Syn af bil
Fra : Snuden

Dato : 01-04-06 15:42

Hej gruppe,

Er der nogen juridisk grænse for, hvor længe efter en synsdato en
forhandler må kalde en bil "nysynet"?

I det aktuelle tilfælde havde jeg kig på en bil, som iflg.
forhandleren var nysynet. Kontrol viste, at bilen senest var synet i
marts 2005 - altså for over 1 år siden.

--
Snuden

Fra : alexbo

Dato : 01-04-06 16:12

"Snuden" skrev

> Er der nogen juridisk grænse for, hvor længe efter en synsdato en
> forhandler må kalde en bil "nysynet"?

Ikke sådan direkte fastsat, men jeg har set afgørelser hvor man gik ud fra
25% af synsperioden.
D.v.s. for en personbil med 2 års interval, kunne man de første 6 mdr. efter
syn kalde den nysynet.
Lastbiler og busser har 1 års interval, og kan så kaldes nysynet i 3 mdr.

Jeg synes det er at strække den for langt.
Hvis vi antager at et hustag har en levetid på 30 år, vil man med samme
regel, kunne sætte sit hus til salg med nyt tag, selv om det er 7 år
gammelt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-04-06 17:44

On Sat, 01 Apr 2006 17:12:28 +0200, alexbo wrote:

> Hvis vi antager at et hustag har en levetid på 30 år, vil man med samme
> regel, kunne sætte sit hus til salg med nyt tag, selv om det er 7 år
> gammelt.

Gør ejendomsmæglere ikke sådan?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-04-06 20:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Gør ejendomsmæglere ikke sådan?

Nej.
I ejendomsmæglere-lyrik kaldes det "nyere" når noget er mere end et par år
gammelt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-04-06 21:46

On Sat, 01 Apr 2006 21:07:37 +0200, Allan Soerensen wrote:

> Nej.
> I ejendomsmæglere-lyrik kaldes det "nyere" når noget er mere end et par år
> gammelt

Hmm, da jeg kiggede på huse for nogen år tilbage, så var der et
af dem der blev beskrevet som værende med nyt køkken. Da køkkenet
bestemt ikke så nyt ud, forklarede ejendomsmægleren at de bare mente at
det ikke var det køkken huset var født med.
Køkkenet var på det tidspunkt 6 år gammelt.

Fra : Snuden

Dato : 01-04-06 21:52

On Sat, 1 Apr 2006 17:12:28 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>syn kalde den nysynet.
>Lastbiler og busser har 1 års interval, og kan så kaldes nysynet i 3 mdr.

Tak for svaret :)
--
Snuden

Fra : Troels - around 9000

Dato : 03-04-06 12:07

> Er der nogen juridisk grænse for, hvor længe efter en synsdato en
> forhandler må kalde en bil "nysynet"?

Ja. I Kontakt blev det afgjort ved at forhøre en "højere magt" - nysynet er
synet indenfor det sidste år. Hvor fesent dét end er.

// Troels