Gebyr ved reklamation
Fra : lhm

Dato : 30-05-06 17:01

Faldt over følgende klausul i et E-handel firmas Handelsbetingelser:

"Viser det sig, at en vare der er returneret som reklamationssag ikke er
defekt, eller at fejlen ikke dækkes af reklamationsretten, opkræver FIRMA
NAVN et gebyr på kr. 200,- ekskl.. porto."

Er det ok?? Stiller det ikke forbrugerne dårligere og kan afskrække nogle
fra at reklamere?

lhm

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-06 17:06

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> writes:

> "Viser det sig, at en vare der er returneret som reklamationssag ikke er
> defekt, eller at fejlen ikke dækkes af reklamationsretten, opkræver FIRMA
> NAVN et gebyr på kr. 200,- ekskl.. porto."

Det er helt i orden.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : lhm

Dato : 30-05-06 17:18

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Det er helt i orden.
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/
>
> --
> Peter Makholm

Tak for hurtigt svar! Omvendt skriver de jo på siden, du henviser til, at
det ikke er tilstrækkeligt at det fremgår på sælgers hjemmeside. Det gør det
vel vanskeligt for et Internetbaseret firma. Det kan jo nok klares ved at
skrive det på fakturaen, eller er det mon tilstrækkeligt først at oplyse om
gebyret når reklamationen er fremsat?

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-06 17:34

> [...]

> skrive det på fakturaen, eller er det mon tilstrækkeligt først at oplyse om

Normalt ville jeg gå ud fra at det skal oplyses i forbindelse af at
man foretager reklamationen. Forventer forbrugere at de kan foretage
en reklamation ved bare at sende varen til sælger med et håndskrevet
brev?

Personligt ville jeg da absolut kontakte firmaet først.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-06 02:19

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> [...]
> man foretager reklamationen. Forventer forbrugere at de kan foretage
> en reklamation ved bare at sende varen til sælger med et håndskrevet

Javist. Og man kan også reklamere ved at sende et håndskrevet brev
uden varen, eller ved at lægge en besked på sælgers telefonsvarer.

Reklamationen er blot at man _giver meddelelse_ om at man vil gøre
misligeholdelsesbeføjelser gældende i anledning af manglen.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-05-06 05:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Javist. Og man kan også reklamere ved at sende et håndskrevet brev
> uden varen, eller ved at lægge en besked på sælgers telefonsvarer.

Og ved at morse i hans generelle retning...

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-05-06 18:01

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ok?? Stiller det ikke forbrugerne dårligere og kan afskrække nogle
> fra at reklamere?

Næh.

Det er vel ikke urimeligt, at man ikke gratis skal kunne ulejlige sælger med
reklamationer, fordi man selv er et fjols?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : bem

Dato : 31-05-06 07:53

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke urimeligt, at man ikke gratis skal kunne ulejlige sælger
med
> reklamationer, fordi man selv er et fjols?

Problemet er, at det sikkert lige så ofte er sælger, der er et fjols, fordi
han ikke er i stand til at konstatere en periodisk fejl.

/Bo

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 31-05-06 10:47

On Wed, 31 May 2006 08:52:32 +0200, "bem" <nospambemb@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Problemet er, at det sikkert lige så ofte er sælger, der er et fjols, fordi
>han ikke er i stand til at konstatere en periodisk fejl.

Periodiske fejl eksisterer ikke........ jo nu gør de........ nej nu
eksisterer de ikke alligevel.

Undskyld, kunne ikke nære mig
/Lars
--