Kørsel på arbejde uden løn?
Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 13-06-06 10:06

Hej Allesammen

Min kæreste er ansat af amtet som diætist og skal køre rundt til
forskellige sygehuse i amtet, i vores egen bil.

Hun får selvfølgelig kørselspenge, men de har sagt til hende at den
tid hun bruger på at køre rundt skal hun selv betale.

Kan det være rigtig??

MVH
Jimmi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-06 10:12

<wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hun får selvfølgelig kørselspenge, men de har sagt til hende at den
> tid hun bruger på at køre rundt skal hun selv betale.
> Kan det være rigtig??

Det er ikke reguleret i lovgivning. Hvad siger hendes ansættelsesaftale?
Hvilken overenskomst er hun under?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 11:05

> Det er ikke reguleret i lovgivning. Hvad siger hendes ansættelsesaftale?
> Hvilken overenskomst er hun under?

I princippet kunne hun også være ansat ved amtet med "alle" sygehuse som
arbejdssted og så selv skulle betale både tid og transport mellem dem (Det
er tilfældet for nogle underviserere ved EUC - i praksis dog ikke mere end 2
steder om dagen men måske 3 arbejdsteder i løbet af ugen)

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 11:34

Anders Majland wrote:

> [...]
> er tilfældet for nogle underviserere ved EUC - i praksis dog ikke mere end 2
> steder om dagen men måske 3 arbejdsteder i løbet af ugen)

Jeg kender også en, som arbejdede både på Glostrup og Herlev Sygehus.
Det var uden løn i transportiden de dage hun skulle være på begge
arbejdspladser, og hun fik ingen kørselsgodtgørelse på nogen måde ud
over det ligningsmæssige befordringsfradrag, men det har hun næppe
kunnet udnytte, eftersom hun på det tidspunkt boede i Vanløse, mener
jeg. Og mig bekendt var det én ansættelse med to arbejdspladser. Det var
ikke to separate ansættelser.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-06-06 12:25

On Tue, 13 Jun 2006 12:33:42 +0200, Holst wrote:

> [...]
> udnytte, eftersom hun på det tidspunkt boede i Vanløse, mener jeg. Og mig
> bekendt var det én ansættelse med to arbejdspladser. Det var ikke to

Men hun har stadig sit kørselsfradrag. Det giver selvfølgelig kun til
bilens drift, men alligevel.

Hvis fradraget kun et til min arbejdsgiver, skal jeg godt nok ha lavet
nogle ændringer!

Jeg er vikar/løsarbejder, og har ~80 km til min arbejdsgiver, men arbejder
mange steder indenfor 100km. Oftests dog indenfor ~40 km

/Henning

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 12:50

Henning Wangerin wrote:

> Men hun har stadig sit kørselsfradrag. Det giver selvfølgelig kun til
> bilens drift, men alligevel.

Det har hun, men Vanløse - Glostrup - Herlev - Vanløse når næppe op på
de 24 km for at kunne udnytte lidt af det.

I Jimmis kones tilfælde vil der jo ikke være et fradrag, eftersom hun jo
åbenbart får kørselspenge for kørslen mellem de forskellige sygehuse.

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 10:18

wolff13@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Hun får selvfølgelig kørselspenge, men de har sagt til hende at den
> tid hun bruger på at køre rundt skal hun selv betale.

Umiddelbart nej, men det kommer nok an på hendes ansættelsesforhold.

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 13-06-06 12:16

Hun er kun ansat på et sygehus og arbejder også der de fleste dage.
hun køre kun ud to gange om ugen, men der er der så en times kørsel
hver vej. dvs. at hun arbejder 4 timer om ugen uden at få løn.

MVH
Jimmi

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 12:22

wolff13@gmail.com wrote:

> Hun er kun ansat på et sygehus og arbejder også der de fleste dage.
> hun køre kun ud to gange om ugen, men der er der så en times kørsel
> hver vej. dvs. at hun arbejder 4 timer om ugen uden at få løn.

Tjah ... hvad står der i hendes ansættelsesaftale.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-06-06 12:54

wolff13@gmail.com skrev den 13-06-2006 11:05:
> [...]
>
> Hun får selvfølgelig kørselspenge, men de har sagt til hende at den
> tid hun bruger på at køre rundt skal hun selv betale.

Det kommer helt an på hvad der står i hendes ansættelsaftale.

Generelt vil jeg se på hvordan dagen/kørslen er tilrettelagt fra
arbejdsgivers side:
Er kørslen som en slags transport til og fra arbejde fx når man er hele
dagen på et hospital. Så vil jeg bare betragte kørslen som alle mulige
andre der har lidt langt til og fra arbejde. På jævnt dansk: sådan er
det bare at have transport til arbejdspladsen.

Hvis kørslen ligger midt på dagen og arbejdsgiveren beder om (fx via
vagtplaner), at man skal arbejder på hospital A først på dagen og køre
til hospital B for at arbejde der resten af dagen.
Så må arbejdsgiveren også betale den tid det tager og køre derhen.

Det hele kommer dog helt an på ansættelsesaftalen og overenskomst evt.
lokalaftaler.
På jævnt dansk: kontakt tillidsrepræsentanten og/eller fagforeningen.

Carsten Riis

www.de3faktorer.dk

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 13:25

Carsten Riis wrote:

> [...]
> til hospital B for at arbejde der resten af dagen.
> Så må arbejdsgiveren også betale den tid det tager og køre derhen.

Det, synes du, er rimeligt. Men vil der ikke er nogen regler, der
foreskriver, at det SKAL være sådan, så ... Vil arbejdsgiveren ikke
betale løn i transporttiden, så står det ham vel frit at udbyde jobbet
på disse vilkår. Så kan arbejdstageren jo tage imod jobbet eller lade være.

> Det hele kommer dog helt an på ansættelsesaftalen og overenskomst evt.
> lokalaftaler.

Det gør det nemlig, og det er her, Jimmys kone skal kigge.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-06-06 13:49

Holst skrev den 13-06-2006 14:24:

> [...]
> på disse vilkår. Så kan arbejdstageren jo tage imod jobbet eller lade være.

Tja, der er jo aftalefrihed på det danske arbejdsmarked.

Så ja, naturligvis må jimmys kone og arbejdsgiver da selv aftale hvad
der er aftalt.

Hvad med andre som har skiftende arbejdssteder fx håndværkere som kører
fra kunde til kunde i løbet af dagen.
Skal de selv betale deres køretid? Eller er køretiden en del af deres
arbejde og derfor også en del af deres arbejdstid?
Eller hvad med folk som der har fået et fast mødested og fra dette sted
skal køre ud til det sted hvor arbejdet reelt skal foretages. Hvornår
starter arbejdstiden der?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-06 13:51

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad med andre som har skiftende arbejdssteder fx håndværkere som kører
> fra kunde til kunde i løbet af dagen.
> Skal de selv betale deres køretid?

Det afhænger af deres aftale.. Der er intet jura at komme efter her...

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 14:03

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Eller hvad med folk som der har fået et fast mødested og fra dette sted
> skal køre ud til det sted hvor arbejdet reelt skal foretages. Hvornår

Det er jo et spørgsmål om, hvad der er blevet aftalt.

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 13-06-06 14:01

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det afhænger af deres aftale.. Der er intet jura at komme efter her...

> [...]

Okay. Takker for svarene, jeg vil kige hendes ansættelseskontrakt
igennem.

Jeg synes lidt at det vil svare til at en hjemmehjælper kun fik løn
for den tid hun var inden ved en bruger

MVH
JimmI

Fra : Holst

Dato : 13-06-06 14:09

wolff13@gmail.com wrote:

> Jeg synes lidt at det vil svare til at en hjemmehjælper kun fik løn
> for den tid hun var inden ved en bruger

Det er det vel også, men nu er din kone jo heldigvis ikke inde hos 10
brugere om dagen, eller hvor mange en hjemmehjælper nu kan nå.

Mange mennesker arbejder med delt tjeneste, og det er måske også det,
din kone gør i en vis udstrækning. Måske kunne hendes
ansættelseskontrakt endog være skruet sådan sammen, at amtet ikke
betalte kørselspenge for hendes kørsel, men at hun derimod blot måtte
lægge det til hendes ligningsmæssige befordringsfradrag. Økonomisk set
er hun givetvis bedst tjent med at få kørselspenge.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-06-06 14:31

Carsten Riis skrev:

> Hvad med andre som har skiftende arbejdssteder fx håndværkere som kører
> fra kunde til kunde i løbet af dagen.
> Skal de selv betale deres køretid?

Tjah kører jeg til fx København så betaler jeg selv indtil kl 8 og
efter kl 15:30

Det samme når jeg skal til Finland (Jeg tager tit afsted aftenen i
forevejen for at undgå at skal op kl 3 om natten - og jeg er typisk
hjemme igen lige før midnat)
Skal jeg have overtid i de resterende timer når jeg er væk?

Jeg ville nok overveje min karriere hvis jeg skulle afspadsere når jeg
er i transport indenfor alm arbejdstid ...

Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-06-06 08:08

peter.aghl@gmail.com skrev den 13-06-2006 15:31:

> Tjah kører jeg til fx København så betaler jeg selv indtil kl 8 og
> efter kl 15:30

Du arbejdsdag er 0800-1530
Når du bliver bedt om, at møde på arbejde klokken 8 og du møder op
klokken 8. Midt på dagen bliver du så bedt om at køre 2 timer til et
andet sted hvor du skal løse opgaver indtil din arbejdsdag er slut.

Hvornår slutter din arbejdsdag: kl. 1530 eller hvad?

Eller hvad mener du?

> [...]
> hjemme igen lige før midnat)
> Skal jeg have overtid i de resterende timer når jeg er væk?

Hvad har udlandsrejse med skiftende arbejdssteder indenfor et
forholdsvist lille område at gøre?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-06 17:11

Carsten Riis wrote:

> Hvornår slutter din arbejdsdag: kl. 1530 eller hvad?

Typisk slutter den ca 16/16:30 hos kunden hvorefter jeg kører hjem (16:30
kan være i Finland ...)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-06 17:13

Carsten Riis wrote:

> Hvad har udlandsrejse med skiftende arbejdssteder indenfor et
> forholdsvist lille område at gøre?

Problemstillingen er den samme
Jeg betaler selv for den tid jeg bliver transporteret

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 14:57

wolff13@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Hun får selvfølgelig kørselspenge, men de har sagt til hende at den
> tid hun bruger på at køre rundt skal hun selv betale.

Jeg er overbevist om at det er ulovligt at få kørepenge uden at få løn idet
man så kan begynde at tro at kørepengene bliver brugt som en del af lønnen.

Jeg ved at avisbude ikke må få dele af deres løn udbetalt som kørepenge. Det
er enten eller - altså ingen kørepenge eller fuld skrald (det fulde beløb).

--
Per, Esbjerg

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 14-06-06 07:21

peter.aghl@gmail.com skrev:

> [...]
>
> Jeg ville nok overveje min karriere hvis jeg skulle afspadsere når jeg
> er i transport indenfor alm arbejdstid ...

Hej Peter

Jeg har helt de sammme betingelser, men jeg er jo også funktionær
ansat, og jeg går ud fra at du er det samme. Jeg synes ikke at det er
helt det samme når man er time lønnet, men det er måske bare mig

MVH
Jimmi W.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-06 17:12

wolff13@gmail.com wrote:

> Jeg har helt de sammme betingelser, men jeg er jo også funktionær
> ansat, og jeg går ud fra at du er det samme. Jeg synes ikke at det er
> helt det samme når man er time lønnet, men det er måske bare mig

Jeg vil formode at en diætist er ansat som funktionær eller har
funktionærlignende vilkår?

- Peter