|
| Henvendelse til sælger eller producent Fra : Jimmy |
Dato : 08-04-06 17:19 |
|
Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af
reklamationen med producenten.
Nogle som kan finde en § eller en publikation for dette?
| |
Peter Makholm (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 08-04-06 17:46 |
|
Jimmy <jimzy@gmail.com> writes:
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
Nej.
> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger
> at han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af
> reklamationen med producenten.
Netop.
> Nogle som kan finde en § eller en publikation for dette?
Muligheden for at gå til en producent er beskrevet i købelovens
§84-85. Men denne mulighed undtager ikke sælger fra sine forpligtleser
over for køber.
--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår
http://hacking.dk | Og hele tiden vokser nye frugter frem
| og vi finder nogen til at plukke dem
| -- Tilt, Perkussive popler
| |
Bertel Lund Hansen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-04-06 17:54 |
|
Jimmy skrev:
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
Nej.
> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
> han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af
> reklamationen med producenten.
Korrekt.
> Nogle som kan finde en § eller en publikation for dette?
Der behøves sådan set ikke en speciel paragraf. Køber har lavet
en aftale med sælger, og hvis sælger ikke har opfyldt sin del
(leveret en mangelfri vare), så kan han ikke bare sende køber
videre til en anden.
Faktisk kan man bede sælger dokumentere sin ret til at affeje
køber. Det kan han nemlig ikke.
Men man kan godt støtte sig til købelovens formulering:
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med
købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved
salgsgenstanden. [..]
Bemærk at der står "kan", og at valget er købers.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Henning (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 08-04-06 17:59 |
|
On Sat, 08 Apr 2006 18:18:46 +0200, Jimmy <jimzy@gmail.com> wrote:
>Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
Nej, men mange gange gøres det for at hælpe kunden. HP o.a. har
deciderede supportlinier, som kunder henvises til fremfor at klage
deres nød til en flaskedreng i Bilka...
| |
Peter K. Nielsen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 08-04-06 22:45 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:etqf32lmul8icugvuluutfddcsuoj8rmeu@4ax.com...
> On Sat, 08 Apr 2006 18:18:46 +0200, Jimmy <jimzy@gmail.com> wrote:
>
>>Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
>
> Nej, men mange gange gøres det for at hælpe kunden. HP o.a. har
> deciderede supportlinier, som kunder henvises til fremfor at klage
> deres nød til en flaskedreng i Bilka...
OT: og forskellen i kvaliteten af supporten er???
Peter
| |
Bertel Lund Hansen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-04-06 00:00 |
|
Peter K. Nielsen skrev:
> OT: og forskellen i kvaliteten af supporten er?
.... at der ved HP dagen efter stiller en fragtmand og henter
computeren og et par dage efter kommer med den igen i repareret
tilstand i en polstret bærepose som han ikke skal have med igen?
(dog efter nogen ringen frem og tilbage hvor et lidt lusket
problem blev indkredset).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Martin Jørgensen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 09-04-06 14:28 |
|
Peter K. Nielsen wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:etqf32lmul8icugvuluutfddcsuoj8rmeu@4ax.com...
>
>>On Sat, 08 Apr 2006 18:18:46 +0200, Jimmy <jimzy@gmail.com> wrote:
>>
>>
>>>Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
>>
>>Nej, men mange gange gøres det for at hælpe kunden. HP o.a. har
>>deciderede supportlinier, som kunder henvises til fremfor at klage
>>deres nød til en flaskedreng i Bilka...
>
>
> OT: og forskellen i kvaliteten af supporten er???
>
> Peter
Den er den samme. Der er ingen forskel.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
alexbo (08-04-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 08-04-06 18:17 |
|
"Jimmy" skrev
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
Hvis det er inden for købelovens reklamationsperiode på 2 år kan han ikke.
Men hvis du ønsker at gøre brug af producentens 3 års garanti, er det
producenten du skal henvende dig til.
Det er mit indtryk at det er den hurtigste og bedste metode at gå den
anbefalede vej.
I søndags skrev jeg til www.mag.dk for at klage over min 1 år gamle Xerox
skærm, tirsdag ringede "stafetten" om jeg var hjemme, han havde en ny skærm
til mig.
Det var jeg ikke, men onsdag ville min kone være hjemme, onsdag kom en
spritny skærm.
Jeg er en smule imponeret.
mvh
Alex Christensen
| |
Jonathan Stein (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 08-04-06 18:28 |
|
Jimmy wrote:
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
> han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af
> reklamationen med producenten.
Det har været oppe i gruppen før. Der er ingen tvivl om, at det er
sælger, der i sidste ende har ansvaret for reklamationen.
Jeg ser dog ingen regler, der kan forhindre sælger i at lade en anden
part tage sig af det praktiske omkring reklamationen, så længe
reklamationen behandles, som købeloven foreskriver.
Om den tredje part er et servicefirma, som sælger har indgået aftale
med, eller et servicefirma, som producenten har indgået aftale med -
eller for den sags skyld producenten selv, mener jeg ikke gør nogen forskel.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
MAndersen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 08-04-06 21:16 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:4437f227$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Jimmy wrote:
>
>> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
>> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
>> han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af reklamationen
>> med producenten.
Det kommer vel meget an på, hvad køber henvender sig med. Hvis køber har
købt noget der har ødelagt noget andet, (produktansvar) er det noget andet.
Der er afsagt EU dom over Danmark, vedr. produktansvarslovens §10, for så
vidt angår mellemhandler.
jeg kan ikke helt huske det, men sælger kan henvise køber direkte til
producent.
MAndersen
| |
Jonathan Stein (10-04-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 10-04-06 09:21 |
|
MAndersen wrote:
>>>Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
>>>Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
>>>han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af reklamationen
>>>med producenten.
>
> Det kommer vel meget an på, hvad køber henvender sig med. Hvis køber har
> købt noget der har ødelagt noget andet, (produktansvar) er det noget andet.
Ja - reklamationer over selve produktet hører under købeloven, men
skader, som produktet forvolder, hører under produktansvarloven og alm.
erstatningsretlige bestemmelser.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Peter K. Nielsen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 08-04-06 22:47 |
|
"Jimmy" <jimzy@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4437e265$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
> han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af reklamationen
> med producenten.
> Nogle som kan finde en § eller en publikation for dette?
fik at vide af min advokat i sidste uge (en sag om smuldrende tagplader fra
Dansk eternit)
At "springende regress" KUN kan gøres gældende med kundens accept. Oversat
til dansk: kunden skal acceptere at producenten løser reklamationsfejl. hvis
ikke han gør det er det sælger der hænger på den, og resten er så en sag
mellem sælger og producent.
Peter
| |
christian (09-04-2006)
| Kommentar Fra : christian |
Dato : 09-04-06 02:48 |
|
Jimmy wrote:
> Kan en sælger "afvise" en reklamation og henvise køber til producenten?
> Svjv. så er producentes support et alternativ, men hvis køber vælger at
> han ikke vil gå til producenten, så skal sælger tage sig af
> reklamationen med producenten.
> Nogle som kan finde en § eller en publikation for dette?
kundeservice...
Sælger "hænger" på dig.
Men hvis producenten yder slutbruger support, er en henvendelse udenom
sælgeren ofte MEGET hurtigere behandlet.
philips skærm defekt. Ring op til philips... ja jeg er hjemme imorgen.
ny skærm leveret.
Alternativ... snak selv med jeres forhandlere....
Sælger kan ikke afvise en reklamation, men han kan henvise køber til en
mere hensigtsmessig metode. Jeg er ikke i tvivl om at jeg fx sparede
mindst 14 dage ved at henvende mig direkte ved philips.
| |
|
|