Salg af forurenet grund
Fra : bem

Dato : 19-04-06 15:46

I denne sag: http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article190950.ece har en
husejer solgt en grund, som senere viste sig at være forurenet. Forureningen
skete for mange år siden, og sælger har selv købt grunden af kommunen.
Hvorfor kan sælger, som nu er dømt til at betale en stor erstatning, ikke
uden videre sende kravet videre til kommunen, som han jo selv købte grunden
af 4 år tidligere?
Og kan nogen gætte sig til, hvorfor kommunen så indvilliger i at betale de
100.000 kr. af erstatningen?

/Bo

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-04-06 16:23

"bem" <bem@nnospamm.dk> writes:

> Hvorfor kan sælger, som nu er dømt til at betale en stor erstatning, ikke
> uden videre sende kravet videre til kommunen, som han jo selv købte grunden
> af 4 år tidligere?

Generelt gælder love ikke med tilbagevirkende kraft og de regler han
skal betale erstatning efter er indført efter hans handel med
kommunen. Derfor kan han ikke bruge dem til at sende kravet videre.

> Og kan nogen gætte sig til, hvorfor kommunen så indvilliger i at betale de
> 100.000 kr. af erstatningen?

Måske fordi de erkender en moralsk erstatningspligt selvom juraen helt
sort/hvidt siger noget andet.

Så kan man selvfølgelig gætte på hvordan de kommer frem til 100.000
kr, men det kan eventuelt forklares med at de tager udgangspunkt i
hvad en oprensninge ville koste ved deres salg af grunden eller
enerelt grundens pris ved deres salg.

Og muligvis ønsker de ikke at give hele erstatningen ud fra
ovenstående regnestykke, netop fordi det ikke er forpligtet til det.
("Vi er sgu kede af det, lad os slå halv skade")

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : L.Støvring

Dato : 20-04-06 08:09

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Generelt gælder love ikke med tilbagevirkende kraft og de regler han
> skal betale erstatning efter er indført efter hans handel med
> kommunen. Derfor kan han ikke bruge dem til at sende kravet videre.

Reglerne er jo også indført flere år efter at sælger havde solgt grunden
videre!? Hvorfor kan køber så nu gøre krav efter de samme regler?

> [...]
> kr, men det kan eventuelt forklares med at de tager udgangspunkt i
> hvad en oprensninge ville koste ved deres salg af grunden eller

Sælger gav 100.000 for grunden da han købte den af kommunen i sin tid. Måske
derfor?

Som jeg ser det - uden at kende dommens præmisser - kunne det betyde at vi
fremover skal gå og være nervøse for at overtræde regler og love som endnu
ikke er vedtaget?!

Mvh. Lisbeth