Regler ved udlejerskifte?
Fra : jan_engrob@hotmail.c~

Dato : 12-06-06 15:34

Er der nogen der kender til reglerne omkring skifte af udlejer? Sagen
er den, at vi efter aftale med udlejeren fik installeret brusekabine i
lejligheden ved indflytning for egen regning. Da udlejer insisterede
på at hans VVS firma skulle udføre arbejdet, blev det dyrere. Derfor
fik vi skrevet i vores lejekontrakt, at hvis næste lejer af
lejligheden ikke ville købe den af os, forpligtede udlejer sig på at
købe den for en passende nedskrevet pris. I mellemtiden er hele
ejendommen blevet solgt videre og vi har dermed fået ny udlejer. Vi
står og skal flytte, og den næste lejer vil ikke købe brusekabinen.
Den nye udlejer vil kun give en brøkdel af prisen ellers siger han vi
bare kan tage den med! Kan han det? Er der ikke noget med at alle
forpligtelser fra tidligere udlejer overgår til den næste? Hvor kan
vi evt. få hjælp til at løse problemet så vi får vores penge (som
vi mener vi har ret til) i hus?

Fra : Klaus H

Dato : 12-06-06 17:19

jan_engrob@hotmail.com wrote:
> [...]
> forpligtelser fra tidligere udlejer overgår til den næste? Hvor kan
> vi evt. få hjælp til at løse problemet så vi får vores penge (som

Hvis i har fået lov til at installere brusekabine af udlejer, skal i selv
betale 10% pr. påbegyndt år i bebor lejligheden. Resten skal efterbetales af
udlejer ved fraflytning. Om udlejer er ny eller gammel har ingen betydning.

(Frit efter min ujuridiske hjerne.)

Klaus H

Fra : Jubii

Dato : 12-06-06 19:12

On Mon, 12 Jun 2006 18:18:50 +0200, "Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>udlejer ved fraflytning. Om udlejer er ny eller gammel har ingen betydning.

Et tip, der står noget andet i lejeloven for privatudlejning.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-06-06 17:23

Jubii wrote:
> On Mon, 12 Jun 2006 18:18:50 +0200, "Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk>
> wrote: in dk.videnskab.jura

> Et tip, der står noget andet i lejeloven for privatudlejning.

I stedet for det floromvundne vrøvl, ville det klæde dig at være konkret.

Hvad er det du svarer på og hvor og hvad står der?

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Jubii

Dato : 13-06-06 21:24

On Tue, 13 Jun 2006 18:22:34 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>I stedet for det floromvundne vrøvl, ville det klæde dig at være konkret.
>
>Hvad er det du svarer på og hvor og hvad står der?

Hvad du skriver tillægger jeg ingen betydning./
lav din sig om hvis du vil tages seriøst.
Du er for lille til mig.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-06-06 22:57

Jubii wrote:
> [...]
> in dk.videnskab.jura

> Hvad du skriver tillægger jeg ingen betydning./
> lav din sig om hvis du vil tages seriøst.

Du er da tåbelig nok til at komme med et tåbeligt svar.

Men jeg ville da heller ikke tillægge folk betydning der fanger mig i igen
og igen at komme med ikke-konstruktive indspark hvor man forsøger at nedgøre
andre med en bedreviden man så ikke vil demonstre. Det er snublende nær at
fortolke det således at det er på grund af fraværet af samme at denne
attitude stammer.
Du aner åbenbart ikke hvad du taler om siden du ikke vil uddybe. Anderledes
kan og skal det vist ikke tolkes.

Fra : jan_engrob@hotmail.c~

Dato : 12-06-06 21:58

Jubii skrev:

> On Mon, 12 Jun 2006 18:18:50 +0200, "Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Et tip, der står noget andet i lejeloven for privatudlejning.

Det sidste forstår jeg ikke helt, hvordan ved jeg om det er
privatudlening.

Vores lejekontrakt er en typeformular A og det var under paragraf 11.
særlige vilkår at vi fik skrevet:
"lejer installere brusekabine for egen regning. Såfremt den ikke kan
sælges til næste lejer er udlejer villig til at overtage den til
passende nedskrevet pris"
Men det var jo under den tidliger udlejer vi fik skrevet dette.

Jan Engrob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-06 22:42

> [...]
>passende nedskrevet pris"
>Men det var jo under den tidliger udlejer vi fik skrevet dette.

Det gælder stadig. Dit problem er at du og udlejer ikke er enige om hvad en
passende nedskrevet pris er og at der ikke er lavet en (skriftlig) aftale
omkring det.

Hvor stor er forskellen mellem jer? Hvor mange år har den stået der? Hvad
ville du selv give, hvis du skulle flytte ind?

Mvh Maria

Fra : jan_engrob@hotmail.c~

Dato : 13-06-06 09:56

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
>
> Hvor stor er forskellen mellem jer? Hvor mange år har den stået der? Hvad
> ville du selv give, hvis du skulle flytte ind?

Nej vi fik ikke lavet en præcis formulering af hvad "en passende
nedskreven pris" er. Men jeg vil mener at det er 10% pr år. Da det
under 2 år siden vi fik den installeret til en pris på i alt 20500 kr
vil jeg mener at 15 -16000 vil være en passende nedskrevet pris.

Jan Engrob

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-06-06 17:21

> [...]
> under 2 år siden vi fik den installeret til en pris på i alt 20500 kr
> vil jeg mener at 15 -16000 vil være en passende nedskrevet pris.

Nedskrivningen virker fair for et varigt forbrugsgode. Har selv boet til
leje hvor selvsamme 10% pr år benyttedes.
Forsikringsselskaberne benytter også satsen, så helt ved siden af er det
næppe.