Politi-uniform
Fra : Empitris

Dato : 29-05-06 20:18

Hej,

Må man fremstille eller lade fremstille en kopi af en dansk politiuniform
til brug til et karneval?

Karnevallet er en privat lukket fest.

/Lars

Fra : Codexx

Dato : 29-05-06 20:36

Empitris skrev:

> Hej,
>
> Må man fremstille eller lade fremstille en kopi af en dansk politiuniform
> [...]

Der er to aspekter:

1. Evt. designbeskytellse / "ophavsret" på tøjets design/logo.
Det ville jeg ikke være så bekymret for.

2. Risikoen for at blive forvekslet med "the real thing".
Det ville jeg være lidt mere bekymret over.

Straffelovens § 131

Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
offentligt eller i retsstridig hensigt udgiver sig for at have en
offentlig myndighed eller offentlig bemyndigelse til en virksomhed,
eller som uden offentlig bemyndigelse udøver en virksomhed, til
hvilken en sådan kræves, eller vedblivende udøver en virksomhed, til
hvilken retten er ham frakendt.
----------------------

Et råd kunne være at finde en enkelt beklædningsdel som gør at der
ikke kan ske direkte forveksling. En anderledes hat, eller et par
plyshåndjern burde være tilstrækkeligt

//Bacher

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 20:43

Codexx skrev:

> Straffelovens § 131

> Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
> offentligt eller i retsstridig hensigt

.... men privat og uden ond hensigt er det altså ikke forbudt. Man
skal så bare ikke klæde om hjemme og tage bussen ind til festen.

--
Bertel

Fra : Empitris

Dato : 29-05-06 20:47

Tak for svar begge to.

Plyshåndjern... hmmmm.... det vil jeg da klart overveje

Nå - så går jagten ind på en skrædder...

/Lars

Fra : Jens

Dato : 29-05-06 20:51

"Empitris" <empitris@<fjern_mig> wrote:

> Hej,
>
> Må man fremstille eller lade fremstille en kopi af en dansk politiuniform
> til brug til et karneval?
>
> Karnevallet er en privat lukket fest.

Straffelovens § 132:

"Med bøde straffes den, som forsætligt eller ved uagtsomhed på
retsstridig måde benytter
1) kendetegn eller dragt, som er forbeholdt dansk eller fremmed
offentlig myndighed eller militærpersoner,
2) kendetegn eller betegnelse, som er forbeholdt personer, indretninger
og materiel, der er bestemt til at yde hjælp til sårede eller syge i
krig, eller
3) kendetegn eller navn for mellemstatlige organisationer.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse med hensyn
til efterligninger af de nævnte kendetegn, dragter og betegnelser."

Nøgleordene her er "på retsstridig måde". Hvis den ikke ligner så godt,
at man tror den udklædte er politimand, burde der ikke være noget
problem.
--

Jens F

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-05-06 01:23

Jens wrote:
> [...]

> Nøgleordene her er "på retsstridig måde". Hvis den ikke ligner så godt,
> at man tror den udklædte er politimand, burde der ikke være noget

Men hvordan defineres "på retsstridig måde" i denne kontekst? Er det
retsstridigt at iføre sig en vellignende politidragt og gå en tur i
parken - altså uden at bete sig som politibetjent?

Apropos "fremmed offentlig myndighed": er det forbudt at klæde sig ud
som konge, kejser, ayatollah eller pave?

/Rasmus
--
"Den har jo ingen tilbagetrædning til slukning af hastighed!"

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-05-06 06:58

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i

> Apropos "fremmed offentlig myndighed": er det forbudt at klæde sig ud
> som konge, kejser, ayatollah eller pave?

Jeg har selv været udklædt som DDR-grænsevagt til en fastelavnsfest i
Danmark. Det var dog efter at DDR ikke eksisterede længere, så det formoder
jeg var fuldt lovligt. Mon også det havde været lovligt i Tyskland?

-cb

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-05-06 09:24

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Men hvordan defineres "på retsstridig måde" i denne kontekst?

"På retsstridig måde" lægger an til, at dommeren skal foretage et
skøn. Der bliver altså tale om en rimelighedsbetragtning.

> Er det
> retsstridigt at iføre sig en vellignende politidragt og gå en tur i
> parken - altså uden at bete sig som politibetjent?

Det vil det formentlig være.

> Apropos "fremmed offentlig myndighed": er det forbudt at klæde sig ud
> som konge, kejser, ayatollah eller pave?

Nej. Det må antages, at folk ikke lader sig forvirre til
underkastelse, når du spadserer rundt på amager fælled i dit
pavekostume. Det vil dog formentlig være forbudt for dig, at bruge en
dansk præstekjole i visse sammenhænge.

Mvh
Kevin Edelvang