Ægtefællebidrag
Fra : F.S.

Dato : 26-05-06 13:13

På vegne af en god ven skal jeg stille følgende spørgsmål. Skal jeg betale
ægtefællebidrag til min hustru, når ægteskabet kun har varet i ca. to år ?
Jeg har højeste førtidspension samt en tjenestemandspension. Min kone har
for et halvt år siden fået tilkendt førtidspension, og er som sådan
økonomisk uafhængig. Skal ægteskabet ikke have en gyldighed på mindst 10 år
før man kan påregne at skulle betale hustrubidrag ?

F.S.

Fra : lhm

Dato : 26-05-06 16:55

"F.S." <washingtonFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> økonomisk uafhængig. Skal ægteskabet ikke have en gyldighed på mindst 10
> år før man kan påregne at skulle betale hustrubidrag ?

Prøv at kigge på statsamtets hjemmeside
http://www.statsamt.dk/site.asp?p=587. Der kan du sikkert finde svar. Jeg
faldt ikke umiddelbart over noget tidskrav for ægteskabet, men ved
fastsættelse af bidragsperioden kan det have betydning, hvorlænge ægteskabet
har varet.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-05-06 08:44

F.S. wrote:

> [...]
> økonomisk uafhængig. Skal ægteskabet ikke have en gyldighed på mindst 10 år
> før man kan påregne at skulle betale hustrubidrag ?

Der er ingen fast grænse, men i praksis har man mig bekendt aldrig gået
så langt ned som til 2 år.

Mvh
Kevin Edelvang