Substistensløses hunde (lang)
Fra : Fie & Christian

Dato : 18-06-01 16:23

Hej Gruppe

Jeg er ikke normalt en skriver i denne gruppe, men nærmere i katte-ng'en.
Min lille post handler dog især om hunde.

Jeg har i lang tid været meget optaget af dyre-velfærd og er her på det
seneste begyndt et lille socialt projekt omkring hunde, og der findes vel
ikke et bedre forum, når det drejer sig om at få en mening fra folk, som
holder af deres hunde.
Der er en absolut mulighed for at mit indlæg bliver bittert, men det
egentlige budskab burde være klart.

Jeg flyttede til Nørrebro/Frederiksberg for 2 år siden og har siden fået et
indblik i helt præcis, hvor mange substistensløse, som ejer en hund for at
få en højere bistand, i form af penge til køb af hundefoder. Men ved enkel
iagttagelse af disse hunde, som (i visse mange tilfælde) udelukkende er
blevet anskaffet for at få råd til mere sprut og mad, er det tydeligt, at
disse hunde ikke er hverken fysisk eller psykisk i den bedste stand. Det
skyldes den simple grund at deres ejere ikke har den fjerneste grund til at
sætte sig ind i hundens behov, og typisk affodrer hunden med upassende mad,
træner ikke den psykisk og fysisk og i det hele taget lader dens opdragelse
være baseret på frygt.

Jeg er led og ked af denne udvikling. Der mangler lovgning på mange punkter
i det danske lov-system mht husdyr, men man må jo starte et sted, og jeg har
valgt at starte hér. Min idé er at samle tilpas info om den egentlige
lovgivning, dvs. hvor mange penge drejer det sig om pr. måned, pr. hund, som
man får ekstra i bistand og derefter forsøge at skabe noget debat, så
lovgivningen bliver lavet om, således at de hunde som lever størstedelen af
deres liv på gaden bliver garanteret en fornuftig kost, træning og et sted
at sove. Ligeledes skal disse hunde blive tilbudt årlige tjek hos Dyrenes
Beskyttelse gratis, hvis man kan fremvise et papir fra kommunen.

Jeg forestiller mig at de penge som bliver udbetalt ekstra til hunden,
bliver udbetalt i form af "tilgodebevis" til dyrehandlere, så foderet kan
købes dér. Ligefrem at lade kommunerne udlevere hundefoder, går nok ikke
Træningen skal være obligatirisk, og her kan den eksisterende lovgivning
hjælpe, idet det er forbudt at lade sin hund løbe løs, hvis denne ikke er i
fuld kontrol fra ejeren.

Jeg har mange løse ender endnu, da jeg først er begyndt. Men jeg håber at
der er nogen, som kan hjælpe mig med yderligere oplysninger, så vi sammen
kan få forhøjet levestandarden for de stakkels hunde på gaden, som lever i
konstant ubalance fysisk og psykisk

Med venlig hilsen
Anne-Sofie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-06-01 17:00

Hej

Jeg mener at huske at ekstra penge til hunde/katte forsvandt for flere år
siden.

Ellers har du ret, der findes mange usle hundeliv blandt misbrugere, men men
men der er også misbrugere jeg til enhver tid ville overlade mine dyr til.

Jeg kører i toget med et par og en single, der tilsammen har to hunde.

Parrets hund er godt nok lidt tyk, men det er helt tydeligt at den kommer
først, og mere normal, rolig og tillidsfuld hund skal man lede længe efter.

Singlens hund er lidt mager for tiden, men den har også været indlagt i
længere tid p.g.a. mishandling hos tidligere ejer, denne hund er også stille
og rolig, ikke bange for mennesker men ligeglad med fremmede.

Sidste eksempel er en hjem- og arbejdsløs jeg ofte møder på hovedbanen med
sin lille sorte spidshund, Ib, ejeren ofrer gerne sin sidste krone på en
pølse til Ib.

Jeg har tidligere boet mere end 20 år på Nørrebro og jo, man ser
forfærdelige tilfælde, men man møder også det modsatte.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Fie & Christian

Dato : 18-06-01 17:02

Hej Nina

Det har du fuldtsændig ret i! Jeg har da, gudskelov, også set gode eksempler
på hundeejere herude. Men sagen er jo, at den ene eller anden form for
afhængighed af spiritus, stoffer ell.lign. sætter enhver fornuft ud af
hovedet og så kommer hunden igen sidst.

Nu får vi se - måske kan der gøres noget

Fie

Fra : Verner

Dato : 18-06-01 17:05

On Mon, 18 Jun 2001 17:22:44 +0200, "Fie & Christian"
<cbo@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>holder af deres hunde.
>Der er en absolut mulighed for at mit indlæg bliver bittert, men det

Stop dog lige op !

Der er absolut ikke behov for mere kontrol i dette formyndersamfund -
hvem havde du forestillet dig skulle administrere alle dine
lovforslag, og hvem skal betale for denne administration ?

Det ligner noget af et korstog du der er ude på !

mvh
Verner

Fra : Fie & Christian

Dato : 18-06-01 17:51

Hej Verner

Jeg forstår godt din reaktion, men det er en sag, som jeg forestiller mig
udelukkende vil beskæftige allerede-ansatte hos Det Dyreetiske Råd og i
Dyreværnsrådet, mht planlægning (de har ved gud ikke bestilt meget de sidste
år!). Derudeover vil der absolut ingen yderligere administration finde sted.
Jeg er personligt klar til at være projektleder for sagen ulønnet og har
mange gode kontakter i Folketinget, så jeg skal nok få det igennem

Et korstog? Snarere en hjertesag.

mvh
Anne-Sofie

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-06-01 23:02

"Fie & Christian" <cbo@worldonline.dk> skrev :

>....og der findes vel ikke et bedre forum, når det drejer sig om at
>få en mening fra folk, som holder af deres hunde.

Deri har du måske ret.

>Der er en absolut mulighed for at mit indlæg bliver bittert, men det
>egentlige budskab burde være klart.

Bittert - Næeh , det synes jeg egentligt ikke, "uforståeligt",
"Bizzart","ignorant" er nok blandt de ord jeg ville sætte på.

Jeg er faktisk en smule rystet over at der virkeligt er folk til der
tænker på en så underlig vis, som du giver mig indtryk af.
Jeg sad med den tanke , at du var politiker, eller politiker-spire,
forstået på den måde, at jeg aner den samme form for at have mistet
jordforbindelsen, som hovedparten af de folkevalgte udviser.

>Jeg flyttede til Nørrebro/Frederiksberg for 2 år siden og har siden fået et
>indblik i helt præcis, hvor mange substistensløse, som ejer en hund for at
>få en højere bistand, i form af penge til køb af hundefoder.

Altså du har stået og kigget dem over skulderen oppe på "sjalen" , for
derefter at nøje udmåle deres forbrug ?

Underlig fritids-fornøjelse ;-(

> [...]
>udelukkende er blevet anskaffet for at få råd til mere sprut og mad,
>er det tydeligt, at disse hunde ikke er hverken fysisk eller psykisk

Du er rimeligt sikker på at mange af disse såkaldte subsistensløse,
ikke har fået sig en hund, som følgesvend fordi de har mistet troen på
de mennesker der burde have kunnet hjælpe flertallet af dem ?

>Det skyldes den simple grund at deres ejere ikke har den fjerneste grund til at
>sætte sig ind i hundens behov, og typisk affodrer hunden med upassende mad,
>træner ikke den psykisk og fysisk

Hvis hunden ikke er decideret fejlærnæret og lider derved - har du
ikke det fjerneste grundlag for din udtalelse.

>og i det hele taget lader dens opdragelse være baseret på frygt.

Underligt - de fleste af disse menneskers hunde virker nu eller på
mig, som om de har det ganske glimragende.

De har det vist bedre på Nørrebro, end du har det.

>....så lovgivningen bliver lavet om, således at de hunde som lever
>størstedelen af deres liv på gaden bliver garanteret en fornuftig
>kost, træning og et sted at sove.

Her knækker filmen da helt for dig. Hvad ialverden er det for en
ynkelig indstilling til dine medmennesker du udviser.

Jeg ser intet i det du skriver, der indikerer bare en smule interesse
i at hjælpe folk i problemer/nød - tværtimod

>Ligeledes skal disse hunde blive tilbudt årlige tjek hos Dyrenes
>Beskyttelse gratis, hvis man kan fremvise et papir fra kommunen.

Og hvorfor skal det ikke være hos en rigtig dyrlæge - har du
kompetance til at pålægge Dyrenes beskyttelse nogle samfundsmæssige
opgaver ?

>Jeg har mange løse ender endnu, da jeg først er begyndt.

Hvis du kigger nedad og ikke ser den jord de fleste af os andre træder
på til daglig - har du selv givet forklaringen.

>Men jeg håber at der er nogen, som kan hjælpe mig med yderligere
>oplysninger, så vi sammen kan få forhøjet levestandarden for de
>stakkels hunde på gaden, som lever i konstant ubalance fysisk og psykisk

Du er dyrlæge uddannet, og dyrepsykolog ? Ellers kan jeg ikke
rigtigt se hvordan du kan diagnosticere dyr

Du mener det sikkert godt, men er gået helt galt i byen, hvis du som
du selv påstar kan trække i nogle tråde blandt politikervenner, burde
du ærligttalt se om du kunne forbedre dine "subsistensløses" hverdag,
så de måske får et bedre liv.

Jeg havde godt nok aldrig drømt at skulle læse sådan noget forvrøvlet
noget i denne gruppe - jeg tror ærligttalt du er en troll ;-(

Og konstaterer at vi er langt forbi den 1. April
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Michael

Dato : 19-06-01 01:03

> [...]

> kan få forhøjet levestandarden for de stakkels hunde på gaden, som lever i

Jeg er selv på Kontanthjælp ( som det hedder nu til dags ) og jeg kan sige
dig JEG får ikke flere penge til min hund, så inden du udtaler dig om en
ting som blev afskaffet for mange år siden burde du lige snakke med dine
folketings kontakter, ( undre mig lidt over hvordan man kan få lovforslag
igennem ved at kende portvagten på Christians-borg, når valgte politikere
har problemer med det, ja undskyld sarkasmen men dit indlæg er baseret på
snæversynethed ).

Jeg selv kender nogle såkaldte subsistensløse og deres hunde, og de har det
fanme godt, de tænker ofte på deres hund før de tænker på dem selv for
hunden er deres eneste trofaste ven.

Jeg mødte for ca. 2½ år siden en hjemløs som sov i opgangen, ham spurgte mig
om jeg kunne undvære en bid brød, altså ikke penge men mad. Da jeg ser såen
på det at jeg har tit for meget mad som blir smidt ud pga holdbarheden, så
bør jeg også hjælpe med mad hvis en som mangler beder mig om det. Som sagt
så gjort, og da julen lurede lige om hjørnet røg der også to julebryg i
posen , manden forsikrede mig om at hans hund selvfølgelig ville få
halvdelen af madpakken, men da jeg jo selv har hund, jaaa så fik vuffer
altså en madpakke til sig selv, ( vuffer = kæmpe rottweiler/ bernersennen
Stuuur madpose ).
Jeg har sjældnt oplevet en være så taknemlig, han stod med tårer i øjnene og
sagde mange tak, han kiggede ikke i posen, for som han sagde :" jeg er
hjemløs, ikke uhøflig " Jeg fortalte ham at hunden havde fået sit eget så
madpakken var hans alene, og det takkede han selvfølgelig for, men da han
hørte at det klirrede i posen kunne jeg se at han blev rørt over at jeg
ligesom accepterede og ikke dømte ham.

Deres hunde parre sig som de vil og derfor er der også uheldige individer i
mellem, men det er der så sandlig også blandt stambogsførte hunde.

Jeg synes du skulle checke ind i Real life før du begynder dit korstog.

Hilsen Myr som godt kan li' størstedelen af de subsistensløse mennesker OG
hunde.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 19-06-01 09:56

Til Michael....

Til dig og alt du har skrevet vil jeg bare sige...........hold kæft hvor har
du ret!!!!

Undskyld ordvalget...........

Jaime Lauritsen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-06-01 06:19

> [...]
> indblik i helt præcis, hvor mange substistensløse, som ejer en hund for at
> få en højere bistand, i form af penge til køb af hundefoder.

<>Hvor i al verden har du fået den ide at personer på kontanthjælp eller anden overførselsindkomst, for den sags skyld, kan få flere penge udbetalt hvis de har hund ... ?

Jeg har selv i en periode for år siden været på kontanthjælp og kan love dig at der ikke betales ekstra penge fordi man har hund .....den mad, dyrlægebehandling osv. vovse har brug for betales af de penge som ejeren ellers skulle have brugt på egne fornødenheder altså mad og f.eks sprut ....

Min idé er at samle tilpas info om den egentlige
> lovgivning, dvs. hvor mange penge drejer det sig om pr. måned, pr. hund, som
> man får ekstra i bistand
<> hvis du havde undersøgt dette inden du startede tråden var denne tråd slet ikke blevet startet ...endnu en gang man får ikke en øre mere i kontant hjælp uanset om man har 1 eller 3 hunde ....

så vi sammen
> kan få forhøjet levestandarden for de stakkels hunde på gaden, som lever i
> konstant ubalance fysisk og psykisk

<> Kommer til at tænke på de forskellige vagabonder med hunde der i årenes løb har krydset min vej .... Alle har virket som glade harmoniske hunde som enhver kunne komme i kontakt med .... og jeg tror såmænd ofte disse hunde har et bedre og mere naturligt hundeliv end mange hunde, de tilbringer nemlig døgnets 24 timer sammen med deres ejer, og er en del af fællesskabet hvor de som oftest har 1. prioritet fremfor ejeren ....

Jeg kan følge dig i at der er nogle misbrugere der ikke er egnet til at have hund ... men disse misbrugere er sjældent at finde mellem de subsistensløse .... de kan nemlig ikke ... fordi de netop ikke har et hjem .. .efterlade deres hund alene hjemme i op til flere døgn fordi de er på druktur ...!!!

MVH Ami

Fra : Fie & Christian

Dato : 19-06-01 11:05

Hej Gruppe

Nu har jeg postet mit indlæg for at høre andre folks meninger, og det har
jeg så fået!
Jeg er lidt skuffet over at et indlæg, som var ment på den bedste måde er
blevet modtaget på en lidt ubehagelig måde.

Men for nu lige at rydde lidt op i det : Jeg fik idéen efter at have brugt
en aften i samværet med en dyreadfærdsterapeut, som var lige så bekymret for
disse hunde, som jeg var. Nu har jeg så fået at vide, at der ingen grund til
bekymring er fra jer, og det er jeg da glad for. Jeg er bare knap så glad
for formidlingen af meninger herinde dog. Jeg spurgte jer til råds og blev
nedgjort, det synes jeg ikke om. Men ok, beskeden er gået igennem og
projektet droppet for nu.

Hilsen
Anne-Sofie

Fra : Praxis©

Dato : 19-06-01 11:21

Jeg syntes nu ikke du er blevet nedgjort. Men din post er fyldt med fejl,
som du end ikke kommenterer.
--
Venlig hilsen
Praxis©

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op!!"

Fra : J:o\)hn

Dato : 19-06-01 12:00

"Fie & Christian" <cbo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:cuFX6.3295$hi6.469821@news000.worldonline.dk...
> [...]
> for formidlingen af meninger herinde dog. Jeg spurgte jer til råds og blev
> nedgjort, det synes jeg ikke om. Men ok, beskeden er gået igennem og

Hej Anne-Sofie.

Jeg tror at du har bevæget dig ud på dybt vand, og ikke har
sat dig ordentligt ind i tingene før du kaster omkring dig med
flosker om at kontanthjælpsmodtagere modtager ydelser til
dækning for deres hund, og derigennem selv tager profitten til
egen lomme. Senest sender du en mail afsted, der oser
lidt af modsigelse og ikke giver hverken mig, eller andre i
gruppen en chance for at give dig ret. Du har overhovedet
ingen dokumentation for det du siger!. Fremlæg venligst
dokumentaion for det du udtaler dig om på en saglig og
konstruktiv måde, og jeg er sikker på at seriøs debat vil
rejse sig her i NG´en. Alt andet virker useriøs, og du kaster samtidig
med mudder imod en gruppe mennesker der i forvejen måske
ikke har for meget at spille med i hverdagen. Hvorfor iøvrigt
trampe på en mand der allerede ligger ned ?.

Hunden er mennesket bedste ven, og jeg er sikker på at
det også er omvendt når vi snakker "typer" som dem du så
gerne vil sætte i bås. Jeg har set flere af dem her i den by hvor
jeg bor, og at kalde deres hunde for "fysisk eller psykisk i
dårlig stand" er at overdrive på et højt plan. Jeg tror at det
må være lige omvendt, og her skulle vi nok tage at vise lidt
mere venlig medmenneskelighed, og skabe en forståelse for
hvorfor vi i dagens Danmark kan sende folk ned i mudderet
og ud på gaden med et stort spark bagi. Tror faktisk mange
gange at disse personer anskaffer sig hund, fordi det er det
eneste der er værd at stole på!!!.

Tyg lidt på den, og fremlæg så den dokumentation som
jeg nævnte tidligere. Kan du dette, vil jeg gerne skabe mere
debat. Hvis du ikke kan, synes jeg du skal holde igen og
parkere dit synspunkt et andet sted og lade
konstanthjælpsmodtagere være dus med deres hunde
i alt selskabelighed.

Amen! .

Mange venlige nethils fra Jhn.

* Smil, og verden smiler igen *.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-06-01 16:35

"Fie & Christian" <cbo@worldonline.dk> skrev :

>Jeg er lidt skuffet over at et indlæg, som var ment på den bedste måde er
>blevet modtaget på en lidt ubehagelig måde.

Det var også et ubehageligt indlæg du fik forfattet, måske, som jeg
skrev - i den bedste mening, men det lykkedes dig at skose en masse
mennesker der ikkeligefrem har behov for at blive skoset

Det fik ærligttalt mine nakkehår til at stå i den forkerte retning

>Men for nu lige at rydde lidt op i det : Jeg fik idéen efter at have brugt
>en aften i samværet med en dyreadfærdsterapeut, som var lige så bekymret for
>disse hunde, som jeg var.

Jeg vil mene at denne "terapeut" nok er noget enøjet, hvis vedkommende
ikke kunne se at der kunne være årsager til at det virkede som om de
hunde havde en kummerlig tilværelse - men normalen er vist i vores
samfund at man kommer langt længere med at fjerne årsagen til
problemerne, fremfor at helbrede symptomerne

>...Jeg er bare knap så glad for formidlingen af meninger herinde dog.

Prøv at besøge en hundeudstilling og nedgøre de mennesker, der
fornøjes af det, du bliver sikkert buet ud, hvis du formulerer dig på
samme uheldige måde.

>..Jeg spurgte jer til råds og blev nedgjort, det synes jeg ikke om.

Tænk - hvis jeg var på bissen og havde en hund, så ville jeg nok mene
at du kom til at ligge som du havde redt op til.

Det er en balancegang at gå efter bolden og ikke efter manden - hvis
du føler dig trådt for nær over nogen af mine ord, skal jeg være den
første til at undskylde, det var udelukkende din indstilling til de
subsistensløse jeg faldt i harme over

>Men ok, beskeden er gået igennem og projektet droppet for nu.

Husk at lime låget på dåsen godt fast, og smid den så langt væk at du
aldrig finder den igen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-06-01 17:36

> [...]
> Jeg er lidt skuffet over at et indlæg, som var ment på den bedste måde er
> blevet modtaget på en lidt ubehagelig måde.
<> egentlig er jeg slet ikke i tvivl om at du nok mente dit indlæg på den bedste måde men du byggede dit indlæg på direkte forkerte oplysninger idet der jo intet hold er i at folk på bistandshjælp får udbebalt ekstra penge hvis de har hund ....og selv de bedste ideer vil blegne når de ikke har hold i virkeligheden ....

En anden ting er at du kæmmer alle bistandsklienter, misbrugere og subsistensløse over en kam og i øvrigt sparker til en gruppe mennesker der i forvejen ligger ... og begge dele mener jeg er meget forkert især når sparkene oven i købet er ubegrundet ..... idet man fint kan være på kontanthjælp uden at være misbruger, være misbruger uden at være subsistensløs og havde jeg nær sagt være subsistensløs uden at være uansvarlig overfor en hund ... og i øvrigt også ganske almindeligt menneske og være uansvarlig overfor sin hund ... at man har noget at bo i er nemlig ikke ensbetydende med at man er ansvarligere.

Tænker man på en vagabondvovse har de af slagsen jeg har set været både fysisk og psykisk i balance, velformede, socialiserede og venlige hunde der helt sikkert har lært at opføre så de ikke generer andre mennesker og deres helbred har været i orden, ... disse subsitensløses hunde følger deres ejer overalt i døgnets 24 timer og jeg er overbevist om, at der af os der er så heldige at vi har kunnet passe os ind i samfundt bliver vogtet så meget over de subsistensløse at de ville blive overfaldet hvis de ikke havde 100% tjek på deres lille Perle ...

Du har ret i at der blandt misbrugere kan findes dybt uansvarlige mennesker og mennesker der gang på gang svigter deres hund, forsømmer formning af hunden og totalt glemmer socialisering .... men du glemmer at nævne at disse uansvarlige mennesker bestemt også findes blandt os andre.

Endelig synes jeg ikke du skal se gruppens reaktion på dit indlæg som et angreb mod dig og din person men som et angreb mod det alt andet end saglige tema du her havde taget op ....

MVH Ami, der netop i dag har stået og snakket med en vagabondhund ....

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-06-01 16:26

Hej Anne-Sofie

Tonen i hundegruppen er ofte mere kontant end i kattegruppen. Jeg kender dig
jo fra kattegruppen og ved, at du mener det godt. Her kender man dig ikke.