Spørgsmål vedr. forvaltningsloven
Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 26-04-06 11:38

Hej

ER den paragraf i forvaltningsloven vedr. at man skal ha et begrundet
afslag, når man har søgt et job hos det offentligt blevet fjernet?

Hvis ikke, er der så en der kan henvise mig til den?

Mvh Per

Fra : Mette M

Dato : 26-04-06 14:22

Den rigtige fotograf wrote:
> [...]
> afslag, når man har søgt et job hos det offentligt blevet fjernet?
>
> Hvis ikke, er der så en der kan henvise mig til den?

Hmm... tror du tænker på denne her:
(+ tilføjer lige § 1 i bunden i fald nogle skulle tro det også gælder
private)

§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af
en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part
medhold.

§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at
få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt
ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes
over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget
underretning om afgørelsen.
Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal
besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage
efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne
underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan
forventes besvaret.

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til
de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang,
afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal
begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende
for skønsudøvelsen.
Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske
omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
Stk. 3. § 24, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, gælder ikke i de sager, der
er nævnt i § 9, stk. 4. Begrundelsens indhold kan i øvrigt begrænses i
det omfang, hvori partens interesse i at kunne benytte kendskab til
denne til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende
hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige
interesser, jf. § 15.

§ 1. Loven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.

/Mette

Fra : Peder Porse

Dato : 28-04-06 18:51

Mette M wrote:

> [...]
> interesser, jf. § 15.
>
> § 1. Loven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.

Jeg tror måske der tænkes på bestemmelsen om aktindsigt.
For snart mange år siden var det ikke unormlt at en kournalist søgte en
stilling som elksempelbis departementschef eller generaldirektør, alene
for, når fristen var udløbet at anmode om aktindsigt i
ansøgerlisten...det er ikke længere muligt.
pp

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-04-06 15:11

"Den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> ER den paragraf i forvaltningsloven vedr. at man skal ha et begrundet
> afslag, når man har søgt et job hos det offentligt blevet fjernet?

Jeg er ikke sikker på, at den nogensinde har eksisteret.

Forvaltningslovens bestemmelser, herunder kravet om det begrundede afslag,
er gældende i tilfælde, hvor forvaltningens afgørelse kan have *retskabende
konsekvenser for borgeren*, som det så smukt formuleres i Karnovs.

Det kan et jobafslag næppe siges at have....

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : KT

Dato : 26-04-06 15:28

Hvordan kan du forestille dig den (eventuelle) ret ført ud i praksis?
Har man søgt 1 job - der er 100 ansøgere. Vil du så forvente, at den
offentlige myndighed skal sidde og skrive individuelle begrundede afslag til
de 99 skuffede ansøgere?
Det kunne sandelig blive meget dyrt/tidskrævende at få ansat nyt personale.

Knud

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 26-04-06 16:51

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har man søgt 1 job - der er 100 ansøgere. Vil du så forvente, at den
> offentlige myndighed skal sidde og skrive individuelle begrundede afslag

Ja

> Det kunne sandelig blive meget dyrt/tidskrævende at få ansat nyt
personale.

Mon dog, man kan jo lave et afkrydsningsskema. Og så sætte nogle krydser
der. Som feks hvis det var en inden for regnskab man søgte, kunne et punkt
være, manglende erfaring, teoretisk viden inden for regnskab osv

Men det er selvfølgelig svært, hvis den virkelige begrundelse er alder og
køn osv, det er nemlig ulovligt.

Per

Fra : KT

Dato : 26-04-06 17:13

Det er jo n administrativ umulighed - du kan da sagtens risikere at have
5-10 lige kvalificerede ansøgere - men du kan da ikke ansætte alle. Hvad
ville du bruge som argument i sådan en situation?
Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-06 19:30

Den rigtige fotograf <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

> [...]
> krydser der. Som feks hvis det var en inden for regnskab man
> søgte, kunne et punkt være, manglende erfaring, teoretisk viden

Mon ikke standardfrasen "stillingen er besat til anden side", som man
alligevel skriver af almindelig høflighed, er tilstrækkelig begrundelse?

--
Jesper Lund

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 26-04-06 15:54

*Host*

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/O20040019870-FOBS

"Et afslag på ansættelse er en afgørelse i forvaltningslovens
forstand. Som følge heraf finder forvaltningslovens regler om bl.a.
notatpligt, partshøring og begrundelse anvendelse i sådanne sager. "

//Bacher

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 26-04-06 20:45

Nej, det er den netop ikke.

Se FVL:
[...]
-------------------------------------

I de fleste tilfælde kan der ikke henvises til retsregler. Derimod vil
afgørelsen normalt bero på et administrativt skøn, så der skal
angives de hovedhensyn der er blevet lagt vægt på ved udvælgelsen.

Eksempel:

Kære XXX

Du er ikke blevet valgt til stillingen som XXX, idet andre ansøgere er
fundet mere egnede til stillingen. I vurderingen af egnethed har via
blandt andet lagt vægt på YYY og tidligere erfaring med Z. Ønsker
du yderligere uddybelse er du velkommen til at ringe til forvaltningen
mellem 09.00 og 09.05 hver torsdag.
----------------------------

Læs evt. også denne artikel:
Ombudsmandens varetagelse af de forvaltningsretlige hensyn inden for
det arbejds-retlige område
http://www.djoef.dk/online/view_artikel?ID=1718&searchwords=begrundelse

//Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-06 23:52

jensbacher@hotmail.com <jensbacher@hotmail.com> wrote:

> Nej, det er den netop ikke.

[klip]

> [...]
> erfaring med Z. Ønsker du yderligere uddybelse er du velkommen
> til at ringe til forvaltningen mellem 09.00 og 09.05 hver torsdag.

Det vil jeg også kalde en standardfrase, omend lidt længere end den, som
jeg foreslog

> Læs evt. også denne artikel:
> Ombudsmandens varetagelse af de forvaltningsretlige hensyn inden
> for det arbejds-retlige område
> http://www.djoef.dk/online/view_artikel?ID=1718&searchwords=begrundelse

Jeg har kun skimmet artiklen, men det virker for mig som om at den
primært omhandler personalesager. Betingelsen for at der kan være en
personalesag er at man er ansat. Det er også klart at, at når man er
ansat, gælder der nogle retsregler, herunder nogle som kan være
undergivet forvaltningsloven. Men jeg kan ikke se at der gælder nogle
særlige retsregler i forhold til personer, som søger en stilling (udover
generelle regler mod diskrimination o.lign.). Man har ikke noget
retskrav på at blive ansat i det offentlige.

Hvad nu hvis man forestillede sig følgende eksempel: der er 10 ansøgere,
og de vurderes til at være lige kvalificerede. Vil den offentlige
arbejdsgiver forbryde sig mod nogen lov ved at besætte stillingen ved
lodtrækning?

--
Jesper Lund

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 27-04-06 01:38

Forskellen er, at min "standardfrase" gør rede for hvilke relevante
saglige hensyn der er taget ved udvælgelsen af ansøgerne.

Jeg citerer fra artiklen:

"Bestemmende for om en given forvalt­ningsbeslutning skal anses for en
afgørelse i for­valtningslovens forstand, er først og frem­mest
hvor væsentlig den er, dvs. hvor indgribende betydning den har for
borgeren. [11]

Dette gælder også på personaleområdet. Indi­viduelle beslutninger
af væsentlig betydning for den offentligt ansattes position må
således anses for afgørelser. Det gælder blandt andet ANSÆTTELSE,
forfremmelse, afskedigelse (også ansøgt af­skedigelse, for såvel
tjenestemænd som overen­s­komstansatte), tjenstlige reaktioner
såsom for­flyttelse, irettesættelse og advarsel (herunder også
formelige irettesættelse og advarsel over for overenskomstansatte) -
altsammen myndigheds­afgørelser der forudsætter eller udløser de
for­nødne partsbeføjelser. "

Mjah.
Det er vist almindeligt anderkendt at forvaltningen skal ansætte den
mest egnede ansøger. Det kan vel godt udledes til at såfremt
forvaltningen rent faktisk vælger at ansætte en person, har den mest
egnede ansøger et krav på at blive valgt? Forvaltningen skal jo
træffe afgørelsen ud fra relevante sagliglige hensyn (og kun saglige
hensyn!).

Ikke en lov, men en ulovbestemt forvaltningsmæssig grundsætning.
I praksis vil man jo heller ikke have 10 med nøjagtigt ens
kvalifikationer. Ved en mundtlig samtale bør det altid være muligt at
udpege en person som den mest egnede.

Ombudsmanden er iøvrigt enig med mig
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/O19980045770-FOBS

"Det er almindeligt antaget at ved valg mellem en række ansøgere til
en bestemt stilling inden for det offentlige skal stillingen søges
besat med den mest kvalificerede ansøger. Hvor der foreligger
ansøgninger fra flere kvalificerede, må der således i forhold til de
relevante kriterier foretages en nærmere vurdering af hvilken ansøger
der er bedst kvalificeret. Ansættelsesmyndigheden har således ikke et
'frit valg' blandt de ansøgere som opfylder de grundlæggende
kvalifikationskrav, jf. Kaj Larsen mfl., Forvaltningsret (1994), s.
145ff, og Ole Hasselbach, Ansættelsesretten (1997), s. 98. Jeg har
også tidligere udtalt mig om disse forhold, bl.a. i sagerne gengivet i
Folketingets Ombudsmands beretning for året 1988, s. 80, og for året
1987, s. 111."

Til dit forsvar bør det dog nævnes at der har været nogen kritik af
sammenrodningen af det arbejdsretlige (overnskomst)system og
forvaltningsretten.

//Bacher