Hushandel
Fra : Leif Christensen

Dato : 04-04-06 17:36

Prøver lige igen da jeg kom til at skrive på et svar sorry.

Hej der ude
Er der nogen der kan give lidt råd og vejledning.
Min kone og jeg skal flytte fra hinanden, enten skal huset sælges eller skal
jeg overtage det.

vi har haft en mægler til at vudere huset, det blev vuderet til 1250.000 kr.
ved et salg kommer der ca 90.000 i salgsomkostninger
Der er gæld på 540.000 kr ved salg dvs. 630.000 til deling 315.000 til
hverhvis jeg overtager huset skal hun så have 315.000 plus det halve af de
90.000 ? Jeg regner med at blive boende ca 3 år så kommer jeg selv til at
betale de 90.000 hvis huset ikke stiger er det en dårlig handel for mig.
Er der nogen der ved rent juridisk hvad der er mest fair. Hvis huset ikke
stiger får jeg ca 265.000 kr.

Hilsen
Leif Christensen

Fra : KT

Dato : 04-04-06 18:44

Det vill være mest logisk at gøre op, som status er på delingsdagen.

Dvs. hvad ville der være ved et salg: salgspris 1250 - 90 = 1160
Restværdi 1160 - 540 = 620

Det beløb skal du så betale hende halvdelen af = 310.000. Dermed kan det med
rette siges at du kan disponere som du vil med huset. Sælge det nu eller
senere eller aldrig - der er lavet en fair deling, hvor du i din andel også
har indeholdt en andel til handel.

Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 19:07

Leif Christensen skrev:

> vi har haft en mægler til at vudere huset, det blev vuderet til 1250.000 kr.
> ved et salg kommer der ca 90.000 i salgsomkostninger

Dem skal konen vel også være med til at dække. Hvis du ikke
overtog huset, skulle det jo sælges almindeligt.

Jura beskæftiger sig ikke med hvad der er fair, men forslaget
lyder ganske rimeligt for mig. Måske skulle I spørge flere
ejendomsmæglere om prisen?

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 04-04-06 19:10

> [...]
> Er der nogen der kan give lidt råd og vejledning.
> Min kone og jeg skal flytte fra hinanden, enten skal huset sælges eller

Hvorfor skal i flytte fra hinanden - Kan i virkelig ikke snakke jer til
rette - Hvad er problemet ?
Hvis i har været uvenner 1-2 timer så bliver i gode venner igen - Hvad er
det hun vil som du ikke vil ?
Er det noget seksuelt så kontakt en sexpsykolog og få snakket jer til rette
om disse småting !
Det er faktisk ækelt for os andre altid at høre at folk skal skilles og gå
fra hinanden

vh Bo

Fra : Leif Christensen

Dato : 04-04-06 19:27

Det er ikke noget overilet vi gør vi har boet sammen i 27 år jeg har været
igennem så meget med mange nederlag, og har brugt alt for meget tid ved at
sætte og glo ind i computeren. Det er hun blevet mega sur over (sådan er
mange kvinder) hun vil ingenting, psykolog vil hun ikke høre tale om.
Jeg har været meget ked af det med lykke piller og det hele. Jeg har aldrig
troet at det skulle overgå mig.
Jeg har lang arbejdstid, og hun er blevet førtidspensionist pga. af en
arbejdsulykke for 10 år siden, så måske er det blevet for kedelig for hende,
og har udviklet sig i negativ retning.

Nå men nogen mener at man skal dele det der er sparet på salær ved salg,
hvad vil en advokat mene var rimelig?
Det var ikke meningen at jeg ville skrive overnævnte, men gjorde det
aligevel.
Håber på flere svar.
Og tak for jeres svar.
Venlig hilsen
Leif Christensen

">>

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-04-06 06:16

> Nå men nogen mener at man skal dele det der er sparet på salær ved salg,
> hvad vil en advokat mene var rimelig?

Siden det nu *er* en juragruppe, kan vi da altid prøve at få lidt jura ind i
tråden

Efter det oplyste er det ubestridt, at huset er almindeligt fælleseje, som
defineret i Ægteskabsretsvirkningslovens §15. Det indebærer så også, at I
hver skal have halvdelen ved skilsmisse (samme lovs §16, stk. 2).

Huset er vurderet til 1.250.000, herfra skal så fratrækkes gælden på de
540.000. Det giver en nettoværdi på 710.000 kroner - og det er dette beløb,
I skal dele.
Foretages der ikke et salg, er der jo ikke nogen salgsomkostning, og det
forekommer ikke umiddelbart rimeligt at pålægge den fraflyttende part
omkostninger for dispositioner, den anden part *måske* vil foretage om tre
år (meget kan ske på tre år, og det kunne jo være, at du ikke flytter
alligevel).
Der er heller ikke en umiddelbar lovhjemmel til sådan en disposition -
udgangspunktet er, at boet deles efter den værdi, aktiverne har på
opgørelsestidspunktet.

Alternativet til ovenstående er - som andre i tråden er inde på - sælg huset
her og nu, så betaler din ekskone halvdelen af omkostningerne. Det kan
selvfølgelig lyde forjættende lige her og nu, men husk på, at du selv
betaler den anden halvdel, og det er altid dyrt at flytte, så de 45.000 du
får ud af ekskonen er hurtigt brugt, inden du er på plads i et nyt hjem.

Som sagen er forelagt her i gruppen, mener jeg derfor klart, at du er bedst
stillet ved at betale konen hendes halvdel af de 710.000 og beholde huset.
Fast ejendom er ikke det ringeste, man kan have sine penge stående i

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Nette

Dato : 04-04-06 19:56

"Bo" skrev

> Det er faktisk ækelt for os andre altid at høre at folk skal skilles og gå
> fra hinanden

Jeg synes faktisk, det er mere ækelt at høre om, hvorfor tingene er som de
er. Specielt i denne gruppe.
Desuden er det lige gyldigt for svar på spørgsmålene.

Nette