Grundejerforeningsregler
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-05-06 20:38

Hej alle

Vi skal til at lave en grundejerforening her hvor jeg bor. I den anledning
har vi modtage et (forholdsvist ringe) udkast til vedtægter fra en advokat.

Der er en § jeg studser en del over:

"Enhver grundejer har pligt til at renholde sin ejendom for ukrudt m.v. samt
ved græsslåning. [...] Overtrædelse af denne bestemmelse giver
grundejerforeningen ret til at foretage græsslåning [...] for den
pågældende grundejers regning efter påkrav."

Medlemsskab af grundejerforeningen er ikke frivilligt, forstået på den måde
at der er tinglyst en deklaration, hvoraf det fremgår at man skal være
medlem.

Men, jeg vil faktisk helst ikke underligge mig, at andre kan bestemme hvad
der må vokse på min jord, eller bestille nogen til at slå græs "for mig".

Så, jeg har egentlig flere spørgsmål:

- Der bliver holdt en stiftende generalforsamling. Hvordan er jeg egentlig
stillet, hvis et flertal vælger vedtægterne med denne passus? Kan jeg
undlade at melde mig ind, selvom jeg har købt grunden med en deklaration
der siger at jeg skal være medlem? (Det er lidt teoretisk, jeg regner ikke
med at stå udenfor, men jeg studser som sagt lidt over det).

- Hvis nu man antager, at jeg var medlem af grundejerforeningen, og f.eks.
havde tilsluttet mig et sæt vedtægter, hvor der stod at jeg ikke kunne
melde mig ud, sålænge jeg beboede ejendommen. Ville jeg så kunne blive
forpligtiget af en vedtægtsændring, der gik endnu videre, f.eks.
"grundejerforeningen kan afholde fester på et medlems grund uden at spørge
om lov, samt udleje dennes grund til fester"?

Jeg er lidt forvirret over hvor mange rettigheder jeg egentlig kan ende med
at fraskrive mig, ved at være medlem af en grundejerforening.

Det er formentlig nogle ret teoretiske spørgsmål, men det plejer jo ikke at
afholde denne gruppe fra en god diskussion.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Today, the record companies are saying MP3s are the biggest evil. Tomorrow
they're going to say they're the greatest thing when they figure
them out.
- Gene Kan, Gnutella developer

Fra : Helle [4550]

Dato : 31-05-06 16:43

Søg i Google på grundejerforening, så skulle der nok dukke nogle vedtægter
op, du kan sammenligne med.

mvh Helle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-05-06 18:59

> Vi skal til at lave en grundejerforening her hvor jeg bor. I den anledning
> har vi modtage et (forholdsvist ringe) udkast til vedtægter fra en
> advokat.

Generalforsamlingen beslutter regnlerne for grundejerforeningen. Er udkastet
fint, så vedtages det hele, men du kan jo stille forslag om at hver paragraf
sættes til afstemning for sig. Dermed får man en diskussion om de enkelte
punkter og det er jo fint nok. Det bør så føres til refereat, hvis der skal
lægges en tolkning ind - f.eks. mvh til renholdelse af grund.

> [...]
> grundejerforeningen ret til at foretage græsslåning [...] for den
> pågældende grundejers regning efter påkrav."

Lyder som et værn mod en ejer, der ikke gider passe sin grund. Husk at
advokaten har masser af erfaring i hvad der hen af vejen kan give problemer.
Ligger der en tom grund, som ikke bliver passet, hvad så? Få ført til
referat at det ikke handler om at 3 ugers ferie kan afstedkomme at grunden
bliver "passet" på den måde, men at der skal være tale om manglende
vedligeholdelse over tid.

Mvh Maria

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-06-06 08:36

Maria Frederiksen wrote:

> Generalforsamlingen beslutter regnlerne for grundejerforeningen.

Det er vi ikke uenige om. Det jeg har problemer med, er at jeg ifølge
deklarationen er pligtig til at være medlem af en grundejerforening - men
hvad gør jeg, såfremt et flertal vedtager regler der er mig meget imod?

Det er det der bliver mit problem.

> [...]
> om de enkelte punkter og det er jo fint nok. Det bør så føres til
> refereat, hvis der skal lægges en tolkning ind - f.eks. mvh til

Det er nok ikke så dumt.

> [...]
> ført til referat at det ikke handler om at 3 ugers ferie kan afstedkomme
> at grunden bliver "passet" på den måde, men at der skal være tale om

Jeg synes slet ikke det skal med

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

United States Patent 6,368,227:
A method of swing on a swing is disclosed, in which a user positioned on a
standard swing suspended by two chains from a substantially horizontal tree
branch induces side to side motion by pulling alternately on one chain and
then the other.
-- This is not a joke - go look it up.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-06-06 09:17

> [...]

> deklarationen er pligtig til at være medlem af en grundejerforening - men
> hvad gør jeg, såfremt et flertal vedtager regler der er mig meget imod?

Det kan du ikke gøre så meget ved, - du har involveret dig, da du købte
grunden med deklarationen.

Det kan muligvis være lidt af en trøst, at der trods alt er grænser for hvad
en grundejerforening kan pålægge sine medlemmer.
Grundejerforeningen kan fastsætte regler indenfor dens formålsområde (det er
en grundforudsætning for dne slags foreninger). Man kan altså ikke pludselig
bestemme, at alle skal ahve en flagstang og flage på ofiicielle flagdage.

Specielt, når der er deklareret medlemspligt (hvad der stort set altid er på
boliggrunde), må man antage, at dette skal fortolkes forholdvis snævert.
Jeg er ikke engang sikker på, at grundejerforeningen vil kunne komme igennem
med et krav om at få refunderet udgiften for evt. havearbejde. Det ligger
for så vidt udenfor grundejerforeningens interesseområde, at foretage
økonomiske dispositioner på deres medlemmers privatøkonomi (udover
kontingentet), og også at fastlægge normer for havers
vedligeholdelses-standard.
Hvad nogen mener er ukrudt, mener andre er de skønneste planter.

Grundejerforeninger har i det hele taget meget svært ved at komme igennem
med at forpligtige deres medlemmer til noget som helst andet end at betale
kontingent. Den private ejendomsret er et meget kraftigt modspil til
forneingens beslutninger i praksis.
Hvor jeg bor er der for eksempel tinglyst en forpligtigelse til at lade
ejendommenes friarealer indgå i et fælles gårdanlæg. I en enkelt ejendom
ønsker udlejer dog at lade arealet bruge til parkering for hans
erhvervslejemål, og det er der sådan set ikke så meget at gøre ved.
Vi kunne muligvis få en kendelse på at han skal ophøre med det, - men vi kan
ikke forhindre, at han lader folk parkere der alligevel.

/Per

Fra : SG

Dato : 02-06-06 19:03

> [...]

> Det er formentlig nogle ret teoretiske spørgsmål, men det plejer jo
> ikke at afholde denne gruppe fra en god diskussion.

Hej Mads

Prøv at ringe til din kommune for at høre om de evt. skal godkende
vedtægterne. Nogle kommuner er ligeglade mens andre kommuner vil godkende
vedtægterne.

Jeg er fx medlem af en grundejerforening, der både består af ejer- og
lejeboliger. En af lejerne havde stillet forslag om at ændre
kontingentbetalingen fra "pr. husstand" til "pr. matrikel". Dermed skulle
de mere end 100 lejeboliger kun betale 3-4 gange kontingent, hvilket jo
ville forhøje kontingentet væsentligt for alle os andre.

Lejeboligerne kan lige akkurat mønstre 2/3-dels flertal, så vi ejere var
noget fortvivlede over at lejerne praktisk taget vil kunne bestemme det
hele uden at betale noget.

Vi fandt dog på at kontakte kommunen, og der fik vi oplyst at hvis sådan
en vedtægtsændring blev vedtaget på generalforsamlingen, ville den blive
underkendt af kommunen.

Da det forhold blev nævnt på generalforsamlingen, trak lejeren sit
forslag tilbage.

....Heldigvis, men det viser, at bliver det for urimeligt, kan kommunen
muligvis hjælpe.

-SG