sælger af nybygget hus ...
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 24-04-06 13:48

Hejsa,

Hvis man køber et nybygget hus af bygherren og denne falder om og dør eller
blot går konkurs efter handlen er genneført, hvem kan så som køber rette
henvendelse til i tilfælde af mangler eller byggesjusk eller noget i den
stil?

ras

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-04-06 13:59

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blot går konkurs efter handlen er genneført, hvem kan så som køber rette
> henvendelse til i tilfælde af mangler eller byggesjusk eller noget i den

Konkursboet/dødsboet, sålænge at det eksisterer. Hvis der ikke er midler
eller behandlingen er overstået, hænger du selv på den.

Vi bor i en bebyggelse som hedder Park Alle i Ølstykke. I 1968 gik Farum
Bygge Industri (FBI) konkurs. Boet satte tag på de sidste to huse og skidtet
blev solgt. Bebyggelsen blev færdiggjort med de materialer, som bygherren lå
inde med. Der var ikke råd til at købe nye materialer, så vi har alle
forskellige slags vinduer osv. Brandmure i rækkehusene blev der ikke råd
til, hvilket kommunen sagde god for, så brænder et hus længere nede i række,
ryger vi nok med, da der kun er spånpladelignene materialer i alle vægge.

Vi har været nød til at afstive vores vægge inden at vi satte fliser op med
nye bjælker inde i væggen, da man ellers kunne skubbe til alle vægge på
samme måde som at man kan trykke på låget af et glas syltetøj.

FBI er død og borte. Der er ikke rigtigt nogle at komme efter.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : Peter Kirk

Dato : 24-04-06 14:14

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme måde som at man kan trykke på låget af et glas syltetøj.
>
> FBI er død og borte. Der er ikke rigtigt nogle at komme efter.

Men I havde forhåbentligt ikke betalte forud for jeres nybyggede huse? Dvs I
fik nedslag i prisen fordi husene blev ikke bygget som specificeret i
byggekontrakten, eller?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-06 14:35

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
>>

> Konkursboet/dødsboet, sålænge at det eksisterer. Hvis der ikke er midler
> eller behandlingen er overstået, hænger du selv på den.

Hvad med evt. underleverandører, hvis der fx. viser sig en fejl i
nogle af tingene som den underleverandør har lavet?

JonB

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 24-04-06 16:36

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med evt. underleverandører, hvis der fx. viser sig en fejl i nogle af
> tingene som den underleverandør har lavet?

- yes ... jeg tænker også på det (vist nok lovpligtige) eftersyn af huset,
der finder sted, når det er fem år gammelt ...

ras