Gammel skade + evt ny skade
Fra : Sybil

Dato : 10-05-06 15:13

Hej

Jeg er så uheldig at have et piskesmæld. Min ulykkesfosikring satte den til
8% mén og modpartens til 10% mén, og har fået erstatning efter disse
procenter.
Hvad sker der hvis jeg får en ny skade med varig mén?
Regner man fra 8% og op til den nye men procent og udbetaler differencen
eller ... ?

Pft

Solhilsen

Majken

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-05-06 17:14

"Sybil" <but@but.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad sker der hvis jeg får en ny skade med varig mén?
> Regner man fra 8% og op til den nye men procent og udbetaler differencen

Du regner fra den gamle méngrad op til den nye. Hvis du f.eks. får en ny
skade, udregner man hele din méngrad. Lad os sige at du får en skade som
alene giver en méngrad på 10%, vil din samlede méngrad være 18%. Man vil se
den første skade som færdig, og vil defor udgøre en del af din
"normalbaggrund", hvilken du selv bærer risikoen for. Dvs. du vil ikke kunne
rette noget krav mod nogen af skadevolderne, for differencen mellem 0 og de
8 % (da du allerede har fået dem dækket). Man vil dog kunne fravige dette
udgangspunkt hvis det er længe siden skaden indtrådte, og den nye skade
rammer dig særlig hårdt.

Men for at besvare dit spørgsmål kort , så ja, man ligger mengraden
oveni. (Du kan evt. selv læse mere i Helle Isager og Bo von Eyben - Lærebog
i erstatningsret, 5. udgave s. 281)

Jeg vil bede dig huske at jeg kun er Stud.Jur, hvorfor jeg ikke kan
garantere rigtigheden af mit indlæg.

Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Leif Neland

Dato : 10-05-06 18:38

> [...]
> 8 % (da du allerede har fået dem dækket). Man vil dog kunne fravige dette
> udgangspunkt hvis det er længe siden skaden indtrådte, og den nye skade

Jeg blev kørt ned i 1987, (dobbelt lårbensbrud og hofteledsdiskokation) og
erklæret 18% invalid.
Jeg går nu meget bedre end dengang.
Kan jeg "gå til omsyn" og få nedreguleret det tal, så jeg kan få højere
dækning i tilfælde af ny ulykke?
Bare jeg ikke risikerer at skulle betale erstatningen tilbage

> Jeg vil bede dig huske at jeg kun er Stud.Jur, hvorfor jeg ikke kan
> garantere rigtigheden af mit indlæg.

Vil du det, når du er udlært?

Leif

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-05-06 19:05

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækning i tilfælde af ny ulykke?
> Bare jeg ikke risikerer at skulle betale erstatningen tilbage

hehe, det regner jeg da at jeg vil, da jeg i givet fald vil have en
forsikring..!

Nå, jeg skal først og fremmest sige at jeg er meget usikker på følgende, og
at du bør under alle omstændigheder kontakte en advokat. Dette ikke er en
del af pensum, og det er første gang jeg beskæftiger mig med emnet, men jeg
skal da alligevel forsøge.!

Reglerne om genoptagelse findes i EAL § 11. Heri er det bestemt at man har
mulighed for at få genoptaget sagen, hvis der foreligger væsentlige
ændringer i personens forhold.
Det er dog anført i en note til EAL § 11, stk. 3 (note 52 i karnov), at en
genoptagelse kun kan ske med henblik på at sætte méngraden op.
Derudover vil jeg mene at du allerede har fået erstatning op til de 18%,
hvorfor du kun vil få differencen fra de 18% til den nye méngrad, uanset at
du måske reelt kun er 10% invalid.

Derudover vil du, hvis du f.eks. senere mister synet på dit ene øje (og
derved får en méngrad på 20%), få dette lagt oven i de 18 %, så du kommer
som sådan ikke til at "miste noget", hvis skaden rammer et andet sted end
det som i forvejen var beskadiget. Jeg kan godt følge dig deri at det ville
være "ærgeligt" at få en skade samme sted, og blot igen få konstateret den
samme méngrad.

Men jeg er som sagt meget usikker, og jeg ved ikke nok om emnet til at kunne
give dig kvalificeret rådgivning, hvorfor jeg, som allerede nævnt, vil
anbefale dig at kontakte en advokat (eller jura-brevkasse, (evt.
www.familieadvokaten.dk)).

Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : MAndersen

Dato : 10-05-06 18:28

> [...]
> Hvad sker der hvis jeg får en ny skade med varig mén?
> Regner man fra 8% og op til den nye men procent og udbetaler differencen

Det må have været nogle fornuftige checks du har fået, eftersom du har
accepteret, at det ene selskab kun sætter det til 8%.

Forsikringsselskaberne sætter gerne disse mengrad til det lavest
sandsynlige, og håber at du accepterer - du har du så åbenbart gjort.

MAndersen

Fra : Sybil

Dato : 10-05-06 19:12

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

> Det må have været nogle fornuftige checks du har fået, eftersom du har
> accepteret, at det ene selskab kun sætter det til 8%.

Nej, det var det ikke, men beløbet fra 8 til 10 % var mindre en det koster
at tage sagen i retten (5000 kr), så min advokat og jeg blev enige om at det
var godt nok.
Det er 2 år siden jeg fik erstatning, og glemte den gang at spørge min
advokat om dette med evt ny skade

Majken

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-05-06 15:08

> [...]
> Hvad sker der hvis jeg får en ny skade med varig mén?
> Regner man fra 8% og op til den nye men procent og udbetaler differencen

Udgangspunktet vil være, at hver skade vurderes hver for sig. Det vil sige,
at det konkret vil blive vurderet - om nødvendigt skønsmæssigt - hvilken
mengrad, der kan henføres til den aktuelle tilskadekomst. Herefter vil man
få godtgørelse for denne mengrad ud fra den takst, der gælder på
forfaldstidspunktet for den nye skade, jf. erstatningsansvarslovens §§ 15 og
16.

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-05-06 16:21

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forfaldstidspunktet for den nye skade, jf. erstatningsansvarslovens §§ 15

Ja, men hvis du har en skade på 8% og får en der giver dig en méngrad på
10%, vil du stadig blive vurderet som havende en méngrad på 18%, selvom du
kun få differencen mellem de 8 % og de 18%.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur, kan jeg ikke garantere for rigtigheden af dette