Brostensbanen i rundkørsler.
Fra : Leif Neland

Dato : 18-05-06 10:38

Mange, specielt små rundkørsler er forsynet med enten en "inderbane" af
brosten, eller hele cirklen i midten er en brostenskalot.

Det er tydeligvis for at lange lastbiler skal kunne komme rundt.

Må man i personbil bruge disse brosten?

Naturligvis vil det virke forvirrende/farligt, hvis der er anden trafik, så
man krydser "hovedbanen" to gange, så det gør jeg ikke.

Men ellers, når der ikke er anden trafik, så er det ofte lettere og mere
behageligt at opfatte brostenene som et hastighedsnedsættende bump end en
uoverstigelig forhindring man skal svinge rundt om.

Må man det?

Leif

Fra : Holst

Dato : 18-05-06 11:06

Leif Neland wrote:

> [...]
> behageligt at opfatte brostenene som et hastighedsnedsættende bump end en
> uoverstigelig forhindring man skal svinge rundt om.

Næppe. Man skal jo holde til højre i kørebanen, og denne brostensbelagte
"inderbane" er jo til venstre i kørebanen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 12:06

Leif Neland skrev:

> [...]
> behageligt at opfatte brostenene som et hastighedsnedsættende bump end en
> uoverstigelig forhindring man skal svinge rundt om.

Nej. Man må heller ikke snitte fortovet for at komme lidt nemmere
rundt i et sving. Biler skal køre på kørebanen.

Man kan også henvise til § 15 i FÆL:

   Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg,
   færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på
   kørebanen. [...]

--
Bertel

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 18-05-06 12:19

> [...]
>
> Man kan også henvise til § 15 i FÆL:
>
> Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg,
> færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på

Men er helleanlægget ikke at regne for selve kantstenen og bedet i midten. I
Ølstykke har man hvor Stadionvej og Gammel Roskildevej krydser hinanden
lavet brosten i både højre og venstre side af rundkørslen og ved indgangen
til rundkørslen fra nord har man lavet et slag på vejen til venstre, hvor
højre side er brosten formentlig for at dæmpe farten ved indkørsel i
rundkørslen.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 14:11

Carsten Overgaard skrev:

> Men er helleanlægget ikke at regne for selve kantstenen og bedet i midten.

Det forstår jeg ikke. En rundkørsel har ikke et helleanlæg. Det
er sådan et for fodgængere, evt. med et gult hellefyr.

> [...]
> lavet et slag på vejen til venstre, hvor højre side er brosten
> formentlig for at dæmpe farten ved indkørsel i rundkørslen.

Du har vel ikke et luftfoto?

Nord for Horsens er der en rundkørsel hvor der er brosten i
hjørnerne. Det er nok ikke ligefrem meningen at man skal snitte
dem, men de er formodentlig lavet fordi de er mere skånsomme end
kantsten hvis uheldet er ude.

--
Bertel

Fra : Jens

Dato : 19-05-06 02:26

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> hjørnerne. Det er nok ikke ligefrem meningen at man skal snitte
> dem, men de er formodentlig lavet fordi de er mere skånsomme end

Hvor befinder hjørnet/hjørnerne sig på en rundkørsel?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 19-05-06 09:31

Jens wrote:

> Hvor befinder hjørnet/hjørnerne sig på en rundkørsel?

én tåbe, kan spørge om mere, end én Bertel vil svare på.

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 20-05-06 14:04

Ejvind Kruse wrote:

> én tåbe, kan spørge om mere, end én Bertel vil svare på.

Han må da vide hvor de hjørner er i den rundkørsel?

Fra : Allan F

Dato : 21-05-06 18:58

> Han må da vide hvor de hjørner er i den rundkørsel?

De er i enden af cirklen.