Ny hobby: Opdirkning af låse
Fra : klauskaan@gmail.com

Dato : 06-04-06 19:06

Hej

Jeg er faldet over hobbyen "lockpicking", alså opdirkning af låse, i
min færd på nettet og besluttede mig for at det vil jeg gerne prøve.
Det første diverse guider om emnet fastslår er imidlertid at man skal
undersøge loven på området før man starter.
Hvis nogen af jer kan give mig en pointer i den rigtige retning til
hvor jeg skal kigge så vil jeg være taknemmelig.

Med venlig hilsen
Klaus Kaan

Fra : Holst

Dato : 06-04-06 20:34

klauskaan@gmail.com wrote:

> [...]
> Hvis nogen af jer kan give mig en pointer i den rigtige retning til
> hvor jeg skal kigge så vil jeg være taknemmelig.

http://www.retsinfo.dk

Men kort fortalt må du hjertens gerne opdirke dine låse, hvis du har
lyst til det.

Fra : Politico

Dato : 06-04-06 21:23

<klauskaan@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Det første diverse guider om emnet fastslår er imidlertid at man skal
> undersøge loven på området før man starter.

Jeg har selv undersøgt det engang, og jeg kunne ikke finde nogen lov der gør
det ulovligt at besidde, bære eller anvende udstyr til opdirkning af låse,
forudsat at du har lov til at dirke de pågældende låse op.

Du skal dog nok forvente visse problemer, hvis politiet fanger dig i et
industrikvarter om natten, med dirke, en stor varevogn og ingen fornuftig
forklaring...

Nogle anbefaler at melde sig ind i en lock-sport forening, og så have
medlemskortet med sig når man også har dirke med. Der er SVJV ingen dansk
lock-sport forening, men du kan f.eks. melde dig ind i hollandske TOOOL.
http://www.toool.nl

/ Politico

Fra : Brian K

Dato : 06-04-06 22:11

"Politico" <sekret@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> industrikvarter om natten, med dirke, en stor varevogn og ingen fornuftig
> forklaring...

ROFL - griner for vildt!!

Og så lige et spørgsmål:

Kan man virklig lirke dagens låse op? (og hvor svært/lang tid tager det at
lære?

mvh
brian

Fra : Geert Lund

Dato : 06-04-06 22:33

Brian K wrote:

> Kan man virklig lirke dagens låse op? (og hvor svært/lang tid tager det at
> lære?

Lidt OT må man sige - men ja, der er da stadig masser af låsesmede der
tjener penge (mange penge - og efter min erfaring - ofte sorte) på at
dirke låse op.

De gange jeg har set det nødvendigt har det taget alt fra ca. 15
sekunder og op til 10-15 minutter. Såfremt låsen ikke kan dirkes med
låsepistol har jeg set låsesmede bære rundt på en lille slagstift
lignende genstand som i sidste ende som regel klarer problemet godt og
grundigt (dog har jeg ladet mig fortælle - at denne metode er særdeles
hård ved låsen og man risikerer at skulle skifte den efterfølgende). Den
sidste metode bruges vist også af politi m.fl. i nødstilfælde.

Geert Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-06 18:43

Geert Lund used his keyboard to write :
> Den sidste metode bruges vist også af politi m.fl. i nødstilfælde.

I nødstilfælde bruger PO ikke låsesmede, de bruger spark/slag/skulder
eller hvad der nu er nødvendigt for at komme indenfor...

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-04-06 22:35

Brian K wrote:
> [...]
>

> Og så lige et spørgsmål:
>
> Kan man virklig lirke dagens låse op? (og hvor svært/lang tid tager det at

ja man kan, og hvad værrer er. Hvis du har en standard nøgle i et låse
system med en hovednøgle så kan du meget nemmere end man tror lave en
system nøgle ud fra din egen nøgle, ved at angribe hver stift for sig.
Og siden at der kun er en 6-8-10 stifter, så skal du ikke lave så
mange forsøg. Men nu bliver jeg OT.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-06 23:23

Jon Bendtsen wrote:
-snip-

> [...]
> system nøgle ud fra din egen nøgle, ved at angribe hver stift for sig.
> Og siden at der kun er en 6-8-10 stifter, så skal du ikke lave så mange

Fra min forening:

http://ing.dk/article/20060120/BYGGERI/101200043

Citat: "Med en simpel nøgle, som enhver nøglebar kan udforme på under et
minut, kan indbrudstyve skaffe sig uset ind i syv ud af ti danske hjem."

Det værste er problemer med forsikringen, når der ikke er synlige tegn
på indbrud. Så det kunne være at nogen skulle overveje at købe sig en
bedre lås...

Og:

http://ing.dk/article/20060120/BYGGERI/101200042

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Geert Lund

Dato : 08-04-06 12:33

Martin Jørgensen wrote:

> Citat: "Med en simpel nøgle, som enhver nøglebar kan udforme på under et
> minut, kan indbrudstyve skaffe sig uset ind i syv ud af ti danske hjem."

OT:

Synes det er ret flot at fordi man har en nøgle fra en nøglebar så
bliver man usynlig i 7 ud af 10 tilfælde. Gad vide hvorfor det fejler 3
ud af 10 gange :)

Ret dårlig formulering af den pågældende skribent :)

:)

Geert Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-04-06 16:19

Geert Lund wrote:

> [...]
> ud af 10 gange :)
>
> Ret dårlig formulering af den pågældende skribent :)

Du misforstår meningen med teksten.... "Uset" betyder at der ikke er
synlige skrammer eller mærker efter indbrud som normalt: Normalt er der
jo ødelagt vindueskarme/vinduer/døre eller lignende.

Men her er der overhovedet ingen tegn på indbrud. Det er det der menes
med "uset". Det er underforstået at ingen har set tyven i begge
tilfælde, hvadenten han ødelægger noget eller lirker sig ind.

Nu ved jeg ikke om du har abonnement eller om du har logget ind, men jeg
kan huske at pgl. journalist ret tydeligt advarer om dette - netop fordi
man kan få problemer med forsikringen når der ikke er synlige tegn på
indbrud.

Fra : Eliasen

Dato : 08-04-06 16:55

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Du misforstår meningen med teksten.... "Uset" betyder at der ikke er
> synlige skrammer eller mærker efter indbrud som normalt: Normalt er der jo
> ødelagt vindueskarme/vinduer/døre eller lignende.

Og du ser ikke Geerts morsomme indgangsvinkel. Selve formuleringen kan
nemlig godt læses derhen, at man ikke _kan_ ses, hvis man har en nøgle fra
en nøglebar.

--
Eliasen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-04-06 14:19

Eliasen wrote:
> [...]
>>

> Og du ser ikke Geerts morsomme indgangsvinkel. Selve formuleringen kan
> nemlig godt læses derhen, at man ikke _kan_ ses, hvis man har en nøgle fra

Det er sgu' da ikke engang "morsomt". Det giver jo ingen mening og
enhver kan regne ud at ordet "uset" i den forbindelse bare betyder at
indbrudstyven ingen tegn har efterladt sig.

Fra : Thomas

Dato : 07-04-06 00:06

Der blev solgt værktøj på qxl for et stykke tid siden.
Der kan derefter debat på tv.

Fra : klaus@kaan.dk

Dato : 07-04-06 15:04

Her efter 2 ugers træning kan jeg dirke de fleste låse op der har fem
stifter og nedefter.
Det vil sige Ruko låse med de runde nøgler og en masse hængelåse.
Nu har jeg købt en Ruko lås med 6 stifter for at lære det :)

Fra : klaus@kaan.dk

Dato : 07-04-06 15:06

Tak for hjælpen, det var mere info end jeg havde regnet med :)