"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:
> "Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4456f466$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Det vil altså sige at man kan sælge ting til under indkøbspris også bare
>> tilbyde pengene tilbage hvis den er defekt, i stedet for at lide et tab
>> ved at give en tilsvarende vare?
>
> Hvad havde du forventet?
>
> Lovhjemlen til bare at give dig dine penge igen findes i §78, stk. 2:
>
> "Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."
Spørgsmålet er om §78 Stk. 2 finder anvendelse. Det gør den kun hvis
en omlevering er umulig eller vil påføre sælger en uforholdsmæssig
omkostning.
Jeg har ikke lige nogen praksis at hænge det op på, men umidelbart vil
jeg ikke mene at det er en uforholdsmæssig udgift at skulle ombytte en
vare man har solgt på tilbud selvom tilbuddet er udløbet. Det der
derimod kan være relevant er at sælger er holdt op med at føre varen,
det kan yderligere besværliggøre en ombytning.
--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his
http://hacking.dk | operating system really was obsolete