Accept fra forældre
Fra : Brian Matzon

Dato : 01-06-06 21:20

I forbindelse med en udsendelse på DR i aftes, blev det nævnt at man ved
børns køb over mobil telefon skal have forældres accept. Men hvordan gør
man rent teknisk det?
Er det nok man har en afkrydsnings box a la:
[x] Ja, jeg accepterer at mit barn køber via mobil telefon
eller skal man have underskrift og lign?

Hvis sidstnævnte vil jeg da mene at 95% overtræder lovgivningen?

/matzon

Fra : Rune

Dato : 01-06-06 21:22

Brian Matzon wrote:

[klip]

> Er det nok man har en afkrydsnings box a la:
> [x] Ja, jeg accepterer at mit barn køber via mobil telefon

Det må være tilstrækkeligt.

/rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-06 21:34

Rune skrev:

> Det må være tilstrækkeligt.

Da den lov om fyrværkeri som begænser børns adgang til at købe
det, lige var blevet vedtaget, var der en tegning i en af
aviserne hvor en lille gut havde stukket ekspedienten i en butik
en seddel hvorpå der stod:

   Egon må købe al det brangode fyrværgeri
   og alle de kanonslag som han vil.

      Min mor

Hvem forhindrer lille Egon i selv at sætte hak på hjemmesiden?

--
Bertel

Fra : Brian Matzon

Dato : 02-06-06 07:17

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvem forhindrer lille Egon i selv at sætte hak på hjemmesiden?
Det er der ingen der gør, derfor at jeg er i tvivl.
Men hvis det er den anden vej rundt, ville det betyde en meget tung
administrativ løsning og med ringe salgs succes (kunne jeg forstille mig).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-06 08:51

Brian Matzon skrev:

> Det er der ingen der gør

Så er det spild af tid at kode det. Hvis firmaet ikke sikrer sig
forældrenes accept, er det ligemeget - og ulovligt.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-06-06 08:26

"Rune" <xx@xx.invalid> skrev i en meddelelse
> Brian Matzon wrote:
>
> [klip]

> Det må være tilstrækkeligt.

Accepten skal da foreligge på hvert tilfælde af køb (det vil sige overfor
hver leverandør, og muligvis hvert køb afhængig af ydelsen).
Selvom beløbet opkræves hos kunden af teleselskabet indgås aftalen med en
anden (ihvertfald i visse tilfælde) og det er den reelle sælger, der skal
have accepten for at kunne opretholde sit krav.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-06-06 12:26

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Så er det spild af tid at kode det. Hvis firmaet ikke sikrer sig
> forældrenes accept, er det ligemeget - og ulovligt.

Det bliver ikke "ulovligt" i betydningen strafbart. Gælden kan bare
ikke inddrives ad rettens vej.

--
Henning Makholm "I always thought being *real* sad
would be *cooler* than acting *fake*

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-06-06 21:43

Scripsit Brian Matzon <brian@matzon.dk>

> [...]
> Er det nok man har en afkrydsnings box a la:
> [x] Ja, jeg accepterer at mit barn køber via mobil telefon
> eller skal man have underskrift og lign?

Det er et bevisspørgsmål, ikke egentlig et en sag med et klart
juridisk svar.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : bem

Dato : 02-06-06 07:31

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller skal man have underskrift og lign?
>
> Hvis sidstnævnte vil jeg da mene at 95% overtræder lovgivningen?

Jeg fandt dette på familieadvokaten.dk, hvilket unægteligt ændrer
forudsætningerne:

"Du kan normalt ikke gyldigt stifte gæld, selv om dine forældre som værger
godkender gældsstiftelsen, f. eks. ved at de som værge skriver under på et
gældsbrev, hvor du har lånt et beløb. Værgen må nemlig ikke uden statsamtets
samtykke stifte gæld for en umyndig udover, hvad der sædvanligvis kræves til
fyldestgørelse af hans eller hendes fornødenheder. Hvis statsamtets samtykke
mangler, er aftalen ugyldig."

Det må jo betyde, at ikke engang forældrenes accept er tilstrækkeligt i
tilfælde, hvor der faktureres over telefonregningen, idet jeg går ud fra, at
forældrenes skriftlige accept af at barnet har fået et mobilabonnement (som
kræves af teleselskaberne) ikke kan udstrækkes til også at hæfte for denne
slags gæld.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-06 08:54

bem skrev:

> Jeg fandt dette på familieadvokaten.dk, hvilket unægteligt ændrer
> forudsætningerne:

> "Du kan normalt ikke gyldigt stifte gæld

Når man betaler med det samme, stifter man ikke gæld.

Det du har fundet frem, forhindrer at fidusfirmaet kan oprette en
løbende konto hvor barnet ophober gæld som så opkræves senere. Og
sådan fungerede det jo ikke.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 02-06-06 09:13

> [...]
>
> Det du har fundet frem, forhindrer at fidusfirmaet kan oprette en
> løbende konto hvor barnet ophober gæld som så opkræves senere. Og

De ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal mene om. Barnet sender en sms,
beløbet faktureres derefter på næste telefonregning. Jeg går ikke ud fra, at
spil-firmaet får penge udbetalt før barnets telefonregning bliver betalt?

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-06 09:48

bem skrev:

> [...]
> spil-firmaet får penge udbetalt før barnets telefonregning bliver betalt?

Jeg havde godt nok taletidskort i tankerne, men børn har jo mange
forskellige slags abonnementer.

Spørgsmålet er så om ikke det at forældrene accepterer at børnene
stifter mobilgæld, så automatisk betyder at alt der betales over
mobilregningen, også er accepteret? Sådan fungerer voksnes accept
af et telefonabonnement jo.

Og hvis det ikke forholder sig sådan, så skal hver eneste
mobilregning jo gennemgås af et hold eksperter inden man kan
hitte ud af hvad der skal betales, og hvad der er ulovlig gæld.

Det er faktisk et kildent spørgsmål.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 02-06-06 10:12

> Jeg havde godt nok taletidskort i tankerne, men børn har jo mange
> forskellige slags abonnementer.

Kan man godt købe den slags ydelser med et taletidskort?

> [...]
> stifter mobilgæld, så automatisk betyder at alt der betales over
> mobilregningen, også er accepteret? Sådan fungerer voksnes accept

Netop, det handlede sidste afsnit i mit oprindelige indlæg om.

> Det er faktisk et kildent spørgsmål.

Ja, det mener jeg også.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-06 11:11

bem skrev:

> Kan man godt købe den slags ydelser med et taletidskort?

Jeg har ingen praktisk erfaring med mobilbetalinger, men kræver
det ikke et ret avanceret tjek (= umuligt) på mobilnummeret at se
hvad slags abonnement det er knyttet til?

--
Bertel

Fra : Simpzon

Dato : 02-06-06 11:23

> Kan man godt købe den slags ydelser med et taletidskort?

Ja. Det er 2-3 år siden det kun kunne lade sig gøre med abb.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-06 13:07

Brian Matzon wrote:

> I forbindelse med en udsendelse på DR i aftes, blev det nævnt at man ved
> børns køb over mobil telefon skal have forældres accept.

- Men hvorfor skal de det?

Er det ikke generelt antaget, at børn kan råde over mindre beløb, som
værgen har overladt dem? Hvor er forskellen på, om de køber en is eller
en overtakseret SMS?

Lad os bare gå ud fra, at der er tale om et forudbetalt abonnement, så
vi ikke behøver at tænke på gældsstiftelse.
(Et almindeligt abonnement med kredit vil vel altid være oprettet med en
myndig som hæfter for gælden - og formentlig har indgået en aftale om at
hæfte for alle former for forbrug på abonnementet).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 02-06-06 20:56

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> - Men hvorfor skal de det?
>
> Er det ikke generelt antaget, at børn kan råde over mindre beløb, som
> værgen har overladt dem? Hvor er forskellen på, om de køber en is eller en
> overtakseret SMS?

Overtakserede SMS kan i nogle tilfælde løbe op i flere hundrede kroner.
Der har eksempelvis været eksempler på online-spil, hvor man kunne købe sig
til goder vha. SMS-er.
For de ihærdige kan det på få dage løbe op, selvom hver SMS kun koster måske
10 kr.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-06-06 23:36

per christoffersen wrote:

> Overtakserede SMS kan i nogle tilfælde løbe op i flere hundrede kroner.

- Men så er vi ude i nogle meget mere flydende grænser. Det lød
oprindeligt som om der skulle eksistere et lovkrav om, at man _altid_
skulle indhente forældrenes accept.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/