SKAL en butik sælge, til den der går ind?
Fra : Søren Nielsen

Dato : 01-06-06 18:53

Man må ikke diskriminere på vante parametre, men kan en butik sige: Nej tak,
jeg ønsker ikke sælge til netop Dem, Hr. Jensen.

Hvor står det, og i hvilken lov?

Takker på forhånd, og jeg har selv søgt forgæves, hulk hulk.

Hejsa

Søren/Silkeborg

Fra : HJS

Dato : 01-06-06 19:37

"Søren Nielsen" <mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Man må ikke diskriminere på vante parametre, men kan en butik sige: Nej tak, jeg
> ønsker ikke sælge til netop Dem, Hr. Jensen.

Vi har fri næring her i landet og i princippet bestemmer en næringsdrivende selv hvem
han handle med, dog må han ikke diskriminere, jvf. pizzamanden der ikke ville sælge
til tyskere.
Der kunne være konkurrencemæssige hensyn der gjorde at en næringsdrivende ikke ville
handle med en bestemt kunde, eller attitudemæssige problemer med en kunde der gjorde
at kunden ikke var velkommen i butikken.

Hvis du er blevet afvist i en butik pga. af at du er kvinde, er rødhåret, eller
bruger briller kan du anmelde den næringsdrivende for diskriminering, om så
politimesteren mener at der er en sag, det er er en helt anden sag.
Hvis du derimod bliver afvist i en butik fordi du har været ubehagelig overfor
personalet, tidligere har stjålet i butikken, eller vil købe hele deres varelager for
at konkurrere med dem. Så tror jeg at du har en meget tynd sag du ikke kommer videre
med.

Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-06-06 19:47

HJS wrote:
> Vi har fri næring her i landet og i princippet bestemmer en
> næringsdrivende selv hvem han handle med, dog må han ikke
> diskriminere, jvf. pizzamanden der ikke ville sælge til tyskere.

Hvordan udleder du, at en næringsdrivende principielt selv kan bestemme,
hvem han vil handle med?

Markedsføringslovens § 7 siger:

En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal
enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes
salg til bestemte aftagere.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : HJS

Dato : 01-06-06 20:05

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal
> enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes
> salg til bestemte aftagere.

Og så glemte du lige stk 2 "De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige
udsalgsvarer."
Det var nærmest dem jeg tænkte på da jeg nævnte konkurrencemæssige hensyn.

Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-06-06 20:49

HJS wrote:
> Og så glemte du lige stk 2 "De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke
> egentlige udsalgsvarer."
> Det var nærmest dem jeg tænkte på da jeg nævnte konkurrencemæssige
> hensyn.

Der findes desværre ikke nogen lovmæssig definition af hvad
"egentlige udsalgsvarer" dækker over.

Da Folketinget i sin tid vedtog loven fremkom følgende definition:

"... udsalgsvarer er varer, der tidligere har været solgt til en højere
pris i den pågældende forretning, hvilket på opfordring skal kunne
dokumenteres,
mens varer, der er billigere end normalt, eller varer, der sælges
umiddelbart
efter indkøb, ikke kan annonceres eller sælges som udsalgsvarer. På den måde
laver man altså en afgrænsning, der matcher definitionen i lovteksten. ... "

At nægte afsætning til bestemte aftagere begrundet i konkurrencemæssige
hensyn støttes, så vidt jeg kan se, ikke af nogen lovparagraffer.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : HJS

Dato : 01-06-06 21:12

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> At nægte afsætning til bestemte aftagere begrundet i konkurrencemæssige
> hensyn støttes, så vidt jeg kan se, ikke af nogen lovparagraffer.

Det kunne jo være markedsføringsloven.
I §1 står der at virksomheder ikke må foretage handlinger, som strider mod god
markedsføringsskik.

Jeg vil tro at den dækker hvis en konkurrent prøver at opkøbe hele varelageret for at
saboterer forretningens salg.

Hans

Fra : Anita

Dato : 01-06-06 21:49

"Per H. Nielsen" skrev

> At nægte afsætning til bestemte aftagere begrundet i konkurrencemæssige
> hensyn støttes, så vidt jeg kan se, ikke af nogen lovparagraffer.

En leverandør vil ikke sælge til min webbutik, men ønsker kun butikker med
eksponering af varerne på hylden. Det kan de slet ikke nægte så? Men i
princippet kan de vel lave prisen på produkterne så høj, at det er uden
interesse for mig at forhandle varerne?

Venligst Anita

Fra : Peter Bjoern

Dato : 02-06-06 17:05

On Thu, 1 Jun 2006 20:46:30 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
> enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes

Men § 7 står (stod!) i et kapitel der specifikt handlede om mængdebegrænsning og
var beregnet til at hindre "kun tre stk. pr. kunde" eller afvisning af salg til
f.eks andre handlende med den begrundelse af de var konkurenter.

Der er kommet ny markedsføringslov (lov nr. 1389 af 21/12 2005) hvor § 7 i den
nye lov omhandler helt andre ting og hvor bestemmelserne om mængdebegrænsning
synes helt at være bortfaldet fra loven.
Og så alligevel ikke helt endnu, idet § 32 i den nye lov fastsætter at § 7 fra
den gamle lov først bortfalder d. 1/1 2007.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-06-06 21:58

Scripsit "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
> "Per H. Nielsen" skrev

> En leverandør vil ikke sælge til min webbutik, men ønsker kun butikker med
> eksponering af varerne på hylden. Det kan de slet ikke nægte så?

Jo - bestemmelsen gælder udtrykkeligt kun detailhandlende.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but