"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in message
news:e4cqkm$f9n$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er det mig eller internetudbyderen der har misforstået noget?
Din opsigelse er modtaget 10/5, og du har 30 dages opsigelse. Det betyder 30
_hele_ dage, og den første dag "der tæller" er altså 11/5. 30 dage frem fra
d. 11/5 (incl.) er ganske rigtigt d. 9/6 (incl.).
Det er lidt uklart om d. 9/6 skal regnes med i dit opsigelsesvarsel eller ej
(udløber regningsperioden d. 9/6, når du har betalt for den dag, eller
udløber den først d. 10/6?).
Jeg vil umiddelbart mene, at eftersom du har betalt for d. 9/6 udløber
regningsperioden ved midnat mellem d. 9/6 og d. 10/6, og dermed må d. 9/6
også tælle med i dit opsigelsesvarsel da det så er en hel dag, og du dermed
lige nøjagtig er indenfor tidsgrænsen i betingelserne. Men jeg kan sagtens
tage fejl...
Problemet opstår af, at din regningsperiode tilsyneladende løber som een
måned, mens opsigelsesvarslet er defineret til 30 dage, og der er 31 dage i
maj. Hvis der havde stået een måned i betingelserne, eller maj kun havde
haft 30 dage, ville din opsigelse være sket for sent.
Idet jeg går ud fra at du er almindelig privatperson, gælder aftalelovens
§38b:
§ 38 b. Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende
aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes
vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den
erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand
for individuel forhandling.
Stk. 2. En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den
erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde.
/ Politico