Mangel ved plæneklipper
Fra : SKR

Dato : 16-06-06 22:15

Hvordan er jeg stillet i nedenstående:
Jeg finder en brugt plæneklipper, hvor jeg under afprøvning overfor sælger
påpeger at den ryger meget. Sælger siger at det blot er fordi den har stået
stille i lang tid.
Efter levering fortsætter plæneklipperen med at ryge, og dette gør jeg
sælger opmærksom på, og han siger at han vil hente den og reparere den.
Han henter den og efter 3 dage meddeler han mig så, at motoren er slidt op
og skal skiftes. Han foreslår at jeg skal betale ca. 1/3 del af den nye
motors pris, 3500. Den nye motor koster 9000.
Plæneklipperens pris var 15500 og den var fra 2001.
Mit problem er at jeg gerne vil beholde denne plæneklipper, men er ikke
særligt interesseret i at skulle betale 3500 mere for den.
Kan jeg kræve at han reparerer den uden omkostninger for mig ?

mvh
Søren

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 16-06-06 22:43

OT:
Hvilken motor sidder der på maskinen ?

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 04:46

> OT:
> Hvilken motor sidder der på maskinen ?

B&S 16hk vanguard 2 cyl.

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 17-06-06 11:01

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> B&S 16hk vanguard 2 cyl.

Lyder underligt at den skulle være slidt op allerede nu, de holder
som regel langt over 1000 timer hvis de bliver passet ordentligt.

Der er dog et par klassiske fejl, benzinpumpen bliver med tiden
utæt og benzinen render ned i motorolien. Så ryger den som en
skorsten da olien er fortyndet så meget at det finder vej forbi
stempelringene.
Krumtapshus udluftningen kan sidde fast og så laver den overtryk
i krumtaphuset, så oser den også. Ventilen/udluftningen kan også
være defekt så den står åben hele tiden, så vil de fleste også begynde
at ryge da den pumper olietåge direkte op i luftfilteret.

Fra : Brian

Dato : 17-06-06 12:01

"Kaj Kristian Thomsen" <kk.thomsen@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> være defekt så den står åben hele tiden, så vil de fleste også begynde
> at ryge da den pumper olietåge direkte op i luftfilteret.

Det var nok ikke lige det svar man forventede i en jura-gruppe :) Man
sikkert ganske brugbart - det er jo ikke sikkert at motoren rent faktisk er
defekt...

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 12:42

Er konstateret defekt af forhandler, da der manglede et skjold der gjorde at
den trak luft uden om luftfilteret.

Søren

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-06-06 17:08

On Sat, 17 Jun 2006 13:41:56 +0200, "SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk>
wrote:

>Er konstateret defekt af forhandler, da der manglede et skjold der gjorde at
>den trak luft uden om luftfilteret.

Er der tale om samme forhandler som du har købt maskinen af ?

/Hans

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 17:28

Ja forhandleren er den samme.

Søren

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 11:45

SKR skrev:
> [...]
> særligt interesseret i at skulle betale 3500 mere for den.
> Kan jeg kræve at han reparerer den uden omkostninger for mig ?

Er det en privat sælger?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 12:41

Nej
Det er hos en forhandler

Søren

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 14:00

SKR skrev:
> Nej
> Det er hos en forhandler
>
> Søren

hmm, jeg er ikke så stært i forbrugerret, så ret mig endelig hvis der
forekommer fejl, men:

Da du kigger på plæneklipperen, og ser, at den ryger, vil du som
udgangspunkt have accepteret dette. Men når du spørger, og bliver
forklaret, at det kun er noget midlertidigt, burde sælger være ekstra
opmærksom på, om maskinen fejlede noget. Du kan derfor ikke antages, at
have accepteret købet af maskinen, i den stand hvori den blev leveret /
fremvist.

Du har altså købt en species genstand (da jeg kan forstå at det er en
bestemt maskine), som er behæftet med mangler.

Sælger har en ret til, at forsøge at afhjælpe fejlen (dog ikke mere end
et par gange), herefter har du mulighed for at hæve købet, og evt.
kræve afslag i prisen.
Sælger kan ikke kræve, at du skal betale for at bringe salgsgenstanden
i den stand, som må anses for tilsikret.

Hvis sælger nægter at sætte ny motor i (uden vederlag fra din side),
kan du kræve afslag i købesummen. Afslaget vil enten udgøre et
forholdsmæssigt afslag, eller blot et afslag svarende til "værdien" af
manglen.
Har du nogen idé om maskinen er mere værd, end du har givet for den?

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 15:16

Jeg accepterede ikke at den skulle ryge da jeg kigger på den i første
omgang, men påtaler dette og siger at den ryger for meget, så jeg har gjort
opmærksom på det.

Jeg mener ikke at maskinen er mere eller mindre værd end det jeg har givet
for den, under forudsætning af at motoren var i orden.
Det er klart at maskinen bliver mere værd efter at der kommer ny motor på,
end som hvis der havde siddet en brugt.
Det skal også nævnes, at sælger efter at have konstateret fejlen på motoren
blot bestiller en ny hjem uden at spørge mig. Samt at det er mig der retter
henvendelse til ham for at høre hvordan det går med plæneklipperen.

Søren

--
Med Venlig Hilsen

Søren Ramlov
ramlov@post3.tele.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 15:27

> [...]
> blot bestiller en ny hjem uden at spørge mig. Samt at det er mig der retter
> henvendelse til ham for at høre hvordan det går med plæneklipperen.

Hej Søren.

Hvis jeg var dig, ville jeg oplyse sælger, at du har købt maskinen som
værende "i orden" (altså som ikke rygende), og det er hans ansvar at
sætte den i en sådan stand. Du kan evt. oplyse, at du ikke agter, at
ville betale for instandsættelsen. Sælger har pligt til at afhjælpe
manglen, og hvis han nægter, skal du have værdiforringelsen erstattet
(som vel(?) må udgøre de 9000 kr. motoren koster), jf. KBL § 78.

Sælgeren vil muligvis kunne påberåbe sig KBL § 78, stk. 2, som
begrundelse for, at du ikke kan kræve afhjælpning eller erstatning, da
det vil påføre ham "uforholdsmæssigt store omkostninter). Hvorvidt
9.000 kr. ud af 15.000 kr. er en uforholdsmæssig stor omkostning må
afgøres konkret, her skal også tages hensyn til, om det er muligt for
dig, at købe en ny tilsvarende til samme pris osv. osv. Nu kender jeg
ikke forholdene indenfor "plæneklipper-branchen", men det burde
undersøges nærmere.

Fra : Christian

Dato : 17-06-06 17:20

Christian Madsen wrote:

Er muligheden for simpelthen at ophæve handlen ikke til stede for sælger?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 18:15

Christian skrev:

> Er muligheden for simpelthen at ophæve handlen ikke til stede for sælger?

Nej, sælger kan ikke hæve handelen.

Sælger kan kun tilbyde reparation eller ombytning. Hvis han gør
det (og det ikke volder køber væsentlig ulempe og slet ingen
udgift), så må køber vælge blandt de to muligheder.

Hvis derimod sælger ikke tilbyder dette, eller hvis det koster
køber penge eller væsentlig ulempe, så træder to andre
mangelsbeføjelser i kraft for køber: Så kan han også vælge at
hæve handelen eller at få et afslag (som skal forhandles).

Og så er der lige forbeholdet om uforholdsmæssige udgifter for
sælger som andre også har nævnt.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 17-06-06 18:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hæve handelen eller at få et afslag (som skal forhandles).
>
> Og så er der lige forbeholdet om uforholdsmæssige udgifter for

Altså sælger skal komme med mulige løsninger. Disse kan indeholde meget
lang rep. tid, omkostninger (for både sælger og kunde), erstatnings
produkter.
Er kunden ikke tilfreds med de tilbudte løsninger kan han kræve købet hævet.

I nævnte sag..
Sælger vil godt sætte en sprit ny motor i maskinen, og lade køber betale
1/3 af motorens pris.
Ønsker kunden ikke dette og de ikke kan forhandle nogen anden løsning
påplads må kunden hæve købet?

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 18:35

Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
defekt) uden at skulle betale noget

Søren

Fra : Christian

Dato : 17-06-06 18:42

SKR wrote:
> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget
>
> Søren

Hvad jeg kender til købeloven, så skal sælger rep. varen.
Vil/kan han ikke det forpligtes han til enten at stille med et
erstatnings produkt eller lade handlen gå tilbage.

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 19:20

Christian skrev:

> Hvad jeg kender til købeloven, så skal sælger rep. varen.
> Vil/kan han ikke det forpligtes han til enten at stille med et erstatnings
> produkt eller lade handlen gå tilbage.

Det kan være at jeg bare er for træt i hovedet efter 1½ måneds
eksamenslæsning, men modsiger du ikke dig selv?

I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
vælge afslag i prisen. (med mindre, hvilket jeg måske vil mene, at det
er en uforholdsmæssig stor udgift)... Men til dette kommer spørgsmålet
om sælger har vist at maskinen ikke virkede, og derfor har handlet
svigagtigt, men det er en helt anden problemstilling..!

Fra : Christian

Dato : 17-06-06 19:44

Christian Madsen wrote:

> [...]
> om sælger har vist at maskinen ikke virkede, og derfor har handlet
> svigagtigt, men det er en helt anden problemstilling..!

Nej sælger kan ikke hæve handlen. Men det kan være sidste løsning for køber.

Jeg kan ikke finde en sag på forbrug.dk hvor køberen ikke vil hæve salget
Alt hvad jeg kan finde er at kunden har tre muligheder ved reklamation.
Hæve købet, rep. eller erstatnings produkt.
Hvis forhandleren kan påvise at en af disse påfører ham uhensigtsmessig
gene eller omkostning må han vælge en af de andre.

Ved gentagne fejl/fejl der ikke blev udbedret, har jeg kun set
afgørelser som gav kunden ret til at hæve købet.

Kan man som kunde, og med loven i baghånden, forlange at man får et
produkt som er tilsvarende. uanset udgifter for sælger? Vil gerne have
et link hvis nogen har en sag hvor dette er tilfældet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 19:59

Christian skrev:

> Alt hvad jeg kan finde er at kunden har tre muligheder ved reklamation.

Se mit andet svar. Køber har 2 eller 4 muligheder.

> Hvis forhandleren kan påvise at en af disse påfører ham
> uhensigtsmessig gene eller omkostning må han vælge en af de
> andre.

Forhandleren må tåle al den gene som en mangel medfører. Det er
kun uforholdsmæssige udgifter han er beskyttet imod.

> Ved gentagne fejl/fejl der ikke blev udbedret, har jeg kun set
> afgørelser som gav kunden ret til at hæve købet.

Det er også korrekt,. men køber har stadig de tre andre
muligheder. Fidusen er jo nok at hvis forhandleren først har
klampet rundt, så vil køber ikke have mere med ham at gøre og
vælger derfor at hæve.

> Kan man som kunde, og med loven i baghånden, forlange at man
> får et produkt som er tilsvarende.

Ja.

> uanset udgifter for sælger?

Nej.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 17-06-06 21:09

Christian Madsen wrote:

> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
> vælge afslag i prisen.

Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)

Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift
for sælger?

Fra : SKR

Dato : 17-06-06 22:06

"Christian" <nej@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift
Hvad er en uforholdsmæssig udgift ?
Jeg har ikke krævet ny motor, men blot påpeget er der var en fejl ved den
pågældende motor, hvilket også blev påpeget første gang jeg så
plæneklipperen.
Dette er sælgeren enig i, hvorfor han også uden tøven siger at de vil
reparere den pågældende motor.
Efterfølgende da jeg kontakter ham siger han at motoren ikke kan repareres,
hvorfor han har bestilt en ny motor til plæneklipperen og vil forslå at jeg
skal betale ca. 1/3 at dennes pris.

Søren

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 22:07

SKR skrev:
> [...]
> hvorfor han har bestilt en ny motor til plæneklipperen og vil forslå at jeg

9000 kr. ud af 15.000 vil måske være det. Forsøg at sige, at du vil
kræve at han leverer det han har lovet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-06 22:06

Christian skrev:

> [...]
>
> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift for

nej, jf. KBL § 78, stk. 2

Fra : Christian

Dato : 18-06-06 00:39

Christian Madsen wrote:

> nej, jf. KBL § 78, stk. 2

Takker.

Fra : Christian

Dato : 18-06-06 00:45

Christian Madsen wrote:

> nej, jf. KBL § 78, stk. 2

Måske lige kvit nok....
Hvis jeg kigger på §78 stk 2 står der:

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

Derefter står der en masse om afhjælpning og afslag

Men sagen Sælger tilbyder at hæve salget men køber er ikke interesseret
i den løsning er ikke uddybet.

Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har
køber *ret* til at kræve købet ophævet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-06 02:02

Christian skrev:

> Men sagen Sælger tilbyder at hæve salget men køber er ikke interesseret
> i den løsning er ikke uddybet.

Jeg synes at der er svaret ret grundigt allerede. Køber kan bare
sige "Nej tak, jeg vil have det vi har aftalt".

> Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har
> køber *ret* til at kræve købet ophævet.

Ja. Hvad er problemet?

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-06-06 08:32

Christian skrev:

> [...]
> løsning er ikke uddybet.
>
> Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har køber

Først og fremmest en henvisning til Bertel's svar.
Dernæst:
Hvis sælger "tilbyder" at hæve handlen, siger han reelt bare at han
ikke har tænkt sig at levere, og kommer derved i forsinkelse (hvilket
også dækker over det tilfælde at sælger aldrig leverer). Hvis Sælger
kommer i forsinkelse, kan køber udøve misligholdelse, dog med de nævnte
begrænsninger.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-06-06 19:14

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev :

>Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
>defekt) uden at skulle betale noget

Nej - men du skal have hvad du er lovet i handlen - en maskine der
virker, og i den stand den bør være alt efter alder/pris/etc..

Vælger forhandleren at finde en motor på samme alder, med det slid,
der er forventligt - kan han gøre det.

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : per christoffersen

Dato : 18-06-06 11:21

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget

Du kan ikke kræve en ny motor direkte.
Du kan kræve at plæneklipperen bliver sat i en stand der svarer til den der
måtte forudsættes ved købet.
Det kan betyde en reparation eller en udskiftning af motoren med en anden,
som godt kan være en tilsvarende brugt motor.
Hvis sælger vælger at udskifte med en ny motor, kan han ikke kræve at du
betaler en andel af udgiften.

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 18-06-06 12:07

> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget

Nej - men du vil kunne kræve en rep. af den eller en anden brugt motor -
alternativt hæve handlen.

(Ujuridisk er det måske også en merpris værd at få den med den nye motor da
du selv skriver at den reelt øger klipperens værdi udover det du har givet
for den)

Fra : SKR

Dato : 18-06-06 12:55

> [...]
>
> (Ujuridisk er det måske også en merpris værd at få den med den nye motor
> da du selv skriver at den reelt øger klipperens værdi udover det du har

Jeg er helt enig, men købte jo plæneklipperen med den pågældende motor, som
jeg vurderede ville kunne holde i mange år, da den kun havde kørt 300 timer.
Jeg har ikke krævet ny motor, men blot at plæneklipper var i brugbar stand.

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 19:44

Christian skrev:

> Altså sælger skal komme med mulige løsninger.

Nej, det behøver han ikke. Hvis han ikke gør det, har køber
valget mellem fire muligheder (reparation, ombytning, afslag,
hæve).

Fidusen for sælger er bare at hvis han tilbyder reparation eller
ombytning, så kan køber ikke vælge de to andre muligheder.

> Disse kan indeholde meget lang rep. tid,

Nej, det kan de i hvert fald ikke! Lang ventetid er væsentlig
ulempe. Hvis sælger tilbyder reparation, men ikke kan klare det
inden for rimelig tid, træder købers 4 muligheder i kraft.

> [indeholde] omkostninger (for både sælger og kunde)

Nej! Det må ikke koste køber noget som helst - heller ikke f.eks.
porto eller anden transport (ud over latterligt små beløb).

> Er kunden ikke tilfreds med de tilbudte løsninger kan han kræve
> købet hævet.

Det er ikke helt rigtigt. Hvis en reparation er udført så varen
svarer til det aftalte, kan køber slet ikke kræve noget som
helst. Men hvis der er forsøgt reparation og varen stadig ikke
svarer til det aftalte, så kan køber hæve handelen (og det var
nok det du mente) - men sælger skal nok have to forsøg.

> [...]
> køber betale 1/3 af motorens pris.

> Ønsker kunden ikke dette og de ikke kan forhandle nogen anden

Ja. Det er fair nok at forhandleren vil foreslå den løsning, men
køber er *ikke* forpligtet til at acceptere en løsning der vil
koste ham penge. Derimod er forhandleren forpligtet til at sørge
for en løsning der *ikke* koster køber noget.

--
Bertel

Fra : SKR

Dato : 20-06-06 21:03

Tak for svarene alle sammen, nu er jeg klar til at møde sælgeren

Søren