Ændreing af seleregler
Fra : bem

Dato : 01-05-06 08:49

Nu er den nye færdselslov jo trådt i kraft, hvorefter det nu som hovedregel
ikke længere er tilladt at befordre flere passagerer på sæderne end der er
seler til (bortset fra en overgangsperiode vedr. bagsæder).
Jeg er den lykkelige ejer af en stationcar på hvide plader, og mener derfor,
at jeg nu er tvunget til at smide eventuelle ekstra passagerer om i rummet
bag bagsaderne for ikke at overtræde loven.
Er der nogen der har en anden *juridisk* holdning til det?

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 01-05-06 09:31

"bem" skrev

> [...]
> bag bagsaderne for ikke at overtræde loven.
> Er der nogen der har en anden *juridisk* holdning til det?

Ja.
Nederst klippet fra sikker trafik

mvh
Alex Christensen

Hvor mange må der være i en alm. bil med 5 sele-pladser?

På forsædet må der være 2 personer: 1 fører + 1 passager. Der er ingen
aldersgrænser for passagerer på forsædet.

På bagsædet: indtil 1. maj 2009 er det lovligt (men det anbefales
ikke) at være flere på bagsædet, end der er seler til. Børn under 135 cm må
dog ikke sidde løst på bagsædet.

Fra 1. maj 2009: I en bil med 5 pladser, må der transporteres højst 5
personer. Dvs. en familie hvor der er 6 personer skal have ny og større bil
med sele-pladser til alle inden 1. maj 2009, for at kunne køre lovligt.

Fra : bem

Dato : 01-05-06 09:57

> Ja.
> Nederst klippet fra sikker trafik

Jeg tror nu ikke, at sikker trafik har overvejet andet end passagerer på
sæderne. Hvis man læser loven, så er der udtrykkeligt nævnt transport af
passagerer på sæder - ikke andre steder i bilen.

/Bo

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-05-06 10:03

On Mon, 01 May 2006 09:48:45 +0200, bem wrote:

> [...]
> bag bagsaderne for ikke at overtræde loven.
> Er der nogen der har en anden *juridisk* holdning til det?

Ikke andet end at reglerne for brug af seler gælder for forsæder og
bagsæder. Et eventuelt forbud mod at transportere passagerer i
baggagerum, motorrum, gulvplads i kabinen osv må altså findes andetsteds.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-06 12:04

Frank E. N. Stein skrev:

> Ikke andet end at reglerne for brug af seler gælder for forsæder og
> bagsæder. Et eventuelt forbud mod at transportere passagerer i
> baggagerum, motorrum, gulvplads i kabinen osv må altså findes andetsteds.

Hvor kan man se lovteksten?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 01-05-06 12:14

> Hvor kan man se lovteksten?

http://www.sikkertrafik.dk/39e13e80

/Per

Fra : alexbo

Dato : 01-05-06 13:37

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Hvor kan man se lovteksten?

Loven angående siddepladser findes her.

http://147.29.40.91/_SHOWF_A522170226/135&A20060030330REGL&0001&000003

Hvis linket ikke virker er det lov nr. 303 af 2006. på www.retsinfo.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-06 13:37

Frank E. N. Stein skrev:

> Ikke andet end at reglerne for brug af seler gælder for forsæder og
> bagsæder. Et eventuelt forbud mod at transportere passagerer i
> baggagerum, motorrum, gulvplads i kabinen osv må altså findes andetsteds.

Det må da være lovsjusk? Det giver ikke meget mening at udforme
detaljerede regler for at alle skal anvende seler eller spændes
fast på anden måde hvis de sidder på et sæde, og samtidig tillade
at der ligger 17 unger hulter til bulter bag i en varevogn.

--
Bertel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-05-06 15:38

On Mon, 01 May 2006 14:36:30 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det må da være lovsjusk?

Det var også min tanke.

> [...]
> fast på anden måde hvis de sidder på et sæde, og samtidig tillade
> at der ligger 17 unger hulter til bulter bag i en varevogn.

Der gælder specielle regler for unger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-06 17:52

Frank E. N. Stein skrev:

> Der gælder specielle regler for unger.

Ja - men de er stadig knyttet til sæderne. Der står nemlig bl.a.
i §80 stk. 4:

Stk. 4. Det påhviler føreren at påse, at passagerer, der endnu
   ikke er fyldt 15 år, anvender sikkerhedsseler i
   overensstemmelse med stk. 1 [...]

og i stk. 1:

§ 80. Hvis en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er
   forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes
   af den person, der benytter siddepladsen, [...]

Heraf følger at hvis man ikke sidder på et sæde, har man ingen
pligt til at benytte sele. Det er kun børn under 135 cm der er
tvunget til at bruge sele (jf. § 80a stk. 4).

--
Bertel