Gode tilbud udsolgte - forbehold i annonce~
Fra : Stampe

Dato : 07-05-06 09:22

En større elektronik kæde har i deres husstandsomdelte reklameavis et
særdeles godt tilbud på et lcd-tv. I annoncen er der ingen bebehold som fx.
"begrænset antal", "køtilbud" eller "så længe lager haves". Hvordan er jeg
stillet, når/hvis jeg i morgen eftermiddag får beskeden at det desværre er
udsolgt og samtidig positivt ved at kæden kun har købt ind så hver butik i
kæden kan få ca. 5 stk. hver.

Er situationen anderledes, hvis jeg ikke kender noget til indkøbspolitikken?

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 09:46

"Stampe" skrev

.. Hvordan er jeg stillet, når/hvis jeg i morgen eftermiddag får beskeden at
det desværre er
> udsolgt
Så får du ikke noget fjernsyn.

> Er situationen anderledes, hvis jeg ikke kender noget til
> indkøbspolitikken?
Ja, du ville blive overrasket over at de allerede er udsolgt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stampe

Dato : 07-05-06 11:38

> [...]
> at det desværre er
> Så får du ikke noget fjernsyn.

> Ja, du ville blive overrasket over at de allerede er udsolgt.

Cool - så tror jeg sq jeg også åbner nogle butikker og annoncerer med nogle
varer (som jeg iøvrigt aldrig har planlagt at indkøbe eller måske lige har
købt et enkelt stk af) til priser andre ikke har en chance for at matche og
når så kunderne løber stormløb mod de naturligvis udsolgte tilbud, kan jeg
prakke dem noget andet på. Genialt - hvorfor bliver det dog ikke brugt noget
mere..

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 07-05-06 11:58

Stampe skriblede:

> naturligvis udsolgte tilbud, kan jeg prakke dem noget andet på.

Er du så nem at narre.

> Genialt - hvorfor bliver det dog ikke brugt noget mere..

Du følger ikke meget med i daglidagen for næsten
alle gør/har gjort det.

--
Lars Fragstrup

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-05-06 18:31

Stampe wrote:
> Genialt - hvorfor bliver det dog ikke brugt noget mere..

Eksempel fra den virkelige verden:

- Netto mandag eftermiddag: 90 % af tilbuddene i deres katalog er ikke at
finde i butikken.

- Føtex mandag eftermiddag: 5 % af deres tilbud er at finde i butikken.

Gider jeg handle ind i Netto, når jeg udmærket ved, at de _aldrig_ har de
varer de annoncerer med? Nej!

Gider jeg handle ind i Føtex, når jeg kan være 95 % sikker på de har de
varer de annoncerer med? Ja!

Man må lade fødderne tale, og så handle ind i de butikker hvor man føler, de
ikke bevidst tager røven på én...

BG

PS. Ja ja, jeg ved godt det Dansk Supermarked begge to, men derfor gider jeg
stadig ikke være til grin i Netto

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-05-06 19:04

Barney Gumble wrote:

> - Føtex mandag eftermiddag: 5 % af deres tilbud er at finde i
> butikken.

Og her mangler naturligvis et "ikke" før "at"

Fra : Henrik Madsen

Dato : 08-05-06 18:27

On Sun, 7 May 2006 19:30:39 +0200, "Barney Gumble"
<BG@duffbeer(remove).com> wrote:

> [...]
>finde i butikken.

>Gider jeg handle ind i Netto, når jeg udmærket ved, at de _aldrig_ har de

Haha..

Sjovt, jeg skulle lige til at spørge den først indlægsskriver om han
aldrig handler i Netto..

Det var jo sådan set Netto's handelspolitik han beskrev..

Handler heller ALDRIG i netto, her kommer reklamen ikke engang
indenfor døren. Prøv at tænk hvis man så et godt tilbud, så ville man
jo ærgre sig over at man ikke kunne få det..

>Gider jeg handle ind i Føtex, når jeg kan være 95 % sikker på de har de
>varer de annoncerer med? Ja!

Lige netop..

De har nemlig de varer de reklamerer med..

Netto er kun for bistandsklienter og pensionister, alle os andre med
arbejde som gør at vi tidligst kan komme derned klokken 15.30 må bare
konstatere at de åbnede klokken 09.00 og at vi dermed kom 6 timer og
29 minutter for sent til at få varen...

>Man må lade fødderne tale, og så handle ind i de butikker hvor man føler, de
>ikke bevidst tager røven på én...

Lige netop....Den eneste måde at "straffe" dem på er ved at undlade at
lægge sine penge der..

At det så er underligt at det er sådan når man tænker på at både Netto
og Føtex er ejet af AP Møller er så en anden sag..

>PS. Ja ja, jeg ved godt det Dansk Supermarked begge to, men derfor gider jeg
>stadig ikke være til grin i Netto

ooh, det var også det jeg lige sagde

Henrik

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-05-06 12:12

"Stampe" <nomail@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver butik i kæden kan få ca. 5 stk. hver.
>
> Er situationen anderledes, hvis jeg ikke kender noget til

Som nævnt får du ikke noget tv. Jeg vil dog lige uddybe svaret en smule. Det
er sådan at normalt er et tilbud bindende for tilbudsgiver. Det er dog
antaget at annoncering i aviser, blade, prislister osv. som udsendes som en
"masse udsendelse", ikke er et tilbud, men blot en opfordring til dig til at
give et tilbud, altså at gå ned i butikken og sige, jeg vil gerne tilbyde
jer at købe det der tv. Det hænger sammen med, at man ikke ønsker at en
person, som f.eks. annoncerer i en avis, eller lignende, skal være bundet
overfor alle som ser annoncen. Så reelt er det ikke noget tilbud, og firmaer
som skriver at de tager forbehold for det ene og det andet, behøver faktisk
ikke at gøre det. (Jeg kunne forestille mig, at de skrev det for at undgå at
folk stod og ville diskutere med dem om teorien bag et tilbud, men istedet
blot kunne henvise til bagsiden at avisen)

Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Stampe

Dato : 08-05-06 16:32

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det for at undgå at folk stod og ville diskutere med dem om teorien bag et
> tilbud, men istedet blot kunne henvise til bagsiden at avisen)

Takker Det svar kunne jeg bruge til noget

Fra : Jubii

Dato : 07-05-06 12:26

On Sun, 7 May 2006 10:21:37 +0200, "Stampe" <nomail@tele.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>udsolgt og samtidig positivt ved at kæden kun har købt ind så hver butik i

Forbrugerombudsmanden har udtalt at butikkerne skal have nok aparater til at
kunne forsyne en forventet efterspørgsel.

>Er situationen anderledes, hvis jeg ikke kender noget til indkøbspolitikken?

Og hvilke beviser har du så for den indkøbspolitik?

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-06 14:28

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

> Forbrugerombudsmanden har udtalt at butikkerne skal have nok
> aparater til at kunne forsyne en forventet efterspørgsel.

Det må være et spørgsmål om overholdelse af "god markedsføringsskik",
jf. markedsføringsloven. En eventuel overtrædelse heraf giver ikke den
enkelte forbruger noget retskrav på at købe genstanden til den angivne
pris. Der kan allerhøjest blive tale om en bøde til butikken (og så skal
det nok være et meget grelt tilfælde, tror jeg).

--
Jesper Lund

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 07-05-06 12:42

Forbrugerombudsmanden har somme tider lidt svært ved at adskille sine
de lege ferenda (retspolitiske) betragtninger fra hans de lege lata.
(hvad er gældende ret) udsagn.

--
/Bacher