injurielovgivningen
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-05-06 10:56

Hvad sker der lige med advokater i tiden? er det med dem som med håndværkere
at de har for meget at lave?

Er der nogen der kan henvise til et advokat firma der tør tage en sag om
bagvaskelse på internettet?? (læs hadeside)

Jeg har nu talt med et par advokater i viborgområdet, men de siger
samstemmende at sager der vedrører internettet er næsten umulige at vinde.

I den aktuelle sag blivier en navngiven person direkte beskyld for både at
være pædofil og for at beskylde andre for at være det. Kan det virkelig
passe at der er frit slag på internettet bare man husker at sige til
dk.hostmaster at man ikke ønsker offentliggjort hvem der står bag en side

peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-05-06 16:57

Peter K. Nielsen wrote:

> Kan det virkelig passe at der er frit slag på internettet
> bare man husker at sige til dk.hostmaster at man ikke ønsker
> offentliggjort hvem der står bag en side

Nej, der gælder præcist de samme regler for ytringer på internettet som
alle andre steder, f.eks. læserbreve i aviserne eller hvis du stiller
dig op på en kasse på Kongens Nytorv. Personen, som ytrer sig, gør dette
under ansvar for eksempelvis injurielovgivningen.

--
Jesper Lund

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-05-06 21:50

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> op på en kasse på Kongens Nytorv. Personen, som ytrer sig, gør dette under
> ansvar for eksempelvis injurielovgivningen.

jamen hvorfor er det så så svært at få en advokat til at føre sagen??

den ene af de 2 sider var så oplagt at politiet fik den lukket. så dermå sgi
da være en sag

peter

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-05-06 11:50

Peter K. Nielsen skrev:
> [...]
>
> den ene af de 2 sider var så oplagt at politiet fik den lukket. så dermå sgi

Politiet har intet med injuriesager at gøre, det er underlagt privat
påtale, hvorfor du selv er nødsaget til at rejse sagen hvis du vil have
retten til at vurdere materialet.
Noget kan så tyde på at du har en dårlig sag hvis du ikke engang kan
finde en advokat der vil føre sagen.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 28-05-06 12:30

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retten til at vurdere materialet.
> Noget kan så tyde på at du har en dårlig sag hvis du ikke engang kan finde

ja jeg ved godt at injurier er underlagt provat påtale, men ikke desto
mindre så HAR politiet faktisk fået lukket den første side. det medførte så
bare at der opstod en ny med nøjagtigt samme indhold.

Det er da også muligt jeg har en dårlig sag, men så synes jeg da en advokat
bør sige det, i stedet for bare at sige at sager der vedrører nettet
generelt er umulige

Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-05-06 12:52

Peter K. Nielsen wrote:

> Det er da også muligt jeg har en dårlig sag, men så synes jeg da
> en advokat bør sige det, i stedet for bare at sige at sager der
> vedrører nettet generelt er umulige

Du skal føre sagen mod den person, som har fremsat ytringen, og det er
ikke nødvendigvis registranten for en internetside (specielt ikke hvis
der er et forum, gæstebog el.lign., hvor gud og hver mand kan skrive et
eller andet). Alt andet lige er det sværere at finde den rigtige person,
når yringen fremsættes på internettet, end hvis personen skriver et
læserbrev i avisen (her vil redaktøren nok forhindre trykning, så der
slet ikke bliver en sag) eller stiller sig op på en kasse på Kongens
Nytorv. Det er også meget nemt at oprette hjemmesider rundt omkring, som
er så godt som anynome. Derfor kan jeg godt forstå, at advokaten siger
til dig, at sager vedr. internettet ikke er nemme. Men hvis du
insisterer, kan du givetvis finde en advokat, som vil påtage sig sagen,
men du risikerer en regning på mange, mange timer @ 2000 kr, uden noget
større resultat...

--
Jesper Lund

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 28-05-06 13:32

> [...]
> finde en advokat, som vil påtage sig sagen, men du risikerer en regning på

hej Jesper,

Ja jeg er godt klar over at det ikke bliver nogen billig fornøjelse

men faktisk er det her ved at tage et omfang hvor det for mig ikke er
pengene der er problemet. jeg er villig til i først eomgang at satse op til
50 K.

dog tror jeg at det vil vise sig at det ikke er så kompliceret endda, da vi
er nogle stykker der har en til vished grænsende fornemmelse af at sidens
ejer er den samme som skriver de indlæg der skaber problemerne.

peter