Køb fra Østrig via Nettet
Fra : Towli

Dato : 06-06-06 16:33

Hej

Jeg købte et spirometer til 36 Euro alt inkl., fra www.zan.at (det ser ikke
ud til at www adr. er aktiv mere) 07012004 og gik ud fra den var betalt med
Visa og havde glemt alt om den.
I dag kom der så pludselig et inkasso brev fra Østrig med "Letzte Mahnung"
og trusler.
Hvis der er gået noget galt med betalingen (hvad der muligvis er -
umiddelbart kan jeg ikke finde betalingen på min kontoudskrift), vil jeg
naturligvis betale dem varens pris, men jeg ville være ked af at skulle
ryste op med Inkasso gebyr, da det ikke er af ond vilje, jeg ikke har
betalt.

Kan de komme efter mig fra Østrig, med udlæg og alt?

/T

Fra : K.T.

Dato : 06-06-06 16:40

Naturligvis kan de komme efter dig - men mon de vil sætte møllen igang for
200 kr ??

KNud

Fra : Towli

Dato : 06-06-06 18:28

> Naturligvis kan de komme efter dig - men mon de vil sætte møllen igang for
> 200 kr ??

Vil det sige at de kan pudse en advokat på mig, og slæbe mig i retten nede
fra Østrig (uagtet at du ikke mener det er sandsynligt p.gr.a. beløbets
størrelse)?

/T

Fra : K.T.

Dato : 06-06-06 18:41

Du tror måske du er fredet bare fordi du bor i et andet land?
Nej der er naturligvis fuld ret til at føre sager på tværs af landegrænser -
hvis man gider tage omkostningerne forbundet hermed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 19:00

Towli skrev:

> [...]
> betalt.

> Kan de komme efter mig fra Østrig, med udlæg og alt?

Jeg kan ikke svare dig med sikkerhed, men principielt er
pengegæld bringegæld - den der skylder pengene skal sørge for at
de bliver betalt. Det er ikke modtagers opgave selv at opkræve
dem. Der kan dog i det konkrete tilfælde tænkes at
'mellemstationer' i overførslen har et ansvar.

Du fik vel ikke en fejlmelding ved overførslen som du ignorerede?

Hvad Østrig angår kender jeg ikke noget til deres
handelslovgivning, men da de er medlem af EU, er den i store træk
magen til vores. Der er intet til hinder for at et østrigsk firma
fører sag mod en dansk forbruger (begge lande har tiltrådt
internationale handeleskonventioner). Den vil i givet fald
sandsynligvis kunne føres i Danmark efter dansk lov.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-06-06 20:12

In news:4485c2d1$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> Typed:

> Der er intet til hinder for at et østrigsk firma
> fører sag mod en dansk forbruger (begge lande har tiltrådt
> internationale handelskonventioner). Den vil i givet fald
> sandsynligvis kunne føres i Danmark efter dansk lov.

Mon ikke sælger har værneting "hjemme"?

Personligt har jeg følgende indskrevet i mine salgs og leveringsbetingelser:
Tvister afgøres efter dansk ret og ved retten i Nyborg, som er aftalt
værneting.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 08:06

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44872518$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:4485c2d1$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> Typed:

> Mon ikke sælger har værneting "hjemme"?

Hvor sagen skal føres afhænger af hvordan der er reklameret på hjemmesiden.
Se denne gennemgang (som dækker forbrugerkøb):
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/ehandel8/eu/

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-06 08:34

Petersen_Michael skrev:

> Mon ikke sælger har værneting "hjemme"?

Ifølge mine noter som er et par år gamle, kan en forbruger vælge
værneting når vi snakker EU, og denne valgmulighed kan ikke
fjernes ved aftale.

Bruxelleskonventionens artikel 13 sikrer at en dansk forbruger
kan vælge dansk værneting (jf. artikel 14). Artikel 15 sikrer at
denne mulighed ikke kan indskrænkes.

Jeg har ikke selv læst konventionen, men noterne er skrevet af
fuldmægtig Ketil Bjørn fra Justistsministeriet (UfR 1999), og
ovenstående er mit kortfattede referat deraf.

Om konventionerne siden er ændret, ved jeg ikke.

Ved B2B kan værnetinget aftales på forhånd.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-06 10:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Om konventionerne siden er ændret, ved jeg ikke.

Nu har jeg fundet EUR-lex som er en database med EU-relevant
materiale. Ved en søgning hvor jeg bad om kun at få gældende
dokumenter vist, fik jeg fat i Bruxelleskonventionen. Den kan ses
her:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:41998A0126:DA:HTML

Og de nævnte artikler er ganske klare. Forbrugeren kan vælge, men
sælger er tvunget til at benytte forbrugerens hjemland. Og
artikel 15 sikrer at det ikke kan fraviges ved aftale (medmindre
specielle betingelser foreligger).

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 12:50

> [...]
> sælger er tvunget til at benytte forbrugerens hjemland. Og
> artikel 15 sikrer at det ikke kan fraviges ved aftale (medmindre

Man skal bare lige over betingelsen i art. 13, 3), a) først.
Det er det samme som forbrugerstyrelsen skriver.

/Per