Kunstfotografier med mennesker som motiv -~
Fra : larsrc@gmail.com

Dato : 19-05-06 15:17

Hej jurafolk!

Er der nogen der kender til lovsituationen ang. kunstfotografi (altså
hverken pressefotografi eller reklamefotografi) med menneskemotiver,
specielt hvad man skal have personens godkendelse til at fremvise?
Evt. pointere til lov eller lovforklaring ville være dejligt. Jeg har
specielt et billede
(http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=227860) hvor det ville
være meget svært at finde personen for at få godkendelse, og jeg vil
meget gerne bruge det i en udstilling.

På forhånd tak,
-Lars

Fra : Jens

Dato : 19-05-06 18:00

<larsrc@gmail.com> wrote:

> [...]
> (http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=227860) hvor det ville
> være meget svært at finde personen for at få godkendelse, og jeg vil

Der er en udmærket vejledning i juraen om billeder her:

<http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/pressefotografer/foto
grafering_og_privatlivets_fred.pdf>

Er linket for langt, findes vejledningen under "Freelance" på
www.journalistforbundet.dk
--

Jens F

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-05-06 19:17

On Fri, 19 May 2006 18:59:57 +0200, Jens wrote:

> [...]

> grafering_og_privatlivets_fred.pdf>

> Er linket for langt, findes vejledningen under "Freelance" på

Jeg er enig i at vejledningen er udmærket. Men som så megen juridisk tekst
kan den nok behøve en fagmands tolkning på det konkrete tilfælde ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars Clausen

Dato : 19-05-06 19:40

Jens wrote:

> Der er en udmærket vejledning i juraen om billeder her:
>
> <http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/pressefotografer/fotografering_og_privatlivets_fred.pdf>

Tak for linket, har kigget på den, men den omhandler primært brug i
nyhedsøjemed og hvornår offentlighedens interesse overgår
privatlivets fred. Det lille stykke om reklamer til sidst får mig til
at tro, jeg kan klare det. Problemet er, at alt hvad jeg har fundet
indtil videre handler om enten journalistisk brug eller reklamebrug
(altså ekstremt kommercielt) -- jeg ved ikke hvor kunst ligger i det.

-Lars

Fra : Jens

Dato : 19-05-06 21:32

Lars Clausen <larsrc@gmail.com> wrote:

> [...]
> indtil videre handler om enten journalistisk brug eller reklamebrug
> (altså ekstremt kommercielt) -- jeg ved ikke hvor kunst ligger i det.

Der er to hovedspørgsmål: Må billedet optages? Må det offentliggøres?
Hensyn til nyhedsformidling og offentlighedens berettigede interesse i
at se et billede, der ellers kunne kræves "kvalt", giver medier lidt
mere snor.

Folk, der opholder sig i det offentlige rum, må tåle at blive
fotograferet - og tåle, at billeder af dem bliver offentliggjort (med
undtagelser, hvor en offentliggørelse vil virke krænkende).

Jeg kan ikke få øje på en grund til at du ikke kan offentliggøre
billedet i dit link.
--

Jens F

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-05-06 18:17

Jens wrote:

> [...]
> Hensyn til nyhedsformidling og offentlighedens berettigede interesse i
> at se et billede, der ellers kunne kræves "kvalt", giver medier lidt

Nu er der jo ikke tale om nyhedsformidling eller at "kvæle" et
billede, snarere erstatningskrav for uberettiget kommerciel brug (hvis
kunstsalg da er kommerciel brug).

> [...]
> undtagelser, hvor en offentliggørelse vil virke krænkende).
>
> Jeg kan ikke få øje på en grund til at du ikke kan offentliggøre

Det kan godt være, det bare er i USA, det er et problem. Derovre
hørte jeg i hvert fald, at man altid skulle sørge for "model
releases" når ens billeder havde genkendelige mennesker som
væsentligt motiv.

-Lars