Brugtbils køb
Fra : Brian Christensen

Dato : 05-04-06 18:45

Hej med jer!

Vi købte for ca 3 uger siden (11/3) en brugt bil af en forhandler. En
Renault Scenic dci årg 2001 til 93.000 kr.
Bilen var ret billig, idet den havde kørt 245kkm og vi fik også et afslag
for selv at syne bilen.
Der skal fremhæves at der ikke var tale om at bilen var et afhentningstilbud
eller uden garanti, men vi fik et lille afslag for selv at syne og klargøre
bilen samt fordi den havde et par små skrammer.

Jeg spurgte sælgeren hvorledes med garanti hvis nu f.eks. at gearkassen
faldt ud af bilen (, hvortil sælger svarede at hvis der sker noget
alvorligt, finder vi ud af det, men hvis der går en pære vil han ikke høre
noget. (fair nok egentlig, for vi havde jo lavet en aftale med et afslag)

Bilen blev synet uden de store udgifter og har kørt fint indtil i mandags d.
3/4, hvor jeg ville sætte igang ved et kryds, hvor bilen giver et lille bump
fordi trækket forsvinder.
Jeg trækker straks koblingen og prøver at sætte igang igen, hvor jeg hører
en forholdsvis svag skrabelyd, men der er ingen fremdrift.
Jeg prøver nogle andre gear, men samme problem.
(Heldigvis er det sent om aftenen og op ad bakke, hvor jeg kan lade bilen
rulle baglæns ned til nogle parkeringspladser længere nede af vejen.)
Jeg prøver igen nogle gear men samme problem, den forholdsvise svage
skrabelyd er nu reduceret til en svag piven eller hylen.

Jeg tænker straks på en knækket trækaksel eller defekt kobling.
Nærmere eftersyn med en lommelygte viser dog at det ikke er en trækaksel.

Dagen efter, tirsdag ringer jeg først til vores lokale Renaultforhandler,
der ikke umiddelbart tør gætte på noget uden af have kigget på bilen, men at
koblingen lyder som et godt bud - prisen er ca 7800 kr.

Jeg prøvede også det værksted der har stemplet alle serviceeftersyn i bilens
servicebog - de kunne godt huske bilen, idet den har fået foretaget en del
reparationer, bla. ny kobling for ca 100k km siden, nyt differentiale m.v.
De mener at det er usandsynligt at det er koblingen, men nærmere noget
simpelt i aktiveringsmekanismen, idet det tilsyneladende er specielt på den
model.

Herefter ringer jeg til forhandleren, for at aftale hvordan jeg forholder
mig, idet vi har ca 120 km derop, altså om jeg skal få falck til at bugsere
den derop.
Faderen tager telefonen - jeg formoder at han ejer virksomheden - jeg
forklarer hvad er sket, hvorefter han straks bliver meget afvisende - ja
nærmest ubehøvlet - hvad jeg havde tænkt mig, hvorfor jeg ringer m.v. - den
var jo solgt uden garanti og til den pris kan man ikke forvente alverden, og
at jeg bare kunne komme op med bilen igen bla bla - jeg husker ikke helt
hvad der blev sagt og det er nok også godt nok.
Jeg bliver faktisk ret overrumplet, hvor jeg med forhandleren ret chokeret
aftaler at undersøge nærmere hvad fejlen er.
Faderen sagde også at jeg kunne tage sagen op med sønnen når han kom hjem.

Jeg ringer nu til vores lokale Renault forhandler og aftaler at bugsere
bilen derud, hvorefter de vil kigge på den for at stille en diagnose.

Jeg foretager mig ikke yderligere den dag, for jeg ved jo ikke om det er
noget simpelt (og billigt) eller noget alvorligt som f.eks. koblingen, og
det er nok begrænset hvor meget man orker at slås med sælgeren hvor det nu
ikke er noget alvorligt.

Idag onsdag får jeg så en melding fra det lokale renault værksted, at de
ikke umiddelbart kan se hvad der er galt, men formodentlig er det noget i
gearkassen eller måske udrykkermekanismen i koblingen, og de de bliver nødt
til at pille gearkassen af for at undersøge nærmere - Jeg konkluderer sammen
med mekanikeren at i bedste fald er det udrykkermekanismen eller koblingen
til 7800kr eller også er det en ny/anden gearkasse til nok en del flere kr.

Jeg ringer herefter til sælgeren, hvor jeg taler med sønnen som jeg købte
bilen af. Han er heldigvis til at tale med - endnu i hvert fald - han mener
ikke at de oplysninger jeg har giver, er nok til at han kan gøre noget, idet
vi ikke har en klar diagnose, hvorfor han foreslår at jeg får sagen
undersøgt nærmere, hvis han skal være med til at finde en løsning.
Han siger også, at jeg skal huske på de betingelser bilen blev solgt under
og at hvis det f.eks. er koblingen der skal skiftes, er det ikke noget han
med rimelighed skal betale med det afslag vi fik.
Vi aftaler at jeg taler med det lokale Renault værksted igen.

Det er her sagen står nu!
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre og hvad jeg med rimelighed kan
forlange.
Skal jeg bede det lokale Renaultværksted om at bruge 2-5 timer på min
regning på at pille gearkassen af for at stille en mere konkret diagnose?
Eller skal jeg forlange at sælgeren laver bilen for egen regning med
henvisning til at fejlen må ligge udenfor den prisafslagsaftale vi havde
lavet (hvilket jeg mener) men iøvrigt også henvise til formodningsreglen i
købeloven.

I mellemtiden har jeg tænkt lidt på, at med symtomerne, kunne fejlen sagtens
være overgangen mellem koblingen og gearkassen - jeg ved ikke helt om det er
lavet af en bøsning eller en hul aksel der går ind i hinanden, men i så fald
er det en væsentlig billigere reparation.

mvh Brian

Fra : Peter

Dato : 05-04-06 21:14

"Brian Christensen" <brianc@fjerndetteesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afhentningstilbud eller uden garanti, men vi fik et lille afslag for selv
> at syne og klargøre bilen samt fordi den havde et par små skrammer.

Reelt er det slet ikke noget, du selv skal bøvle med.
Bilen kan ikke køre, så du får den simpelthen transporteret tilbage til den
forhandler, hvor du købte den, og beder ham sørge for, at bilen er køreklar
indenfor rimelig tid.
Fejlen er opstået efter kun 3 uger, hvorfor fejlen også må formodes at have
været tilstede, da du købte bilen, derfor skal sælger afholde alle udgifter
i forbindelse med reparationen, uanset hvad du har fået i afslag.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 22:25

Peter skrev:

> Fejlen er opstået efter kun 3 uger, hvorfor fejlen også må formodes at have
> været tilstede, da du købte bilen, derfor skal sælger afholde alle udgifter
> i forbindelse med reparationen, uanset hvad du har fået i afslag.

Det er ret forkert. Vi snakker om en brugthandel. Der kan man
ikke klage over det der må betragtes som normalt slid på en vare
af den oplyste alder og nedslidning.

Men det betyder ikke at man skal finde sig i hvad som helst.
Varen skal svare til det der er aftalt. Problemet er bare at det
er en vurderingssag.

Jeg har ikke forstand på brugte biler, så jeg kan ikke udtale mig
om denne her sag.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 06-04-06 00:35

> Det er ret forkert. Vi snakker om en brugthandel. Der kan man
> ikke klage over det der må betragtes som normalt slid på en vare
> af den oplyste alder og nedslidning.

Der er jo ikke tale om en gammel smadderkasse til kr. 2000, så selvfølgelig
er det ikke forkert. Købeloven gælder også ved bilhandler.
Hvis nogen af sliddelene, som drivaksler, bagtøj, bremser, kobling,
udstødning mm, er så slidte at de ikke kan mere efter 3 uger, var de
sandsynligvis lige så slidte 3 uger før, da vognen blev købt, og skal derfor
udskifter uden udgifter for køber, i henhold til reglerne i købeloven.
Hvad der står på slutsedlen er bedøvende ligegyldig, den må under alle
omstændigheder ikke sætte køber ringere en købeloven.

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-04-06 05:25

On Thu, 6 Apr 2006 01:35:19 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>udskifter uden udgifter for køber, i henhold til reglerne i købeloven.
En bil med en del km på tælleren må man forvente at nogle dele skal
skiftes, det bør ikke komme som den store overraskelse.
Og omtalte bil har kørt mere end det dobbelte af hvad der er normalt
for årgangen.
Men da ingen endnu ved hvad der præsist er galt kan man ikke udtale
sig om hvor aben sidder.

/Hans

Fra : per christoffersen

Dato : 06-04-06 08:31

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er jo ikke tale om en gammel smadderkasse til kr. 2000, så
> selvfølgelig er det ikke forkert. Købeloven gælder også ved bilhandler.

Der kna reklamres over mangler, - ikke at bilen ikke kan køre (ja det lyder
selvmodsigende, men det er det ikke).
Der er en mangel ved bilen, hvis den ikke er i den stand, som man kunne
forvente.
Hvis den pågældende defekt ikke er forventelig eller sandsynlig ved en bil
der har den pågældende alder og kilometerstand, ja så er der en mangel*.
Hvis defekten derimod ikke er usandsynlig, så er der ikke en mangel (det er
simpelthen en gammel bil, der er gået i stykker...).

* Hvis ikke den gerelle synsvinkel skal anlægges, så skal sælger ved salget
have gjort opmærksom på særlige forhold. Han kan feks. have sagt at den er
checket igennem og i perfekt stand overalt, ville vil øge forventningerne
til bilens stand

Da defekten er opstået kort tid efter købet (inden for 6 måneder) vil man
umiddelbart gå ud fra, at en evt. mangel er dækket af reklamationsretten, da
den formodes at ahve været tilstede ved købet.

> [...]
> sandsynligvis lige så slidte 3 uger før, da vognen blev købt, og skal
> derfor udskifter uden udgifter for køber, i henhold til reglerne i

Jeg kan ikke lige finde det i Købeloven?

> Hvad der står på slutsedlen er bedøvende ligegyldig, den må under alle
> omstændigheder ikke sætte køber ringere en købeloven.

Rigtigt.

/Per

Fra : MFO

Dato : 06-04-06 00:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har ikke forstand på brugte biler, så jeg kan ikke udtale mig
> om denne her sag.

Og menigen med dit indlæg er?

--
Michael

Fra : Henning

Dato : 05-04-06 21:52

Hvad står der i slutsedlen?

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-04-06 22:13

Henning wrote:

> Hvad står der i slutsedlen?

Det er vel ligegyldigt?

Lars B

Fra : Brian Christensen

Dato : 05-04-06 22:52

> Hvad står der i slutsedlen?

Der står købt uden syn og indreg.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-04-06 22:25

> [...]

>eller uden garanti, men vi fik et lille afslag for selv at syne og klargøre
>bilen samt fordi den havde et par små skrammer.

Så er den lige efter købeloven - retur til sælgeren : at rette fejlen

Ellers kyler du en advokat efter ham.

jeres afslag går åbenbart på at køre den gennem syn, ikke fordi den er
i ringe stand.
--
jan@stevns.net

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-04-06 07:06

jan@stevns.net wrote:

> Så er den lige efter købeloven - retur til sælgeren : at rette fejlen
>
> Ellers kyler du en advokat efter ham.
>
> jeres afslag går åbenbart på at køre den gennem syn, ikke fordi den er
> i ringe stand.

hvor længe kan man forvente at fx en gearkasse holder?
Kan man forvente at den holder til mere end 245tkm og 5 år?
Hvis ja, så er der vel ne mangle.
Hvis nej, så kan man vel ikke forvente at den skulle holde længere og det er
ikke en mangel...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-04-06 09:29

On Sat, 8 Apr 2006 08:06:16 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>hvor længe kan man forvente at fx en gearkasse holder?
Afhænger af flere parameter, hvoraf nogle desværre ofte er ukendte.
Der kan bla. næves i tilfældig rækkefølge: Km. År. Kørestil.
Serviceoverholdelse.
Eller sagt men andre ord, der kan ikke sættes specifikke tal på hvor
længe en gearkasse (Eller andre komponenter i en bil) kan forventes at
holde.

Med den "rigtige" bag rettet kan en bils komponenter have særdeles
kort levetid.

Nu vides det jo heller ikke om det er gearkassen der er årsagen til at
OP bil ikke kan kører. Ud fra en sandsynlighedsbetragtning er det nok
nærmere koblingssystemet han skal kigge på først.

OP kunne jo kigge i ADAC statistik over havarier i Tyskland, hvis hans
bil figurerer med nedbrud på kobling/gearkasse, er fejl på disse
komponenter forventelige ud fra et statistisk synspunkt.

/Hans