Forkøbsret af andelslejlighed
Fra : Lantino

Dato : 26-05-06 19:46

Hej NG,

Tak for en super gruppe, med rigtig mange gode indlæg ...

Jeg har en forespørgelse på forkøbsretskontrakt til en andelslejlighed, da
der er mange punkter som er grove og mener at det strider imod ren
retspraksis. Èt afsnit som jeg mener ikke burde kunne skrives i en sådan,
over måske er ugyldig er som følger:

"Såfremt navn:xxxxx, gør brug af sin forkøbsret og andelsforeningen ophæves
senest 3 år efter overtagelsen, vurderes lejligheden efter ophævelse af
andelsforeningen af en statsautoriseret ejendomsmægler. Prisforskellen
mellem købspris og ejendomsmæglerens vurderingspris skal betales til sælger
XXXX som en forøgelse af købsprisen, senest 1 år efter andelsforeningen
ophæves"

Mit spørgmål er så, om dette er lovligt af skrive, og om denne skrivelse,
selvom den bliver underskrevet, er gyldig i retsøjemed ....

Håber I kan komme med nogle konstruktive besvarelser !!!

Forhånd Tak

/Karsten

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-05-06 20:22

Lantino wrote:

> [...]
> og ejendomsmæglerens vurderingspris skal betales til sælger XXXX
> som en forøgelse af købsprisen, senest 1 år efter

Jeg vil umiddelbart mene, at denne aftale strider mod
maksimalprisprincippet i Andelboliglovens §5, som jeg har citeret
nedenfor. Når du køber andelen, forærer du samtidig sælger en option på
den gevinst, som du vil få hvis andelsboligforeningen opløses inden for
3 år. Da denne option ikke er værdiløs, betaler du mere end
maksimalprisen. Reelt svarer det til at købe sælgers gardiner til
overpris, eller lignende omgåelser af §5.

§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til
andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad
værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og
dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.

Stk. 2. Ved opgørelsen af foreningens formue ansættes ejendommen til en
af følgende værdier, der ikke må overskrides ved opgørelsen af værdien
af andelen i foreningens formue:
a) Anskaffelsesprisen.
b) Den kontante handelsværdi som udlejningsejendom. Vurderingen skal
foretages af en statsautoriseret ejendomsmægler, der er valuar.
Vurderingen må ikke være mere end 18 måneder gammel.
c) Den senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter §
3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme.

--
Jesper Lund

Fra : Lantino

Dato : 30-05-06 10:46

Hej Jesper,

Tak for de mange gode ord ... Sagen er udartet sig godt ... De har rettet
mange af deres punkter i forkøbsrets aftalen ... Tak for hjælpen

/Karsten