Skildsmisse
Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 15:19

Hej.
Jeg har en kammerat som blev skilt for et par år siden.
Dengang fik han af vide at banken IKKE ville dele deres gæld op.
Er der ikke nogle regler for at banken SKAL dele en gæld ved en skilsmisse
???

Mvh. Henrik

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 15:45

"Henrik" <hwd (AT) dunch (DOT) dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogle regler for at banken SKAL dele en gæld ved en skilsmisse

Nej. Banken har et krav overfor to personer (solidarisk), og det er de ikke
tvunget til at afstå fordi de to personers indbyrdes forhold ændrer sig.
Det samme gælder for så vidt også realkredit o. a. kreditgivere.

Det kan være aftalt særskilt og konkret i enkelte tilfælde, at gælden kan
deles ved skilsmisse, men det tror jeg ikk er særligt ofte forekommende.
Dels er det ikke den slags tanker man gør sig ved indgåelse af fælles gæld,
og dels tror jeg, at bankerne vil være meget tilbageholdende med at indgå
sådan en aftale. Det forandrer jo ved deres fremtidige kreditunderlag.

/Per

Fra : BT

Dato : 08-06-06 21:29

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gæld, og dels tror jeg, at bankerne vil være meget tilbageholdende med at
> indgå sådan en aftale. Det forandrer jo ved deres fremtidige

Jeg kan kun udtale ud fra min egen erfaring..
Min tidligere samlever og jeg, havde et hus som gik på tvang for flere år
siden, og vores parfohold gik i stykker..
Jeg ville også have gælden delt op dengang, hvilket ikke kunne lade sig
gøre.
Men jeg fik dog lavet en skriftlig aftale med de enkelte kreditorer, hvor
der stod, hvor meget jeg skulle afdrage i måneden, og når jeg havde
sammenlagt betalt det beløb som udgjorde den halve gæld, skulle jeg ikke
betale mere..

Måske det var en mulighed

/Brian

Fra : Holst

Dato : 08-06-06 21:53

BT wrote:

> [...]
> der stod, hvor meget jeg skulle afdrage i måneden, og når jeg havde
> sammenlagt betalt det beløb som udgjorde den halve gæld, skulle jeg ikke

Hvis de vil indgå den aftale med dig, hvorfor pokker vil de så ikke
opdele gælden?

Eller står der et eller andet sted med småt, at hvis din tidligere
samlever ikke betaler sin del, så hænger du alligevel på resten?

Fra : BT

Dato : 09-06-06 23:19

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eller står der et eller andet sted med småt, at hvis din tidligere
> samlever ikke betaler sin del, så hænger du alligevel på resten?

Ja jeg bliver nok dig svar skyldig. Men jeg vil tro det er efter det gamle
ordsprog "En fugl i hånden er bedre end 10 på tage".
Jeg fik godt nok ikke nævnt, at jeg var forpligtet til at overholde
afdragsordningen.

/Brian

Fra : Simpzon

Dato : 08-06-06 22:31

> [...]
> Dengang fik han af vide at banken IKKE ville dele deres gæld op.
> Er der ikke nogle regler for at banken SKAL dele en gæld ved en skilsmisse

Nej, men du kan naturligvis gøre regres mod din samlever bagefter, såfremt
du kommer til at betale dennes del.

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-06-06 22:26

Henrik skrev:
> [...]
> Dengang fik han af vide at banken IKKE ville dele deres gæld op.
> Er der ikke nogle regler for at banken SKAL dele en gæld ved en skilsmisse

Hej Henrik

Det afhænger af flere forskellige ting. Hvis det er en gæld som din
kammerats kone (lad os kalde hende H) alene har stiftet, hæfter hun
alene for denne. Hvis vi siger at hun ejer et hus til 1.000.000 kr. (og
der er formuefællesskab), og hun har en gæld på 200.000 kr., så bliver
gælden fratrukket værdien af huset, således at hun altså står med en
nettobodel på 800.000 kr., som så skal deles (400.000 kr. til din ven,
og 400.000 til sig selv). Så som udgangspunkt bliver gælden ikke delt,
men de kan heller ikke kræve at manden betaler, hvis gælden udelukkende
er hustruens.

Det andet tilfælde er, hvor begge ægtefæller hæfter solidarisk (altså
at de begge har optaget lånet). Ægtefællerne, hæfter begge overfor
banken, hvilket der ikke kan laves om på, med mindre banken siger god
for det.

Her forholdet det sig sådan, at man undersøger hvor meget den enkelte
i det indbyrdes forhold skal bære (f.eks. halvdelen hvis det er til et
hus som begge ejer), det kan også tænkes at pengene er blevet brugt i
H's virksomhed, så skal H muligvis bære en større del af gælden, men
dette afhænger af en række momenter, og situationen må afgøres konkret.

Lad os sige at det forholder sig sådan at H alene skal bære gælden på
200.000 kr., kan din ven, som også hæfter for gælden, kræve at hun
betaler denne, eller stiller sikkerhed herfor, jf. FSKL § 65a. I mange
tilfælde vil det praktisk blive lavet sådan at det evt. modregnes i et
boslodstilsvar.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette