveringstid, som telefonisk blev oplyst
til "godt 1 uge".

Idag er det præcis 1 måned siden og der er stadig ingen endelig tidsfrist
for hvornår varen kan leveres. Jeg talte sidst med dem for 8 dage siden,
hvor aftalen lød at hvis jeg ikke havde hørt noget i løbet af denne uge,
måtte jeg ringe igen.

Hvad kan siges at være en rimelig leveringsfrist? Hvad kan jeg evt. gøre?

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-06-06 15:18

Kent Oldhøj wrote:

> Jeg har bestilt nogle varer hos en dansk webshop og betalt dem
> kontant via netbank. Ved bestillingen var der leveringstid, som
> telefonisk blev oplyst til "godt 1 uge".

[klip]

> Hvad kan siges at være en rimelig leveringsfrist? Hvad kan jeg
> evt. gøre?

Det nemmeste er at udnytte din fortrydelsesret ved nethandel (jeg
antager at det er forbrugerkøb). Meddel firmaet at du ikke ønsker varen;
så skal de betale dig pengene tilbage.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-06-06 15:30

Kent Oldhøj wrote:
> Jeg har bestilt nogle varer hos en dansk webshop og betalt dem kontant via
> netbank. Ved bestillingen var der leveringstid, som telefonisk blev oplyst
> til "godt 1 uge".

Regel nummer 1 vedrørende nethandel: brug kreditkort. Du kan godt få en
masse instanser til at pålægge butikken at beatle dine penge tilbage,
men hvis de ikke gider og beløbet ikke er stort, så får du ikke dine penge.

Det problem har man ikke når man bruger kreditkort.

Mvh. Michael.

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 15:36

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> måtte jeg ringe igen.
>
> Hvad kan siges at være en rimelig leveringsfrist? Hvad kan jeg evt. gøre?

Hej Kent,

Du burde først og fremmest have reklameret, og har du ikke gjort det,
vil jeg anbefale dig at gøre det hurtigt.
Leveringsfristen er den aftalte "godt en uge", altså nok ikke mere end
7 - 10 dage.
Nu ved jeg ikke om priserne svinger meget indenfor vinbranchen, men du
har faktisk ret til at hæve handlen, og foretage et dækningskøb hos en
anden forhandler. (det er dog ikke sikkert at du uden at komme i retten
får beløbet lokket ud af firmaet, men det er en helt anden
problemstilling).

Hvis du, f.eks. har købt netop den vin til 20 kr. flasken, men den nu
koster 30 kr. flasken, kan du kræve de 10 kr. per flaske erstattet.
(husk blot at du ikke kan købe vinen det dyreste sted, for at påligge
den oprindelige forhandler en ekstra stor omkostning, du skal altid
vælge det billigste).

Skulle vinen bruges til videresalg, vil du alt efter om der er tale om
et genus eller species køb, have mulighed for erstatning.

Jeg er ikke så stiv i forbrugerkøb, så hvis vi snakker store beløb, må
du hellere søge advokatbistand.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-06 18:46

Christian Madsen <svar@venligst.her> wrote in

> Nu ved jeg ikke om priserne svinger meget indenfor vinbranchen

Tak for rådene til alle, og blot et lille tillægsspørgsmål til Christian:

Hvorfor tror du det drejer sig om vin?

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 19:22

Kent Oldhøj skrev:
> Christian Madsen <svar@venligst.her> wrote in

> Tak for rådene til alle, og blot et lille tillægsspørgsmål til Christian:
>
> Hvorfor tror du det drejer sig om vin?

hehe, ja det ved jeg faktisk ikke. Jeg er ved at være godt bagt oven i
hovedet efter 1½ måned med 8-10 timers eksamenslæsning hver dag. Jeg
havde på en eller andet måde fået ind i mit hovede at du havde skrevet,
at du havde købt det fra en dansk vin-webshop..! Det beklager jeg!

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 19:30

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
[klip]

> hehe, ja det ved jeg faktisk ikke. Jeg er ved at være godt bagt oven i
> hovedet efter 1½ måned med 8-10 timers eksamenslæsning hver dag.

8-10 timer, sig mig laver de studerende ikke noget nu til dags - nej, i MIN
tid, der læste vi i døgndrift

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 19:47

Karina og Christian skrev:

> 8-10 timer, sig mig laver de studerende ikke noget nu til dags - nej, i MIN
> tid, der læste vi i døgndrift

Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 20:04

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Se det var tider, hvor der var noget, der hed arbejdsindsats og -moral.

/Karina

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-06 20:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Der er da ingen udfordring når man har bøger man kan skrive af efter ...
Næ du prøv at lære et håndværk efter de gammeldags metoder, det gi'r hår på
brystet :)

- Peter

Fra : Gamle

Dato : 17-06-06 20:53

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Så er du jo træt endnu. Vi skal nok være lidt overbærende fremover.*G*

Mvh.
Torben

Fra : Jens

Dato : 18-06-06 07:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Hvad har det så med jura at gøre?

Fra : per christoffersen

Dato : 18-06-06 11:13

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

- Og når man fortæller den slags til de unge mennesker i dag, så tror de
ikke på det...

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-06 21:54

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Havde i virkeligt mulighed for selv at låne bøger til at skrive af,
dengang du blev folkeskolelærer? Så har i da haft det alt for godt...

Jeg troede at det var noget med at læreren skulle voldtage jer, og at i
skulle tillade det, for at i overhovedet kunne bestå den afsluttende
eksamen - og selv det var kun muligt hvis man som hovedregel havde givet
censor et blowjob forinden. Men det er måske bare et løst rygte, som
ikke har noget på sig?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-06-06 23:32

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> Da jeg var student, stod jeg op en halv time *før* jeg gik i seng
> og studerede i 28 timer i døgnet, og bøgerne måtte jeg selv
> skrive af i hånden med et penneskaft dyppet i mit eget blod!

Du piver.... du havde trods alt blod

Jeg studerede også 24 timer i døgnet rundt... og når det ikke var nok måtte
vi stjæle tid fra vores mindre søskende. Af samme grund lærte min
lillesøster først at tale da hun var sidst i 20'erne.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-06 21:16

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> writes:

> [...]
> vi stjæle tid fra vores mindre søskende. Af samme grund lærte min
> lillesøster først at tale da hun var sidst i 20'erne.

LOL...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 20:00

Karina og Christian skrev:
> [...]
> [klip]

> 8-10 timer, sig mig laver de studerende ikke noget nu til dags - nej, i MIN

Ja det kunne jeg forestille mig..!
Jeg har faktisk ikke noget i mod det, da jeg finder det yderst
interessant (med undtagelse af retshistorie og retten i samfundet, som
jeg skal til eksamen i på mandag . )

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 20:11

> Ja det kunne jeg forestille mig..!
> Jeg har faktisk ikke noget i mod det, da jeg finder det yderst
> interessant (med undtagelse af retshistorie og retten i samfundet, som jeg
> skal til eksamen i på mandag . )

Hehe - godt med lidt entusiasme, du har jo også et år eller to tilbage endnu

Har man retshistorie på første år nu?

/Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 21:25

Karina og Christian skrev:
> "Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
>
> Hehe - godt med lidt entusiasme, du har jo også et år eller to tilbage endnu
>

> Har man retshistorie på første år nu?
>
> /Karina

Ja - desværre. Det er lige kommet ny studieordning i år.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 22:20

> Ja - desværre. Det er lige kommet ny studieordning i år.

Ellers skulle du bare i gennem det på andet år i 3 * ret. Puuuuh, godt det
ikke er mig mere

/Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 22:27

Karina og Christian skrev:
> "Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse

> Ellers skulle du bare i gennem det på andet år i 3 * ret. Puuuuh, godt det
> ikke er mig mere
>
> /Karina

hehe, ja jeg har også hørt om 3 * ret's modificerede navn. Er du færdig
uddannet?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 22:43

> hehe, ja jeg har også hørt om 3 * ret's modificerede navn.

Hehe ja, det er knap så flatterende Jeg har godt nok hørt, at der skulle
komme en ny studieordning - det kunne være jeg skulle kigge lidt på den -
det er jo spændende at se, hvordan de nu har valgt at bygge uddannelsen op.

Er du færdig
> uddannet?

Ja, jeg er færdiguddannet og har tilmed været heldig at finde arbejde,
allerede inden jeg var færdig

/Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 23:04

Karina og Christian skrev:
> [...]
>
> Er du færdig
>
> Ja, jeg er færdiguddannet og har tilmed været heldig at finde arbejde,

Okay, det var da lækkert. Jeg søger også, men regner ikke med at få
noget før på 2. eller 3. år.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 23:16

> Okay, det var da lækkert. Jeg søger også, men regner ikke med at få noget
> før på 2. eller 3. år.

Læser du egentlig i København eller Århus?

/Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 23:28

Karina og Christian skrev:
> "Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
>
> Læser du egentlig i København eller Århus?
>
> /Karina

Jeg læser i Århus, men jeg har den fordel (mener jeg selv, hehe), at bo
i Aalborg, så jeg har en del tid i toget (ca. 3 timer i tog om dagen
(men dog næsten 5 timers samlet transport)), hvor jeg enten kan læse (i
Hvileafdelingen), eller sidde og kigge, så jeg får læst en del af
stoffet i toget, således at jeg altid er forberedt til timerne, hvilket
er en KÆMPE fordel. Ofte hjemme kan man let blive fristet til, at lave
andre ting (som f.eks. at sidde og skrive herinde .

Læste du i Aarhus?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-06 23:58

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
news:mn.901c7d6604b32e14.54799@venligst.her...> Jeg læser i Århus, men jeg
> [...]
> KÆMPE fordel. Ofte hjemme kan man let blive fristet til, at lave andre
> ting (som f.eks. at sidde og skrive herinde .

Hehe - ja, det kender jeg kun alt for godt. Jeg tror aldrig, jeg præsterede
at være forberedt til mine timer Så det kan du da have ret i, at det kan
være en fordel med lang transporttid.

> Læste du i Aarhus?

Jamen, selvfølgelig da Men nu bor jeg så i København, hvor jeg som nævnt
har fået arbejde.

Hvilke fag har du her på første år?

/Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-06-06 00:35

Karina og Christian skrev:
> [...]
> være en fordel med lang transporttid.

> Jamen, selvfølgelig da Men nu bor jeg så i København, hvor jeg som nævnt

Jeg har haft statsforfatningsret (afsluttede det iøvrigt med et 11-tal
hos Germer) , derudover, købe, aftale, erstatnings, familie og
arveret, samt retten i samfundet og retshistorie.

Er det som advokat / advokatfuldmægtig du har fået job, eller som
jurist / dommer?
Jeg regner med jeg selv gerne vil have noget med erhvervslivet at gøre.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Deaster

Dato : 18-06-06 08:41

Karina og Christian skrev:
> [...]
> være en fordel med lang transporttid.

> Jamen, selvfølgelig da Men nu bor jeg så i København, hvor jeg som nævnt

Undskyld, men I er godt klar over at emailen er opfundet?

Jesper