Istandsættelse af fraflyttet lejlighed
Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-05-06 18:40

Hej gruppe.

Jeg står i en situation, som jeg har svært ved at vurdere, om den er
rimelig for mit vedkommende.

Jeg boede i en 164 kvm lejlighed i Nykøbing Falster, som jeg nu er
fraflyttet. I vores kontrakt stod der blandt andet, at lejligheden
skulle males ved fraflytning - Hvilket jeg er indforstået med.

Jeg modtager nu et brev vedrørende istandsættelse, hvor at de samlede
udgifter løber i 20.000 kr.

Deriblandt er der 1 times rengøring før håndværkere og mere rengøring
efter håndværkere (det lyder lidt skummelt?).

I stuen er der 6-7 bjælker (84 meter ialt) som skal afstøves. Disse
alene løber op i pris af 1.260 kr (som min mor for øvrigt afstøvede,
efter jeg havde flyttet).

305 m2 maling af vægge (i råhvid) -    10.675 kr.
50 m2 maling af loft -          1.750 kr.
20 m2 loft - Afvaskes         500 kr.
132 m2 afdækning -         2.112 kr.

Er det her helt rimeligt? For jeg syntes, at det lyder meget urimeligt.
Vi betalte 17.500 kr i indskud, da vi flyttede ind.

Rengøring før håndværker er afvaskning af fryser (har min mor gjort),
aftørring af skabe (har min mor også gjort), rensning af tæppe (det blev
støvsuget, men det er selvfølgelig ikke helt det samme).

Jeg modtog brevet, efter at det var blevet gjort. Har jeg ikke krav på
at se det, inden at det sker? Har jeg mulighed for selv at finde en
maler til at male? Eller må jeg bare bide i det sure æble?

Kasper Johansen

Fra : Holst

Dato : 31-05-06 18:49

Kasper Johansen wrote:

> Jeg står i en situation, som jeg har svært ved at vurdere, om den er
> rimelig for mit vedkommende.

Prøv news:dk.fritid.hus-og-have, hvor du sikkert kan få den bedste
rådgivning vedrørende udgifter til malerarbejde.

Fra : per christoffersen

Dato : 31-05-06 19:48

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg modtog brevet, efter at det var blevet gjort. Har jeg ikke krav på at
> se det, inden at det sker? Har jeg mulighed for selv at finde en maler til
> at male? Eller må jeg bare bide i det sure æble?

Regningen eller kravet (i form af en forhåndsopgørelse) skal være fremsendt
senest 14 dage efter den faktisk fraflytning.
Er det ikke det, kan udlejer overhovedet ikke kræve noget som helst.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 01-06-06 00:06

On Wed, 31 May 2006 19:40:27 +0200, Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Hej gruppe.
>

>Jeg står i en situation, som jeg har svært ved at vurdere, om den er
>rimelig for mit vedkommende.
>
>Jeg boede i en 164 kvm lejlighed i Nykøbing Falster, som jeg nu er

Privat eller almen?

>fraflyttet. I vores kontrakt stod der blandt andet, at lejligheden
>skulle males ved fraflytning - Hvilket jeg er indforstået med.

Hvad ellers ved fraflytning?

> [...]
>efter jeg havde flyttet).
>

>305 m2 maling af vægge (i råhvid) -    10.675 kr.
>50 m2 maling af loft -          1.750 kr.

Hvor er de sidste ca. 4000 kr.? De beløb du har nævnt bliver ikke engang 17000.

> [...]
>aftørring af skabe (har min mor også gjort), rensning af tæppe (det blev
>støvsuget, men det er selvfølgelig ikke helt det samme).

Hvorfor afrensning af tæppe? Du skal ikke betale for alm. slid og ælde, så så
det pænt ud uden pletter m.m.?

>Jeg modtog brevet, efter at det var blevet gjort. Har jeg ikke krav på
>at se det, inden at det sker? Har jeg mulighed for selv at finde en
>maler til at male? Eller må jeg bare bide i det sure æble?

Du havde krav på et flyttesyn på et tidspunkt hvor der ikke var gjort noget, og
hvor du skulle have haft en kopi af rapporten og ikke have underskrevet ejerens
kopi hvis du var uening i noget. På flyttesynet går man igennem hvad der skal
laves og af hvem.

Du har åbenbart ikke været på noget flyttesyn? Tja, så er der kun een vej hvis
du er utilfreds med regningen, og det er en klage til
huslejenævn/beboerklagenævn. (privat/almen)

Fra : per christoffersen

Dato : 01-06-06 09:41

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejerens
> kopi hvis du var uening i noget. På flyttesynet går man igennem hvad der

Hvor af kommer kravet om et flyttesyn?
Jeg kan ikke lige finde den bestemmelse i lejeloven.

/Per

Fra : HJS

Dato : 01-06-06 16:55

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor af kommer kravet om et flyttesyn?
> Jeg kan ikke lige finde den bestemmelse i lejeloven.

I §98 står der at lejeren kan gøre krav på flyttesyn hvis han ikke ved gennemgangen
ikke kan blive enig med udlejeren om istandsættelsen. Der er ingen automatisk krav.
Der er forskel på gennemgang og flyttesyn. Ved flyttesyn medvirker en
beboerrepræsentant. Ved gennemgang er det normalt kun viceværten og lejeren.

Hans

Fra : per christoffersen

Dato : 02-06-06 07:48

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I §98 står der at lejeren kan gøre krav på flyttesyn hvis han ikke ved
> gennemgangen ikke kan blive enig med udlejeren om istandsættelsen. Der er

Det kan jeg altså ikke læse ud af § 98.
Præcis hvor står at man kan kræve det?

/Per

Fra : Jubii

Dato : 02-06-06 12:51

On Thu, 1 Jun 2006 10:41:03 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvor af kommer kravet om et flyttesyn?
>Jeg kan ikke lige finde den bestemmelse i lejeloven.
>
>/Per

Hvordan kan en udlejer frasige sig et krav på flyttesyn?
Lejeloven drejer sig om parternes pligter og rettigheder.
Hvordan kan udlejer frasige sig et krav på at der laves en flytterapport?
Hvis udlejer frasiger sig disse ting, især et flyttesyn, hvordan vil han så stå
i en sag om en flyttevedligeholdelses regning der klages over?
Naturligvis skal kravet om et flyttesyn være skriftligt.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-06-06 13:05

> Hvordan kan en udlejer frasige sig et krav på flyttesyn?
Gennem aftale, - udlejer kan godt stilles ringere end lejeloven foreskriver.
I praksis også bare ved at undlade at bede om det.

> [...]

> så stå
> i en sag om en flyttevedligeholdelses regning der klages over?
Muligvis ringere end hvis parterne på forhånd er enige. Det vil jo forhndre
sagens opståen.
Men flyttesynet er ikke meget værd, hvis parterne ikke er enige om hvad de
ser.

> Naturligvis skal kravet om et flyttesyn være skriftligt.
Næppe.
Men synsrapporten bør jo nok være det.

Men nu spurgte jeg altså til hvor det fremgik, at lejer har krav på et
flyttesyn.
Jeg kan gå med til at det er både praktisk fornuftigt og rimeligt at
gennemføre et flyttesyn.
Jeg kan bare ikke se hvor i lejeloven man finder støtte til et egentligt
retskrav på det.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 02-06-06 21:46

On Fri, 2 Jun 2006 14:04:56 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>Gennem aftale, - udlejer kan godt stilles ringere end lejeloven foreskriver.
>I praksis også bare ved at undlade at bede om det.

Doooh, nu var det en lejer jeg skrev det til, følg dog med.

>Gennem aftale, udlejer kan godt stilles ringere end lejeloven foreskriver
>I praksis også bare ved at undlade at bede om det.

Doooooooooooooooooooooh igen.

> [...]
>sagens opståen.
>Men flyttesynet er ikke meget værd, hvis parterne ikke er enige om hvad de

Selvfølgelig er det mere værd for lejeren og er et holdepunkt i en klage,
doooooh.

>Næppe.

Doooooooooh igen.Bevisbyrden for lejer er en kvitering på et sendt brev om et
krav på flyttesyn.

>Men synsrapporten bør jo nok være det.

Ha ha ha ha ha, nå det synes du, mærkeligt at DU synes det, ha ha ha.
Også når du kan læse i lejeloven at der kan eller skal bruges en blanket, men du
har vel brændt dit ex af lejeloven.

> [...]
>gennemføre et flyttesyn.
>Jeg kan bare ikke se hvor i lejeloven man finder støtte til et egentligt

At det kan kræves er der ingen tvivl om. Hvis han ikke efterkommer kravet vil
han stå meget dårligt hvis han vil have penge m.m. for en istandsættelse han har
lavet uden at efterkomme kravet.

Fra : per christoffersen

Dato : 03-06-06 16:00

> On Fri, 2 Jun 2006 14:04:56 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
>
> Doooh, nu var det en lejer jeg skrev det til, følg dog med.

Jeg svarer på det spørgsmål du stilller.
At frasige sig noget betyder at man afgiver en rettighed eller et krav.
At du har formuleret dig forkert ændrer ikke på rigitgheden i mit svar.

At du bruger dine sædvanlige mishagsytringer af personlig karakter, når du
bliver modsagt er ikke overraskende, men ikke desto mindre lige ubehageligt.
Specielt i en situation, hvor det altså er fordi du ikke selv er klar over,
hvad det er du spørger om.

> At det kan kræves er der ingen tvivl om.

Så burde det jo være nemt at dokumentere ikke?

/Per

Fra : Jubii

Dato : 03-06-06 18:42

On Sat, 3 Jun 2006 16:59:42 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>Specielt i en situation, hvor det altså er fordi du ikke selv er klar over,

Jeg er mere klar over hvad jeg spørger om end du er på hvad det er du svarer.
Det du svarer er dybt godnat.

>Så burde det jo være nemt at dokumentere ikke?

Ikke til dig, du vil ikke forstå det eller lader som om der svares noget andet
end lige netop det du vil der skal svares.
Uanset er du en ........ nåhja, det må man nok ikke skrive her.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-06 11:21

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>

> Er det her helt rimeligt? For jeg syntes, at det lyder meget urimeligt.
> Vi betalte 17.500 kr i indskud, da vi flyttede ind.

Helt OT: Meget billigt, betal og vær glad.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jubii

Dato : 02-06-06 12:45

On 2 Jun 2006 03:21:17 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Helt OT: Meget billigt, betal og vær glad.

Den OT vil jeg gerne være med på, sssssssssshhhh sig det ikke til nogen.

Ok, tilbage til jura. Burde depositummet ikke være hævet hvis der har været
lejestigninger i perioden? Det tager jo også hånd om de stigende
håndværkerpriser gennem årerne. Men ellers får jeg ikke de opgivne beløb til at
blive 17.500 kr så der skal da tilbagebetales noget.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-06-06 21:14

Christian B. Andresen wrote:

> Helt OT: Meget billigt, betal og vær glad.

Jamen - begår i ikke den fejl som er almindelig ved fraflytning, at hvis
bare indskuddet dækker sådan cirka, så er det nok ikke urimeligt.

I løber med halv vind, da vi ikke kender længden af lejemålet, ejheller
indholdet af lejekontrakten.

Derfor vil jeg forslå at Kasper kontakter LLO som må have et kontor i
nærheden. Alternativt advokatvagten i nabolaget.

Folks interne fnidder kan Kasper jo ikke bruge til noget.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-06 00:31

Frank Leegaard wrote:

> Jamen - begår i ikke den fejl som er almindelig ved fraflytning,
> at hvis bare indskuddet dækker sådan cirka, så er det nok ikke
> urimeligt.

Jeg havde indtryk af at "meget billigt, betal og vær glad" var en
vurdering af betalingen ud fra arbejdets omfang?

> I løber med halv vind, da vi ikke kender længden af lejemålet,
> ejheller indholdet af lejekontrakten.

Ifølge lejekontrakten skal lejemålet nyistandsættes ved fraflytning (en
meget normal bestemmelse i private lejemål). Det omfatter generelt som
minimum maling af vægge og lofter, samt lakering af gulve. Når
lejekontrakten er formuleret på den måde, er det sådan set ligegyldigt
om lejer har boet der i 14 dage eller 14 år.

--
Jesper Lund

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 22:25

Jesper Lund wrote:

> [...]
> gulve. Når lejekontrakten er formuleret på den måde, er det sådan set
> ligegyldigt om lejer har boet der i 14 dage eller 14 år.

og hvor er det du ser den lejekontrakt?

Standardlejekontrakt?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-06-06 22:31

Jesper Lund wrote:

> [...]
> gulve. Når lejekontrakten er formuleret på den måde, er det sådan set
> ligegyldigt om lejer har boet der i 14 dage eller 14 år.
Ok ,,
Læste ikke at der var skrevet at nymaling skulle finde sted.

Mig bekendt er der dog ingen pligt til at aflevere et lejemål bedre end det
blev modtaget.

Ved så ikke om det er tilfældet her?

Fra : Jubii

Dato : 16-06-06 10:29

On Wed, 14 Jun 2006 01:30:57 +0200, "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>
>Ifølge lejekontrakten skal lejemålet nyistandsættes ved fraflytning (en
>meget normal bestemmelse i private lejemål). Det omfatter generelt som

Ikke at forglemme at det skal stå fremhævet i kontrakten for at være gyldigt da
det giver lejer mindre rettigheder end lejelovens bestemmelser.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-06-06 12:56

Jubii wrote:
> [...]
>
> Ikke at forglemme at det skal stå fremhævet i kontrakten for at være
> gyldigt da det giver lejer mindre rettigheder end lejelovens

Glimrende indspark. Godt set.