Kongehusets hastighedsovertrædelser?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-05-06 09:14

Det er almindeligt kendt at medlemmer af Kongehuset straffrit kan overtræde
de gældende fartgrænser, men gælder denne straffrihed også for Kongehusets
chauffører, når de kører for en af de kongelige i en af "kronebilerne"?

-cb

Fra : xx

Dato : 09-05-06 10:02

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote in message
> [...]
> chauffører, når de kører for en af de kongelige i en af "kronebilerne"?

Det burte det ikke gøre da de ikke er kongelig men blot alm dødelig med
ansvar for at de kommer fra A til B

Fra : Jesper Brock

Dato : 09-05-06 10:41

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> chauffører, når de kører for en af de kongelige i en af "kronebilerne"?

Nej.

Den kongelige straffrihed er personlig og fremgår af Kongelovens Artikel 25:
"De [prinserne og prinsesserne af blodet] skulle og for ingen underdommere
svare, men deres første og sidste dommer skal være kongen, eller hvem han
særdeles dertil forordner."

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-06 16:56

on 09-05-2006, Jesper Brock supposed :
> deres første og sidste dommer skal være kongen, eller hvem han særdeles
> dertil forordner."

Dvs. kongen/dronningen kan godt bestemme at der for alle prinser og
prinsesser gælder at de skal dømmes i landets normale retssale og af de
samme dommere som alle andre borgere - og altså dermed reelt ophæve
deres straffrihed ?

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-05-06 02:20

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prinsesser gælder at de skal dømmes i landets normale retssale og af de
> samme dommere som alle andre borgere - og altså dermed reelt ophæve deres

Ja, hvis det er kongens (regentens) vilje, så kan regenten tilforordne en
"almindelig" dommer til at straffe dem.

Fra : Rune

Dato : 12-05-06 07:54

Jesper Brock wrote:
> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, hvis det er kongens (regentens) vilje, så kan regenten tilforordne en
> "almindelig" dommer til at straffe dem.

Jeg mener nu godt man kan stille spørgsmål tegn ved, om kongelovens § 25
rent faktisk kan anses for gældende ret under en demokratisk grundlov.
Uanset hvad kan den ophæves ved simpel lov, for det tilfælde, hvor
droningen rent faktisk nægtede at "tilforordne" en dommer.

Det er så som så med dronningens frie valgret på det punkt.

/Rune

Fra : Ole Christiansen

Dato : 10-05-06 08:01

> [...]
> chauffører, når de kører for en af de kongelige i en af "kronebilerne"?

Misundelsens brød er STORT. Få dig et liv. !

-ole

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-05-06 00:16

"Ole Christiansen" <ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Misundelsens brød er STORT. Få dig et liv. !

Hmmm. er det en paragraf i Janteloven, vi har fat i her? ))