Hundelufters pligter i f.m. hundens besørg~
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-05-06 13:00

Hvilke pligter har en hundelufter i forbindelse med at den pågældende hund
besørger undervejs?

Er der forskellige regler fra land til by og/eller kommune til kommune?
Hans

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-05-06 13:36

> Hvilke pligter har en hundelufter i forbindelse med at den pågældende hund
> besørger undervejs?

Ingen, mig bekendt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-05-06 13:52

Kevin Edelvang skrev:

> Ingen, mig bekendt.

Tak!
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 14:04

Kevin Edelvang skrev:

> Ingen, mig bekendt.

Ikke ud over at han skal betale den bøde som en efterladt
hundelort kan forårsage.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-05-06 14:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke ud over at han skal betale den bøde som en efterladt
> hundelort kan forårsage.

Evt. kilde?
Hans

Fra : joke

Dato : 30-05-06 15:22

> Ikke ud over at han skal betale den bøde som en efterladt
> hundelort kan forårsage.

Har da lige været i TV at ansvaret ligger hos ejeren af grunden ligesom
snerydning, man ville gerne have det lavet om men det blev ikke til noget

Hilsen

Johnny

Fra : HJS

Dato : 30-05-06 15:58

> Ikke ud over at han skal betale den bøde som en efterladt
> hundelort kan forårsage.

Så skal den da vist lægges foran poten til Amalienborg før end det bliver aktuelt
Jeg har aldrig læst en politivedtægt der forbyder en hund at skide på gaden.
Men skal da ikke udelukke at den findes. Det vil sikkert være en god forretning at
indføre det.

Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 16:32

HJS skrev:

> Så skal den da vist lægges foran poten til Amalienborg før end det bliver aktuelt
> Jeg har aldrig læst en politivedtægt der forbyder en hund at skide på gaden.

Jeg mener da at der er folk der har fået bøder og er blevet
tvunget til at samle hundelorten op, men det er nogle år siden.

Har der ikke været politivedtægter der sagde noget i den stil
(som man så evt. i mellemtiden har ændret)?

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-05-06 17:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Har der ikke været politivedtægter der sagde noget i den stil
> (som man så evt. i mellemtiden har ændret)?

Kunne det være under "henkastning af affald?"

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 17:22

> Jeg mener da at der er folk der har fået bøder og er blevet
> tvunget til at samle hundelorten op, men det er nogle år siden.

En nabo til min farmor, har fået en / flere bøder på 500 kr. for, at lade
hundelorten ligge.
Det er nok ikke normalt det, at politiet bruger mest tid på og sådan burde
det jo heller ikke være, hvis folk bare samler op efter deres hund.

Normalt er det grundejeren selv, der må rydde op efter hunden(e).

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : per christoffersen

Dato : 30-05-06 20:19

> Har der ikke været politivedtægter der sagde noget i den stil
> (som man så evt. i mellemtiden har ændret)?

Politivedtægterne eksisterer ikke længere. De blev afskaffet juni eller juli
2005 og erstattet af den landsdækkende ordensbekendtgørelse. I den står der
ikke noget om hundeefterladenskaber.
Ved særlige lokale forhold kan den landsdækkende bekendtgørelse suppleres
med lokale, men det er ikke mit indtryk, at det er sket ret amnge steder (om
nogen overhovedet).

Man kan finde både den landsdækkende bekendtgørelse og evt. lokale
supplementer via www.politi.dk

Jeg ved ikke lige hvor politiet ellers skulle kunne finde hjemmel til at
udstede bøde til hundejere eller grundejere for den sags skyld.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 31-05-06 08:31

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke lige hvor politiet ellers skulle kunne finde hjemmel til at
> udstede bøde til hundejere eller grundejere for den sags skyld.

Her er ministerens udlægning af teksten:
http://folketinget.dk/samling/20051/spoergsmaal/S3145/svar/endeligt/20060405/265177.HTM

Det fremgår vel indirekte, at politiet slet ikke tager sig af noget med
hundeefterladenskaber.
Det er muligt at der ligger noget i nogle kommunale vedtægter, men det er
næppe en politiopgave.

/Per

Fra : HJS

Dato : 30-05-06 16:15

> Ikke ud over at han skal betale den bøde som en efterladt
> hundelort kan forårsage.

PS... Vi skal faktisk ikke længere tilbage end i vinter. Da henvende en kreds af
grundejere sig til Lene Espersen for at flytte ansvaret fra grundejerne og over på
hundeejerne. Efter at det havde været til høring ved landets politmestre afslog hun
at gøre noget ved det.
Politiet mente at det ville uoverkommeligt at jage hundeejerne mens man altid kunne
finde grundejeren. Det mest komiske svar kom fra en politimester som sammenlignede
det med at flytte ansvaret væk fra grundejeren og over på vorherre hvis der var sne
på fortovet.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 16:30

Det mest komiske svar kom fra en politimester som sammenlignede
> det med at flytte ansvaret væk fra grundejeren og over på vorherre hvis
der var sne
> på fortovet.

Gad vide om den kan bruges ved en evt. fartovertrædelse ?

"Jamen hr. Betjent. Konstruktøren har lavet den til at køre stærkt !"

Mvh
Jan Rysz

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-05-06 21:43

On Tue, 30 May 2006 17:30:03 +0200, "Rysz \(8900\)"
<jan(snabela)rysz(dot)net> wrote:

>Gad vide om den kan bruges ved en evt. fartovertrædelse ?

>"Jamen hr. Betjent. Konstruktøren har lavet den til at køre stærkt !"

Den der sag kunne du sikkert godt vinde hvis det var i USA

Derovre kan en fabrikant af sikkerhedssko risikere at blive holdt
ansvarlig hvis en eller anden køber et par sikkerhedssko og bruger dem
til at sparke en sagesløs i hovedet med...

Meeeeeen nu er de jo også pænt syge med deres lovgivning derovre..

Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-05-06 20:50

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at sparke en sagesløs i hovedet med...
> Meeeeeen nu er de jo også pænt syge med deres lovgivning derovre..

Er det egentlig lovgivningen den er gal med derovre?
Er de bizarre domme ikke nærmere en konsekvens af retspraksis? Systemet er
jo ikke sammenligneligt med dansk lovgivning.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Peter Kirk

Dato : 31-05-06 08:25

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> politimester som sammenlignede det med at flytte ansvaret væk fra
> grundejeren og over på vorherre hvis der var sne på fortovet.

Vil det sige at hvis en politimand stod og kiggede på mens en mand luftede
sin hund som "lavede" på fortovet udenfor mit hus, ville politimand bagefter
banke på min dør for at få lortet flyttet istedet for at sige til
hundeejeren at han havde pligt til at fjerne det?

Jeg synes iøvrigt at sammenligning med sne og med hundelort er ikke
brugbart. Sne har vi ikke kontrol over, mens en hund og dens ejer har
kontrol over deres lort.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-05-06 08:44

[snip]
> Jeg synes iøvrigt at sammenligning med sne og med hundelort er ikke
> brugbart. Sne har vi ikke kontrol over, mens en hund og dens ejer har
> kontrol over deres lort.

Du har da vist aldrig gået tur med en hund???

Mvh
Michael

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-05-06 09:00

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> Du har da vist aldrig gået tur med en hund???

Men det er da stadigvæk et problem, som man med rimeligthed kan sige at
hundeejeren påfører andre. At det er nogen man kun delvist har kontrol
over, kan ikke betyde at man kan fraskrive sig ansvaret. Hvis et kæmpe
træ på min grund falder ned i naboens hus, er det vel heller ikke
naboens ansvar at betale for oprydningen.

Jeg synes at det er idiotisk at man ikke har bibeholdt reglen om at
hundeejere kan idømmes bøde. Det er klart nok at vi ikke kan insistere
på at få politiet til at rende omkring og udskrive bøder i et væk, men i
det mindste vil det stå klart at det ikke er iorden og hundeejeren har
et incitament til at rydde op efter sig.

Hvis der fandtes et dyr som kunne lave lort, der vejede over et ton,
havde jeg lejet sådan et og luftet det forand Christiansborg i protest
mod afskaffelsen af regelen.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-05-06 09:55

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> Hvis der fandtes et dyr som kunne lave lort, der vejede over et ton,
> havde jeg lejet sådan et og luftet det forand Christiansborg i protest

En elefant måske?

JonB

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-06-06 10:20

[snip]

> [...]
> træ på min grund falder ned i naboens hus, er det vel heller ikke
> naboens ansvar at betale for oprydningen.

Jeg er da helt enig i at man skal rydde op efter sin hund. Den del anfægter
jeg ikke. Men jeg kan altså ikke bare stoppe hunden, når den nu beslutter
sig for at "her skal det være"...

> [...]
> det mindste vil det stå klart at det ikke er iorden og hundeejeren har
> et incitament til at rydde op efter sig.

De fleste normale og sociale mennesker har allerede dette incitament
indbygget. Det behøver ingen lovgivning.

Men der er brodne kar - også blandt hundeejere!

> Hvis der fandtes et dyr som kunne lave lort, der vejede over et ton,
> havde jeg lejet sådan et og luftet det forand Christiansborg i protest
> mod afskaffelsen af regelen.

LOL

Mvh
Michael

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-06-06 10:56

Michael Jørgensen wrote:
> De fleste normale og sociale mennesker har allerede dette incitament
> indbygget. Det behøver ingen lovgivning.
>
> Men der er brodne kar - også blandt hundeejere!

Der findes åbenbart rigtig mange i mit kvarter. Det underligste er dem,
som samler deres hunds efterladenskaber op i en pose... og smider posen
på gaden. Flot! Nu er der to slags affald at rydde op.

Mvh. Michael.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:12

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> indbygget. Det behøver ingen lovgivning.
>
> Men der er brodne kar - også blandt hundeejere!

Hmm . mit kvarter synes befolket af dem. Hvis mere reglen end undtagelsen at
der bliver samlet op efter hunden.

Selvsamme mennesker ville forøvrigt blive dybt forargede over at en fuld man
pissede i en gyde.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende hellere vil træde i en fuld mands pis end i en
hundelort...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:25

Frank Leegaard wrote:

> Hmm . mit kvarter synes befolket af dem. Hvis mere reglen end
> undtagelsen at der bliver samlet op efter hunden.
>
> Selvsamme mennesker ville forøvrigt blive dybt forargede over at en
> fuld man pissede i en gyde.

Korrektion: Hmm . mit kvarter synes befolket af dem. Vist mere reglen end
undtagelsen at der IKKE bliver samlet op efter hunden
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym
mindre vægt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-06 13:38

Michael Jørgensen skrev:

> Du har da vist aldrig gået tur med en hund?

Du har aldrig set nogen gå tur med en hund med en plasticpose i
lommen? Det er ellers ret almindeligt - blandt velopdragne
borgere forstås.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 31-05-06 13:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du har aldrig set nogen gå tur med en hund med en plasticpose i
> lommen? Det er ellers ret almindeligt - blandt velopdragne
> borgere forstås.

I stedet for bare at gå med den i lommen skulle prøve at bruge den til
at samle køterens lort op, så vi andre er fri for at gå og træde i alle
de lorte, der snart ligger både her og der.

Fra : Peter Kirk

Dato : 31-05-06 14:12

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> I stedet for bare at gå med den i lommen skulle prøve at bruge den til at
> samle køterens lort op, så vi andre er fri for at gå og træde i alle de
> lorte, der snart ligger både her og der.

Jamen det er åbenbart grundejerens ansvar at samle op, eller?

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-06-06 10:25

[snip]
> Jamen det er åbenbart grundejerens ansvar at samle op, eller?

"Den der har evnerne, har pligten". Altså - de hundeejere der ikke samler
op, har åbenbart ikke evnerne. Mentalt eller fysisk.

Mvh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-06 16:07

Holst skrev:

> I stedet for bare at gå med den i lommen skulle prøve at bruge den til
> at samle køterens lort op, så vi andre er fri for at gå og træde i alle
> de lorte, der snart ligger både her og der.

Jamen, det er jo derfor de har den i lommen. De tager den bare
ikke frem før hunden har skidt.

--
Bertel

Fra : HJS

Dato : 31-05-06 17:46

> Jamen, det er jo derfor de har den i lommen. De tager den bare
> ikke frem før hunden har skidt.

Nu er det jo heller ikke ligefrem sådan at kræet skal skide i posen. Man bruger posen
til at samle op med vender vrangen rundt og binder en knude på posen
Så der er ingen grund til at tage den før end hunden har skidt.

Men du har ret i det med posen. Min genbo har bundet en pose rundt om hundesnoren.
Sikkert for at virke som en ansvarsbevidst borger. Problemet er bare at han har haft
hunden i to år, og det er den samme pose som har hængt der i to år.
Når jeg spørger ham om hvorfor han ikke bruger posen får jeg følgende forklaring:
"Min hund er meget genert og kan ikke lide at skide på fortovet. Derfor bakker den
røven ind i en hæk og skider langt inde i hækken, og der kan jeg ikke få fat i den"

Hans

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-06-06 10:23

[snip]
> I stedet for bare at gå med den i lommen skulle prøve at bruge den til
> at samle køterens lort op, så vi andre er fri for at gå og træde i alle
> de lorte, der snart ligger både her og der.

Og du tror at hundeejere finder det fornøjeligt at træde i en hundelort?
Eller hvorfor er det kun "vi andre" der bliver fri for at træde i dem?

De fleste hundeejere samler op efter deres hund. Det er en skrøne at de ikke
gør.

Mvh
Michael

Fra : Holst

Dato : 06-06-06 10:44

Michael Jørgensen wrote:

> Og du tror at hundeejere finder det fornøjeligt at træde i en hundelort?

Hvis de lader lortene ligge, så finder de det vel fornøjeligt at træde i
dem - eller i hvert fald fornøjeligt, at vi andre træder i dem.

> Eller hvorfor er det kun "vi andre" der bliver fri for at træde i dem?

Hvis alle hundeejere samlede lortene op, så blev vi alle, både dig, mig,
hundeejerne og katteejerne fri for at træde i hundelorte.

> De fleste hundeejere samler op efter deres hund. Det er en skrøne at de ikke
> gør.

Muligvis. Ikke desto mindre er der stadig en del hundejere, som ikke
samler køterens efterladenskaber op.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-06-06 09:24

[snip]
> Hvis de lader lortene ligge, så finder de det vel fornøjeligt at træde i
> dem - eller i hvert fald fornøjeligt, at vi andre træder i dem.

Aaarh - nok ikke...

> Hvis alle hundeejere samlede lortene op, så blev vi alle, både dig, mig,
> hundeejerne og katteejerne fri for at træde i hundelorte.

Jeg er da enig. Det var din generelle antagelse om at de der ikke samler op
efter deres hund, ikke har en grund til ikke at gøre det (glemt pose, dårlig
(hunde)mave, arrige husejere etc).

> Muligvis. Ikke desto mindre er der stadig en del hundejere, som ikke
> samler køterens efterladenskaber op.

Ja det er der. Og vi synes det er "får dååååårligt"!

Mvh
Michael

Fra : bem

Dato : 06-06-06 10:44

"Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste hundeejere samler op efter deres hund. Det er en skrøne at de
ikke
> gør.

Det er simpelt hen ikke rigtigt. Punktum!

/Bo

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-06-06 09:25

[snip]
> Det er simpelt hen ikke rigtigt. Punktum!

/Sarkasme on

Godt argument!

/Sarkasme off

Mvh
Michael

Fra : bem

Dato : 07-06-06 09:36

> [snip]
>
> /Sarkasme on
>
> Godt argument!
>
> /Sarkasme off

Det er da fuldt ud lige så godt som dit eget, mand! Sarkasme eller ej. Du
slynger også bare et postulat ud om at de fleste hundeejere samler op efter
deres hunde. Prøv lige at feje for egen dør - hvis du er heldig, så fejer du
også en hundelort op

/Bo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:26

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> træde i dem?
>
> De fleste hundeejere samler op efter deres hund. Det er en skrøne at

Tror jeg er et lokalt fænomen hvorvidt eller ej.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-06-06 09:35

[snip]

> Tror jeg er et lokalt fænomen hvorvidt eller ej.

Det er tænkeligt.

Men jeg tror helt enkelt ikke på at hundeejere generelt er onde mennesker,
der udlægger biologiske miner for at genere andre sagesløse. De fleste er
udemærkede sociale samfundsborgere med et indbygget ønske om at rydde op
efter sig.

Mvh
Michael

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 18:03

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> sagesløse. De fleste er udemærkede sociale samfundsborgere med et
> indbygget ønske om at rydde op efter sig.

Ønsket er der ganske givet - viljen sjældent ..
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-06-06 10:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Du har aldrig set nogen gå tur med en hund med en plasticpose i
> lommen? Det er ellers ret almindeligt - blandt velopdragne
> borgere forstås.

Jeg reagerede på udsagnet "Sne har vi ikke kontrol over, mens en hund og
dens ejer har kontrol over deres lort." Altså at en hundeejer skulle have
mere kontrol over hvornår og hvor vovse bliver trængende, end at en husejer
har kontrol over vejret. Det er en påstand der kun kan være fremført af en
der aldrig har prøvet at lufte hund.

Men for nu at besvare dit spørgsmål. Jo jeg har set folk med plasticposer.
Inklusive mig selv.

Og jo - jeg samler min hunds lort op, når den skulle komme for skade at gøre
andre steder end hvor vilde dyr normalt gør.

Mvh
Michael.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:28

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Og jo - jeg samler min hunds lort op, når den skulle komme for skade
> at gøre andre steder end hvor vilde dyr normalt gør.

og eftersom ræven og en strejfkat godt kunne finde på at gøre det på
fortovet er det så også ekskludered?

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-06-06 09:36

[snip]

> og eftersom ræven og en strejfkat godt kunne finde på at gøre det på
> fortovet er det så også ekskludered?

Nu bruger du da vist ikke indersiden af kraniet, gør du :-?

Mvh
Michael

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 18:04

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> Nu bruger du da vist ikke indersiden af kraniet, gør du :-?

Den her klarede jeg med rygmarven ..

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-06-06 14:10

Scripsit "Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk>

> Men jeg tror helt enkelt ikke på at hundeejere generelt er onde mennesker,
> der udlægger biologiske miner for at genere andre sagesløse.

Der er ingen der har påstået at dét skulle være de fleste hundeejeres
hensigt med at lade være med at ryde op efter deres rovdyr. Jeg tror
bare at de er dovne og lader være for at slippe for ubehaget ved at
skulle håndtere lort når man jo bare kan lade den ligge.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : K.T.

Dato : 31-05-06 20:54

At tørre røven på hunden!

Knud