Erstatningsbil ved reperationer?
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-05-06 21:56

Hej NG

Før var det populært at man fik en erstatningsbil af værkstedet når man
havde sin egen bil på værksted. Det ar vist sig at være ulovligt (grund?),
så nu må værkstederne kun leje bilerne ud i stedet for. Må værkstederne godt
betinge at udlejningen af bilen til en billig pris på betingelse af at ens
bil bliver lavet på værkstedet i mens? Eller kan man vitterligt komme ind
fra gaden, og forlange at leje en bil til en billig pris, uden at lade sin
bil reparere hos værkstedet?

Mvh

Emil

Fra : Henning Wangerin

Dato : 22-05-06 22:10

On Mon, 22 May 2006 22:55:39 +0200, Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> komme ind fra gaden, og forlange at leje en bil til en billig pris, uden
> at lade sin bil reparere hos værkstedet?

Et side-spørgsmål:

Hvad skulle forhindre en mekanikker i at tage fx 500,- i leje for bilen
pr dag, og samtidig give 299 eller 499 kr i rabat på reperationen?

Ud fra mottoet "hvis du lejer en bil mens vi reparerer din bil, giver vi
rabat på reperationen"

Så er der ikke det store ved ovennævnte senarie.

/Henning

Fra : per christoffersen

Dato : 23-05-06 07:58

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme ind fra gaden, og forlange at leje en bil til en billig pris, uden
> at lade sin bil reparere hos værkstedet?

Gratis bil ved reperation er (eller har været) betragtet som ulovlig tilgift
(man må ikke reklamere med at noget er gratis, når det reelt er betalt ad
anden vej). Det er forbrugerombudsmanden, der har anlagt den vurdering.
Noget siger mig, at han muligvis har blødt op på den holdning.

Sålænge der opkræves en rimelig (men gerne lav) leje, er det at betragte som
en særskilt ydelse. Værkstedet kan godt forbeholde den ydelse til kunder der
får repareret bil.
Hvis ydelsen annonceres som gratis, så skal den principielt også stilles
gratis til rådighed for alle dem der ikke får repareret bil, - ellers er det
ulovlig tilgift.

www.forbrug.dk er der mere at læse om emnet (et eller andet sted...).

/Per

Fra : A_N_Other

Dato : 23-05-06 17:46

On 2006-05-23 08:57:48 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> said:

> [...]
> vurdering.
> Noget siger mig, at han muligvis har blødt op på den holdning.

Principelt er der jo ikke noget i denne verden som er gratis - og da
specielt ikke biler i DK. Derfor er det vel meget rimeligt at en
erstaningsbil betales af brugeren af denne service - og altså ikke af
samtlige kunder i butikken. Det er vel grunden til det ulovlige i at
stille gratis bil tilrådighed.

Men er det faktisk ulovligt eller hva???

Anders

Fra : per christoffersen

Dato : 23-05-06 18:29

"A_N_Other" <A_N_Other@no.spam> skrev i en meddelelse
> Men er det faktisk ulovligt eller hva???

Godt spørgsmål.
Man kan finde en udredning af Forbrugerombudsmandens tøvende holdning på
denne side:
http://www.forbrug.dk/fs/omfs/00/jura-aarboger/forbrugerjura-2004/markedsforing/

(Afsnit 2.6.1, langt nede på siden)

/Per