Afgørelse af væddemål vedr. trailer
Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-05-06 21:03

hej

Kan nogen afgre følgende væddemål, gerne med en henvisning til
gældende lovgivning.

Følgende præmisse opstilles.

Hvis man har en bil der iflg registreringsattesten må trække en
trailer på 600 Kg.

Desuden har man en trailer med klistermærke på siden der angiver :

Lasteevne = 800 Kg.
Totalvægt Max 1000 Kg.
Egenvægt 200 kg.

Så til stridsmålet.

A. siger at man gerne må efterspænde traileren og at man bare ikke må
læsse mere end 400 Kg last på denne. (Så samlet vægt bliver 200 Kg
trailer og 400 Kg last = De 600 kg. bilen må trække iflg reg.attesten)

B. Siger at man slet ikke må efterspænde traileren da tallet der
angiver totalvægt aldrig må overstige den maksimale last man må trække
efter bilen. Det vil sige at selvom man spænder den tomme trailer
efter bilen der må trække 600 Kg. og traileren i tom tilstand kun
vejer 200 Kg. så har man stadigvæk overtrådt færdselsloven da man
aldrig må køre med en trailer der har større totalvægt end bilen må
trække.

Hvem har ret...Der er en kasse kolde på højkant.

Henrik

Fra : Michael Haase

Dato : 06-05-06 21:52

Henrik Madsen skrev dette den 06-05-2006 22:03:

> [...]
> vejer 200 Kg. så har man stadigvæk overtrådt færdselsloven da man
> aldrig må køre med en trailer der har større totalvægt end bilen må

Jeg går ud fra at der spørges ud fra at man har almindeligt B-kørekort.
Der mangler et par oplysninger (bilens egenvægt og dens tilladte
totalvægt), men umiddelbart har A ret, måske med mindre det drejer sig
om enten en lille eller stor bil (varevogn eller firehjulstrækker).
Man må godt efterspænde påhængskøretøj med en højere tilladt totalvægt
end bilen må trække. I det her tilfælde må bilen gerne trække en trailer
med en egenvægt på 600 kg, men man må så bare ikke komme gods i traileren.

Jeg kan dog godt forstå hvis man har svært ved at forstå reglerne,
eftersigende har politiet heller ikke altid lige let ved det.

Fra BEK nr 801 af 22/09/2003 (bekendtgørelse om kørekort):

§7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) ...

2) ...

3) ...

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte
totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved
fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og
påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten
påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere
fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.

Hvis det er lidt for uforståeligt, så prøv at gå ind på
<http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80>, der kan I finde ud af det.

--
Michael Haase

Fra : blue

Dato : 06-05-06 22:25

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at der spørges ud fra at man har almindeligt B-kørekort.

Om man har B eller B/E-kørekort er underordnet i spørgerens tilfælde, da
spørgsmålet går på, hvad man må trække.

> Der mangler et par oplysninger (bilens egenvægt og dens tilladte
> totalvægt)

Disse oplysninger behøver man ikke at have

> men umiddelbart har A ret

Ja, ingen tvivl om det.

> måske med mindre det drejer sig om enten en lille eller stor bil (varevogn
> eller firehjulstrækker).

Det ændrer ikke på noget.

Bortset fra det lyder det underligt, at bilen kun må trække 600 kg - det må
være en meget lille bil eller også kigger man på tallet "største påhængsvægt
UDEN bremser".

Fra : Be Ka

Dato : 07-05-06 01:05

Michael Haase wrote:
> [...]
Ihvertfald med BE køre kort (og åbenbart på B også) er det den aktuelle vægt
på trailer som gælder.
Jo A har ret.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-05-06 22:31

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trække.
>
> Hvem har ret...Der er en kasse kolde på højkant.

Det kommer an på bilens registreringsattest!
Og om man har trailerkørekort eller kun et almindeligt B-kørekort!

Hvis Bilen er indregistreret med anhængertrækket opvejet til
trailerkørekortet - Dvs. at den tilladte total vægt for traileren overstiger
bilens egenvægt + 50 kg, så må man ikke koble en trailer på, der har en
større tilladt totalvægt end det, der står i registreringsattesten. Det
uanset om traileren er gabende tom. Der er tale om en kørekortsforseelse, og
prisen er 5000 kr.

Er Bilens anhængetræk nedvejet til alm. B-kørekort, dvs maks.. totalvægt på
krogen med bremser mindre end bilens vægt + 50 kg, ja, så må man godt.,
bare den praktiske totalvægt ikke overstiger angivelserne i
registreringsattesten, og vogntoget iøvrigt ikke overstiger betingelserne
for B-kørekortet.

Man kan altid gratis få sit anhængertræk nedvejet til normalværdierne, hvis
sælgeren skulle ha kommet til at indregistrere trækket til trailerkort. Jeg
har måttet nedveje en bil engang.

Reglerne er tricky og ret åndsvage.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : blue

Dato : 06-05-06 23:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på bilens registreringsattest!
> Og om man har trailerkørekort eller kun et almindeligt B-kørekort!

Nej og nej. Svaret er det samme uanset om man har B/E-kørekort eller ej.

>Der er tale om en kørekortsforseelse, og prisen er 5000 kr.

Bøden er 1.500 kr.

> bare den praktiske totalvægt

Der er ikke noget, der hedder praktisk totalvægt.

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 09:32

"Henrik Madsen" skrev

> Hvem har ret...Der er en kasse kolde på højkant.

Det kan man ikke svare sikkert på.
Reglerne for synsfri sammenkobling giver A ret.
Der regner man med faktisk vægt.

§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt
1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
a.. 2) påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den værdi for
største totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest.

Men der findes en anden regel, nemlig at påhængskøretøjets største totalvægt
ikke må overstige de vægtgrænser træktøjet og bilfabrikanten har fastsat.
Det betyder at hvis træktøjet eller bilen af fabrikanten kun er godkendt til
900 kg., må man ikke trække en tom trailer med en totalvægt på 1000 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 07-05-06 13:27

> [...]
> til
> 900 kg., må man ikke trække en tom trailer med en totalvægt på 1000 kg.

Kan du henvise til en paragraf?

Fra : alexbo

Dato : 07-05-06 19:59

"blue" skrev

> Kan du henvise til en paragraf?

Ja, men jeg tror nu jeg har fejlhusket/fortolket den, den handler ikke som
jeg mente om påhængskøretøjet, men om bilens tilladte trækvægt.

Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1650 (synsfri
sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst
3500 kg.)
Vægte af påhængskøretøj til sammenkobling med personbil M1, M2 og M3 og
varebil N1.

a.. (1) Påhængskøretøjets største totalvægt med driftsbremse fastsættes
til den mindste af følgende værdier:
b.. a) 3500 kg.
c.. b) Bilens tilladte totalvægt, dog 1,5 x bilens tilladte totalvægt,
hvis bilen er terrængående.
d.. c) Bilfabrikantens teknisk tilladte vægt af påhængskøretøj med
bremser.
e.. d) Tilkoblingsanordningens teknisk tilladte vægt af påhængskøretøj.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-05-06 15:23

> [...]
> trække.
>
> Hvem har ret...Der er en kasse kolde på højkant.

Off-topic:
Jeg kan dog berolige dig med at uanset om du taber eller vinder, er der
faktisk hjemmel i lov til at du ikke behøver at betale hvad du har tabt i
spil eller vædemål..!