Sandkasser og regler?
Fra : Nicolai

Dato : 18-05-06 15:19

Hej

Er der regler om sandkasser som står på en almindelig ejerforenings område
og hvor kan de evt. findes?

Nicolai

Fra : K.T.

Dato : 18-05-06 16:29

Hvorfor skulle der være særlige regler om sandkasser?

Knud

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 16:35

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> wrote in message
> Hvorfor skulle der være særlige regler om sandkasser?

Måske fordi der kan være offentlig adgang til den?!

--
Eliasen

Fra : K.T.

Dato : 18-05-06 16:49

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> wrote in message
>>

> Måske fordi der kan være offentlig adgang til den?!

Og?

Der er dælme mange strande med sand, hvor der også er offentlig adgang.

Hvad i alverden forestiller du dig skulle være lovreguleret i en sandkasse?
Sandkornenes form eller hvad?

Knud

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 16:58

> [...]
> adgang.
>
> Hvad i alverden forestiller du dig skulle være lovreguleret i en
> sandkasse? Sandkornenes form eller hvad?

Så et svømmebad og Vesterhavet er underlagt samme regler - eller mangel
på samme?

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 17:07

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så et svømmebad og Vesterhavet er underlagt samme regler - eller mangel på
> samme?

Skal man betale for at komme i en offentlig tilgængelig sandkasse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 17:36

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> Skal man betale for at komme i en offentlig tilgængelig sandkasse?

Skal jeg finde offentligt tilgængelige svømmebade for dig, hvor det ikke
koster noget at komme ind eller vil du selv Google dig frem til dem?

Lad mig svare på spørgsmålet for dig. Du leder bare selv.

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 18:12

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal jeg finde offentligt tilgængelige svømmebade for dig, hvor det ikke
> koster noget at komme ind eller vil du selv Google dig frem til dem?
>
> Lad mig svare på spørgsmålet for dig. Du leder bare selv.

Det kan ikke betale sig.

Du kan evt. søge på "regler for sandkasser".

PS: At man i dagplejeinstitutioner og lignende er meget opmærksom på
indholdet af sandkasser, er noget helt andet og ikke så mærkelig. Der er jo
fri adgang for hunde, katte og andre lignende dyr med naturlig trang til at
komme af med "affald".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 18:23

> [...]
> indholdet af sandkasser, er noget helt andet og ikke så mærkelig. Der
> er jo fri adgang for hunde, katte og andre lignende dyr med naturlig

Ikke nødvendigt. Læs om godkendelse af legepladsudstyr jvf. standarderne
DS/EN 1176 og DS/EN 1177.

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 18:33

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke nødvendigt. Læs om godkendelse af legepladsudstyr jvf. standarderne
> DS/EN 1176 og DS/EN 1177.

Hvad siger de om sandet?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 18:50

> Hvad siger de om sandet?

Er det en sport for dig at lægge ord i munden på andre? Jeg har aldrig
nævnt sandet. Men okay, hvis du ikke har andre gøremål.

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 18:52

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det en sport for dig at lægge ord i munden på andre? Jeg har aldrig
> nævnt sandet. Men okay, hvis du ikke har andre gøremål.

På ingen måde, men du har problemer med at finde fakta, specielt hvis de går
imod din "klare" opfattelse af "dine fakta".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 18-05-06 18:57

> "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> På ingen måde, men du har problemer med at finde fakta, specielt hvis
> de går imod din "klare" opfattelse af "dine fakta".

Øhhh, de samme fakta som du så /efterfølgende/ refererer til i et andet
svar. Bjørn, der spildes for meget tid med at prøve at få dig til at
forstå noget. Velkommen i filteret.

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 18:59

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øhhh, de samme fakta som du så /efterfølgende/ refererer til i et andet
> svar. Bjørn, der spildes for meget tid med at prøve at få dig til at
> forstå noget. Velkommen i filteret.

Nu er du et fjols igen.

Der findes INGEN regler eller lovkrav for sandkasser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : K.T.

Dato : 18-05-06 19:50

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nu er du et fjols igen.
>
> Der findes INGEN regler eller lovkrav for sandkasser.

Det skal der jo være iflg. Eliasen

Knud

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 20:35

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal der jo være iflg. Eliasen

Jeg kan sådan set godt forstå ham.

Det er jo ganske utrolig, der findes områder og enkeltstående ting, der ikke
er reguleret og lovgivet omkring.... i vore dage.

Det må ganske enkelt være en smutter......fra samtlige i årevis involverede
"lovdannere".....

At tænke sig man tillader:

indklip ...
Standarderne er ikke lovpligtige, men bruges som frivillige aftaler mellem
to eller flere parter. Så længe lovgivningen på området ikke refererer
direkte til standarderne, er standarderne frivillige. Producenter og brugere
af legepladsredskaber kan helt selv bestemme, om de vil lade standarderne
ligge til grund for netop deres legepladsredskaber.

indklip slut.

Nå, det betyder da at politikerne og deres flittige embedsmænd er sikret
arbejdet dette århundrede ud også..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : per christoffersen

Dato : 19-05-06 08:22

> indklip ...
> Standarderne er ikke lovpligtige, men bruges som frivillige aftaler mellem
> indklip slut.

Glemte du ikke denne del af artiklen:
"I Danmark siger lovgivningen, at produkter skal være sikre og ikke må
udgøre en risiko for sikkerheden og sundheden. Alene derfor bør
legepladsredskaber produceres, vedligeholdes og renoveres i henhold til de
fælles europæiske standarder DS/EN 1176 og DS/EN 1177. "

Hvis standarden er en de facto standard og behandles som sådan af
domstolene, så vil det være meget tilrådeligt at følge dem, for at undgå
evt. problemer i en sag.

- Desværre kan vi ikke sige noget om sandkasser specifikt , - håndbogen
koster knap 900 DKK, og det vil jeg ikke lige ofre på sagen nu. De
grundlæggende sikkerhedskrav gælder dog højst sandsynligt også sandkasser
(fsva. faldsikkerhed, glemsikkerhed mv).

/Per

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 09:30

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> legepladsredskaber produceres, vedligeholdes og renoveres i henhold til de
> fælles europæiske standarder DS/EN 1176 og DS/EN 1177. "

Jeg glemte den ikke.

Alle produkter skal være sikre og ikke udgøre en risiko for sikkerheden og
sundheden (selv en eks. vandpistol eller tennisbold).

Det er den bredest mulige og fladpandede formulering, man kan gøre om
samtlige produkter på et marked.

> Hvis standarden er en de facto standard og behandles som sådan af
> domstolene, så vil det være meget tilrådeligt at følge dem, for at undgå
> evt. problemer i en sag.

Er den det og behandles den som sådan af domstolene. Evt. henvisning til
domme ville være fint.

> [...]
> grundlæggende sikkerhedskrav gælder dog højst sandsynligt også sandkasser
> (fsva. faldsikkerhed, glemsikkerhed mv).

Der foreligger vel ingen domme og da standarderne ikke er regelsæt/lovkrav,
men en opfordring, kan jeg med min bedste overbevisning ikke se de gælder =
er regler/lovkrav.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : per christoffersen

Dato : 19-05-06 10:02

> Er den det og behandles den som sådan af domstolene. Evt. henvisning til
> domme ville være fint.

Vi kan jo også nøjes med at konstatere at rådet om at følge standarderne af
juridiske årsgaer kommer fra en gruppe af de mest kompetente mennesker i
landet fsva. standarder og teknologi.

/Per

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 10:05

> [...]

> af juridiske årsgaer kommer fra en gruppe af de mest kompetente mennesker

Der kommer mange råd fra DS, men de er ikke ensbetydende med, de er "domme".

PS: Standarder er også til for at beskytte ens hjemmemarked for evt.
"overfald" af udefra kommende konkurrenter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 19-05-06 02:17

BJ wrote:
> "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Skal man betale for at komme i en offentlig tilgængelig sandkasse?

Det gør thordreng da.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-05-06 17:04

K.T. wrote:

> [...]
>
> Hvad i alverden forestiller du dig skulle være lovreguleret i en sandkasse?

Fat det dog... Hvis de er for skarpe, så skærer man sig på dem!

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 18-05-06 21:57

K.T. wrote:

> Og?
>
> Der er dælme mange strande med sand, hvor der også er offentlig adgang.

Der er nu så mange regler for kunstige ting, men ikke for naturlige
ting. Der er regler for klatrestativer, men der er ingen regler for
klatretræer.

Fra : Nicolai

Dato : 18-05-06 16:37

"K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk> wrote in message

> Hvorfor skulle der være særlige regler om sandkasser?
>
> Knud

Ja, det spekulerede jeg også over, men det er der altså. Reglerne i Danmark
følger DS/EN 1176-1177 efter de Europæiske regler, men jeg ved ikke om det
er lovgivning eller bare rettesnore. Men der er altså mange regler om
legepladser.

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 18-05-06 18:47

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der regler om sandkasser som står på en almindelig ejerforenings område
> og hvor kan de evt. findes?

Ved en hurtig søgning, findes der ingen lovkrav, men en standard som
opfordres til at blive overholdt:

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/InnovationogSamfund/Love/Standarderne+for+legepladsredskaber+er+ikke+lov.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-05-06 13:20

> Ved en hurtig søgning, findes der ingen lovkrav, men en standard som
> [...]

Det er det eneste fornuftige og brugbare indlæg du har lavet i denne tråd.
Hvorfor nøjes du ikke med det ene indlæg i stedet for, sammen med KT, at
ødelægge tråden med en masse ævl, vrøvl og personlige holdninger om hvor
tåbeligt det hele er?

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 15:26

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Hvorfor nøjes du ikke med det ene indlæg i stedet for, sammen med KT, at
> ødelægge tråden med en masse ævl, vrøvl og personlige holdninger om hvor

Det er den eneste måde, hvorpå du kan påvirke et generelt tåbelig system,
desværre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : K.T.

Dato : 20-05-06 21:09

> [...]
> Hvorfor nøjes du ikke med det ene indlæg i stedet for, sammen med KT, at
> ødelægge tråden med en masse ævl, vrøvl og personlige holdninger om hvor

Jamen det err jo tåbeligt at lede efter regler om sandkasser!

Knud

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 11:40

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der regler om sandkasser som står på en almindelig ejerforenings område
> og hvor kan de evt. findes?

Da tråden nu er blevet lang og reklameværdien er udnytte fuldt ud, kan du
evt. deltage i Dansk Standards temadag og efterfølgende uddanne dig til
Legepladsinspektør. På sigt kan uddannelsen måske blive til en autorisation?

Se mere på http://www.ds.dk

PS: Det koster kun 2.995,- kr. at deltage.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : lars bo

Dato : 19-05-06 15:57

> [...]
> autorisation?
>
> Se mere på http://www.ds.dk
>
> PS: Det koster kun 2.995,- kr. at deltage.

3 søgeord på google: regler sandkasse privat, gav følgende link:
http://www.blaabjerg.dk/page136.asp
hilsen
lars bo

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 15:59

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> 3 søgeord på google: regler sandkasse privat, gav følgende link:
> http://www.blaabjerg.dk/page136.asp

Hvis det står til troende, er de "lærde" da noget så gudsjammerlig uenige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 19-05-06 16:14

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det står til troende, er de "lærde" da noget så gudsjammerlig uenige.

Hvis man antager Blaabjerg Kommune er landsdækkende, har man med et slag
gjort samtlige private sandkasser ulovlige opført efter 1995 og ejerne til
"kriminelle".

Der er ingen, der uden videre skal fortælle mig, landets børnefamilier med
eget hus og sandkasse i baghaven, har søgt en byggetilladelse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~