|
| returret på bil med fabriksfejl Fra : Peter Holm |
Dato : 25-04-06 19:20 |
|
hej
hvordan er reglerne for returret / reperation når det gælder biler?
Sagen er denne:
- Jeg køber en ny Citroen i september 2005.
- Hurtigt herefter opstår en fejl i dieseltilførslen (den kan ikke tage
gassen populært sagt) og bilen repereres på garantien hos forhandleren.
Reelt er bilens computer blot blevet nulstillet, så fejlen ikke kan se i
instrumenteringen.
- To måneder senere gentager fejlen sig. Værksetedet gøres opmærksom på
dette, men vælger at udbedre fejlen ved at lade mig køre i bilen til fejlen
udbedrer sig selv (til bilens PC har fået 40 fejlfri input ifølge
værkstedet).
- En måned senere opstår samme fejl. Den er vedvarende og tilbagevendende
selv efter de 40 fejlfri input. Bilen får den store tur hos forhandleren.
Dieselpumpe og diverse andet skiftes. Regningen (som betales af garantien)
lyder på kr. 18.000. Forhandleren mener nu, at de virkelig er nået til bunds
med fejlen.
- En uge senere. Præcis samme fejl opstår igen.
Mit spørgsmål er nu: Kan jeg forlange at få min bil byttet til en ny fejlfri
istedet for at holde på værkted igen og igen?
--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk
61 77 55 62
| |
Basil (26-04-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 26-04-06 17:42 |
|
Peter Holm frembragte:
> hej
>
> hvordan er reglerne for returret / reperation når det gælder biler?
>
> Sagen er denne:
> - Jeg køber en ny Citroen i september 2005.
> - Hurtigt herefter opstår en fejl i dieseltilførslen (den kan ikke tage
> gassen populært sagt) og bilen repereres på garantien hos forhandleren. Reelt
> er bilens computer blot blevet nulstillet, så fejlen ikke kan se i
> instrumenteringen.
> - To måneder senere gentager fejlen sig. Værksetedet gøres opmærksom på
> dette, men vælger at udbedre fejlen ved at lade mig køre i bilen til fejlen
> udbedrer sig selv (til bilens PC har fået 40 fejlfri input ifølge
> værkstedet).
> - En måned senere opstår samme fejl. Den er vedvarende og tilbagevendende
> selv efter de 40 fejlfri input. Bilen får den store tur hos forhandleren.
> Dieselpumpe og diverse andet skiftes. Regningen (som betales af garantien)
> lyder på kr. 18.000. Forhandleren mener nu, at de virkelig er nået til bunds
> med fejlen.
> - En uge senere. Præcis samme fejl opstår igen.
>
> Mit spørgsmål er nu: Kan jeg forlange at få min bil byttet til en ny fejlfri
> istedet for at holde på værkted igen og igen?
Er der ingen der kan svare på dette ?
Jeg har selv haft en Citroën, og kan fortælle næsten samme historie.
Jeg vil godt vide om jeg kunne have gjort noget, den gang for 2 år
siden.
Kai
| |
Klaus H (26-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 26-04-06 18:29 |
|
Basil wrote:
> Peter Holm frembragte:
>> hej
>>
>> hvordan er reglerne for returret / reperation når det gælder biler?
>>
>> Sagen er denne:
>> - Jeg køber en ny Citroen i september 2005.
>> - Hurtigt herefter opstår en fejl i dieseltilførslen (den kan ikke
>> tage gassen populært sagt) og bilen repereres på garantien hos
>> forhandleren. Reelt er bilens computer blot blevet nulstillet, så
>> fejlen ikke kan se i instrumenteringen.
>> - To måneder senere gentager fejlen sig. Værksetedet gøres opmærksom
>> på dette, men vælger at udbedre fejlen ved at lade mig køre i bilen
>> til fejlen udbedrer sig selv (til bilens PC har fået 40 fejlfri
>> input ifølge værkstedet).
>> - En måned senere opstår samme fejl. Den er vedvarende og
>> tilbagevendende selv efter de 40 fejlfri input. Bilen får den store
>> tur hos forhandleren. Dieselpumpe og diverse andet skiftes.
>> Regningen (som betales af garantien) lyder på kr. 18.000.
>> Forhandleren mener nu, at de virkelig er nået til bunds med fejlen.
>> - En uge senere. Præcis samme fejl opstår igen.
>>
>> Mit spørgsmål er nu: Kan jeg forlange at få min bil byttet til en ny
>> fejlfri istedet for at holde på værkted igen og igen?
>
> Er der ingen der kan svare på dette ?
> Jeg har selv haft en Citroën, og kan fortælle næsten samme historie.
> Jeg vil godt vide om jeg kunne have gjort noget, den gang for 2 år
> siden.
Det kan godt lade sig gøre, men det er en utrolig lang proces at komme
igennem. En kollega havde en C5 der blev ved med at drype olie. Det tog over
et år (inkl. udskiftning af motor) inden han fik en ny.
Klaus H
| |
Christian Madsen (26-04-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 26-04-06 19:51 |
|
Hej Peter.
Jeg er ikke sikker i min sag, men da ingen andre har svaret, skal jeg dog
alligevel forsøge.
Det må antages at forhandleren af en så dyr ting som en bil, har en ret til
at udbedre en skade på bilen, da det vil være urimeligt byrdefuldt for ham
hvis du skulle have skiftet bilen ud, hvis den en måned efter køb skulle
have skiftet tændrør. Når der er sagt, mener jeg samtidig at der er en
grænse for hvad du som køber skal finde dig i. Sagen er jo den, at
forhandleren gentagne gange har forsøgt at udbedre skaden, dog uden held.
Jeg vil derfor mene at du kan kræve omlevering af bilen, MEN, du har jo haft
glæde af bilen over en længere periode, hvorfor denne værdi skal frætrækkes.
Du kommer nok til at skulle betale et større beløb til forhandleren,
svarende til den glæde du har fået ud af bilen. Noget helt andet er at du
sikkert kommer til at ende i retten før forhandleren går med til det.
Jeg vil gerne igen undetstrege at jeg ikke er sikker i min sag, men jeg
ville, hvis jeg var dig, kontakte en advokat og få ham til at gå papirerne
igennem. Det kan jo tænkes at forhandleren har en udvidet ret til at
afhjælpe fejl qua en bestemmelse i kontrakten.
Jeg kan desuden henvise til den gratis retshjælp som du finder i en række
byer.
mvh. stud.jur Christian Madsen
| |
Peter Holm (26-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Holm |
Dato : 26-04-06 20:02 |
|
"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> wrote in message
news:444fc107$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Peter.
>
> Jeg er ikke sikker i min sag, men da ingen andre har svaret, skal jeg dog
> alligevel forsøge.
> Det må antages at forhandleren af en så dyr ting som en bil, har en ret
> til at udbedre en skade på bilen, da det vil være urimeligt byrdefuldt for
> ham hvis du skulle have skiftet bilen ud, hvis den en måned efter køb
> skulle have skiftet tændrør. Når der er sagt, mener jeg samtidig at der er
> en grænse for hvad du som køber skal finde dig i. Sagen er jo den, at
> forhandleren gentagne gange har forsøgt at udbedre skaden, dog uden held.
> Jeg vil derfor mene at du kan kræve omlevering af bilen, MEN, du har jo
> haft glæde af bilen over en længere periode, hvorfor denne værdi skal
> frætrækkes. Du kommer nok til at skulle betale et større beløb til
> forhandleren, svarende til den glæde du har fået ud af bilen. Noget helt
> andet er at du sikkert kommer til at ende i retten før forhandleren går
> med til det.
> Jeg vil gerne igen undetstrege at jeg ikke er sikker i min sag, men jeg
> ville, hvis jeg var dig, kontakte en advokat og få ham til at gå papirerne
> igennem. Det kan jo tænkes at forhandleren har en udvidet ret til at
> afhjælpe fejl qua en bestemmelse i kontrakten.
> Jeg kan desuden henvise til den gratis retshjælp som du finder i en række
> byer.
>
> mvh. stud.jur Christian Madsen
>
tak for svaret - jeg har valgt at give værkstedet en sidste chance for
udbedring af fejlen, før jeg kræver en ombytning. Jeg synes at errindre
noget med at købelovens tekst om udbedring indenfor rimelighedens grænser
tolkes som om en forhandler har 3-4 forsøg.
Mvh
Peter
| |
Christian Madsen (26-04-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 26-04-06 20:14 |
|
"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
news:444fc3a7$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> wrote in message
> news:444fc107$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej Peter.
>>
>> Jeg er ikke sikker i min sag, men da ingen andre har svaret, skal jeg dog
>> alligevel forsøge.
>> Det må antages at forhandleren af en så dyr ting som en bil, har en ret
>> til at udbedre en skade på bilen, da det vil være urimeligt byrdefuldt
>> for ham hvis du skulle have skiftet bilen ud, hvis den en måned efter køb
>> skulle have skiftet tændrør. Når der er sagt, mener jeg samtidig at der
>> er en grænse for hvad du som køber skal finde dig i. Sagen er jo den, at
>> forhandleren gentagne gange har forsøgt at udbedre skaden, dog uden held.
>> Jeg vil derfor mene at du kan kræve omlevering af bilen, MEN, du har jo
>> haft glæde af bilen over en længere periode, hvorfor denne værdi skal
>> frætrækkes. Du kommer nok til at skulle betale et større beløb til
>> forhandleren, svarende til den glæde du har fået ud af bilen. Noget helt
>> andet er at du sikkert kommer til at ende i retten før forhandleren går
>> med til det.
>> Jeg vil gerne igen undetstrege at jeg ikke er sikker i min sag, men jeg
>> ville, hvis jeg var dig, kontakte en advokat og få ham til at gå
>> papirerne igennem. Det kan jo tænkes at forhandleren har en udvidet ret
>> til at afhjælpe fejl qua en bestemmelse i kontrakten.
>> Jeg kan desuden henvise til den gratis retshjælp som du finder i en række
>> byer.
>>
>> mvh. stud.jur Christian Madsen
>>
>
> tak for svaret - jeg har valgt at give værkstedet en sidste chance for
> udbedring af fejlen, før jeg kræver en ombytning. Jeg synes at errindre
> noget med at købelovens tekst om udbedring indenfor rimelighedens grænser
> tolkes som om en forhandler har 3-4 forsøg.
>
> Mvh
> Peter
Jeg mener ikke i den juridiske litteratur at have læst at man har sat et
antal forsøg på. Jeg har dog netop læst i karnov at der ikke skal noget til
for at sælger har flere forsøg til at afhjælpe fejlen. Da der er tale om et
forbrugerkøb (hvilket jeg ikke har beskæftiget mig med), kan du dog se
nærmere på reglerne i KBL § 78 og 79.
mvh. stud.jur Christian Madsen
| |
Michael Jørgensen (27-04-2006)
| Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 27-04-06 09:49 |
|
[snip]
> tak for svaret - jeg har valgt at give værkstedet en sidste chance for
> udbedring af fejlen, før jeg kræver en ombytning. Jeg synes at errindre
> noget med at købelovens tekst om udbedring indenfor rimelighedens grænser
> tolkes som om en forhandler har 3-4 forsøg.
Jeg vil kraftigt anbefale dig at kontakte FDM's juridiske afdeling - de er
særdeles kompetente i forhold til netop bilhandelers juridiske
spisfindigheder (har selv brugt dem i forbindelse med problemer med en ny
bil). Ovenstående er i øvrigt også deres udlægning.
Mit råd til dig er at gå efter omlevering og tage den omkostning på ca. 1,50
kr (så vidt jeg husker) pr kørt km som forhandleren skal kompenseres.
Mvh
Michael
| |
Peter Holm (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Holm |
Dato : 28-04-06 18:27 |
|
"Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> wrote in message
news:e2q0i1$equ$1@news.al.sw.ericsson.se...
> [snip]
>> tak for svaret - jeg har valgt at give værkstedet en sidste chance for
>> udbedring af fejlen, før jeg kræver en ombytning. Jeg synes at errindre
>> noget med at købelovens tekst om udbedring indenfor rimelighedens grænser
>> tolkes som om en forhandler har 3-4 forsøg.
>
> Jeg vil kraftigt anbefale dig at kontakte FDM's juridiske afdeling - de er
> særdeles kompetente i forhold til netop bilhandelers juridiske
> spisfindigheder (har selv brugt dem i forbindelse med problemer med en ny
> bil). Ovenstående er i øvrigt også deres udlægning.
>
> Mit råd til dig er at gå efter omlevering og tage den omkostning på ca.
> 1,50
> kr (så vidt jeg husker) pr kørt km som forhandleren skal kompenseres.
>
> Mvh
> Michael
>
>
jeg vil følge dit råd, hvis ikke næste reperation fjerner problemet 100%
Mvh
Peter
| |
|
|