Internet jura
Fra : JanoT

Dato : 11-05-06 08:54

Er der nogen her, der kan fortælle, om det er lovligt at indsamle
produktinfo på nettet og derefter publicere disse, UDEN tilladelse
fra producent/distributør?

Mvh
Den håbefulde

Fra : per christoffersen

Dato : 11-05-06 09:09

"JanoT" <ottesenFJERN@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her, der kan fortælle, om det er lovligt at indsamle
> produktinfo på nettet og derefter publicere disse, UDEN tilladelse
> fra producent/distributør?

I hvilken sammenhæng?
Jeg spørger bla., fordi der i Markedsføringsloven er regler for
sammenlignende reklame (som skal være fair og retvisende).

/Per

Fra : JanoT

Dato : 11-05-06 09:43

> I hvilken sammenhæng?
> Jeg spørger bla., fordi der i Markedsføringsloven er regler for
> sammenlignende reklame (som skal være fair og retvisende).
>
> /Per

Hej Per.

Tak for en hurtig tilbagemelding!

Vi er nogle stykker, som overvejer at udvikle en internet forbruger-guide,
hvor
brugeren skal kunne sammenligne data og priser i kategoriserede
produktgrupper.

Det er vort ønske at repræsentere så mange mærker (brands) som muligt, også
de virksomheder, som enten ikke kan afsætte ressourcer til projektet, eller
af anden
årsag ikke ønsker at medvirke.

Fra : per christoffersen

Dato : 11-05-06 14:04

> Vi er nogle stykker, som overvejer at udvikle en internet forbruger-guide,
> hvor
> brugeren skal kunne sammenligne data og priser i kategoriserede
> produktgrupper.

Der er umiddelbart ikke noget ivejen for at gengive de rå data om
produkterne (størrelse vægt osv.) men en tekstlig beskrivelse af produktet
vil være omfattet af ophavsret og må ikke gengives uden tilladelse.
Billeder, logoer osv er også beskyttede og må ikke gengives uden tilladelse.

Mht. priser skal I være opmærksomme på, at de jo kan skifte, og at I vil
være ansvarlige for at oplyse den til enhver tid rigtige pris.

> [...]
> også
> de virksomheder, som enten ikke kan afsætte ressourcer til projektet,

Der er ikke nogen der kan forhindre jer i at samle og oplyse i forvejen
tilgængelige oplysninger (heller ikke firmaerne selv), men er der fejl i
oplysningerne, som I gengiver dem, så kan I få problemer.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-06 14:22

per christoffersen skrev:

> Mht. priser skal I være opmærksomme på, at de jo kan skifte, og at I vil
> være ansvarlige for at oplyse den til enhver tid rigtige pris.

Hvorfor det?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 11-05-06 14:52

> Hvorfor det?

Man kan selvfølgelig angive hvornår prisen er indhentet, og på den måde
slippe ud af det.
Men oplyser man en pris som et firma tager for en vare, så skal den være
korrekt.
ellrs vil amn efter min bedste overbevisning kunne tilpligtes at rette den.

Man må jo ikke lyve

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-06 15:02

per christoffersen skrev:

> Man kan selvfølgelig angive hvornår prisen er indhentet, og på den måde
> slippe ud af det.
> Men oplyser man en pris som et firma tager for en vare, så skal den være
> korrekt.

Med ansvarlig, mener du så at man kan blive dømt til at dække
købers ekstraudgift hvis varen koster mere?

I praksis er vi naturligvis enige om at man bør sørge for at have
opdaterede data og evt. mærke dem med dato fordi man ikke kan
være over det hele hver dag.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 14-05-06 08:36

> Med ansvarlig, mener du så at man kan blive dømt til at dække
> købers ekstraudgift hvis varen koster mere?

Nej. Jeg mener, at der sælger/producent, der opdager, at der oplyses en
forkerts pris for vedkommendes varer, vil have et krav på at få det rettet.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 11-05-06 13:37

On Thu, 11 May 2006 10:09:12 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"JanoT" <ottesenFJERN@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>I hvilken sammenhæng?

Det er da meget nemt og besvarer spørgsmålet uden dine sædvanlige dikkedarer.

Har folk ophavsret på den produktinfo du vil kopiere, så er det ikke lovligt
uden deres samtykke. (selvfølgelig lovligt hvis det er til eget privat brug)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-05-06 13:47

On 2006-05-11, Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

> Det er da meget nemt og besvarer spørgsmålet uden dine sædvanlige dikkedarer.

Jeg tror du mangler lidt perspektiv.

> Har folk ophavsret på den produktinfo du vil kopiere, så er det ikke lovligt
> uden deres samtykke. (selvfølgelig lovligt hvis det er til eget privat brug)

Så forudsætter du at produktinformationen har værkshøjde.
Og hvorfor er det lovligt til privat brug hvis der er ophavsret?

--
Andreas

Fra : Jubii

Dato : 12-05-06 11:20

On Thu, 11 May 2006 12:47:29 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg tror du mangler lidt perspektiv.

Du mangler at forstå loven.

>Så forudsætter du at produktinformationen har værkshøjde.

Det har alle værker, giv mig en % del hvor det ikke er.

>Og hvorfor er det lovligt til privat brug hvis der er ophavsret?

Læs loven.

Fra : per christoffersen

Dato : 11-05-06 13:58

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Det er da meget nemt og besvarer spørgsmålet uden dine sædvanlige

Visse vasse.
Du er bare ude på at styrke dit ego på bekostning af relevansen og
sagligheden i dine indlæg.
Men hvis ikke du har andet at tage dig til i sommervarmen, så fred med det.
Men jeg vil stærkt advare andre mod at fæstne særlig lid til det du
fremlægger.

> Har folk ophavsret på den produktinfo du vil kopiere, så er det ikke
> lovligt
> uden deres samtykke. (selvfølgelig lovligt hvis det er til eget privat
> brug)

Nå da da.
Har du ikke lige fremsat den påstand at sammenhængen var uvedkommende?
Hvorfor så blande privat brug ind i det?
Og hvordan definerer du privat brug på internettet?

/Per

Fra : Jubii

Dato : 12-05-06 11:18

On Thu, 11 May 2006 14:57:50 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>Men hvis ikke du har andet at tage dig til i sommervarmen, så fred med det.
>Men jeg vil stærkt advare andre mod at fæstne særlig lid til det du

Godt du kan selvranage da ovenstående lige er dig.

>Nå da da.
>Har du ikke lige fremsat den påstand at sammenhængen var uvedkommende?

Nej, din fantasi spiller dig et puds.

>Hvorfor så blande privat brug ind i det?

Læs loven.

>Og hvordan definerer du privat brug på internettet?

Det skal jeg heller ikke, igen din fantasi og en masse dikkedarer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-06 13:57

JanoT skrev:

> Er der nogen her, der kan fortælle, om det er lovligt at indsamle
> produktinfo på nettet og derefter publicere disse, UDEN tilladelse
> fra producent/distributør?

Den lov der kan komme på tale, er lov om ophavsret. Den beskytter
det man tidligere kaldte værker - altså noget som ikke blot var
banalt. Det er et spørgsmål om produktinfo falder i den kategori.
Det tror jeg ikke når vi bare snakker data.

Men bemærk at man ikke kan tage en færdig netside eller måske
blot opstilling og kopiere. Det er noget andet.

Bemærk også at *alle* billeder er beskyttet uanset deres
'kunstneriske' kvalitet.

--
Bertel