Musik for 50 år og +
Fra : Malene Hald

Dato : 18-06-06 19:12

Min mor skal have fest til sin 50-års fødselsdag, og jeg har lovet at låne
en stak cd'er på biblioteket til festen. Men nu er jeg kun 24, så jeg kan
godt bruge lidt hjælp til at finde ud af hvilken musik man synes er fed når
man er 50. Og jeg tænker ikke på hvad hun hører nu, nærmere hvad der var in
da hun vr teenager, altså i slutningen af 60'erne og 70'erne. Hun kan ikke
selv huske hvad nogen af kunstnerne hedder, så jeg værdsætter gerne nogle
hints til hvad der var stort dengang udover The Beatles....

Malene

Fra : Allan Krautwald

Dato : 18-06-06 20:47

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv huske hvad nogen af kunstnerne hedder, så jeg værdsætter gerne nogle
> hints til hvad der var stort dengang udover The Beatles....

Rolling Stones, Kinks, Who, Doors, Jimi Hendrix, Monkees, Hollies, Beach
Boys, Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Creedence Clearwater Revival + en hel
del andre.
Det bedste du kan gøre er vel at finde nogle opsamlings CDer med 60'er +
70'er musik

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-06-06 20:56

Malene Hald skrev:
> [...]
> nogen af kunstnerne hedder, så jeg værdsætter gerne nogle hints til
> hvad der var stort dengang udover The Beatles....

Hvad med ...

Gasolin'
Shit & Chanel
Stevie Wonder
Simon & Garfunkel
Jackson 5
Carpenters
Diana Ross
Marvin Gaye
Neil Diamond
Janis Joplin
Aretha Franklin
Carole King
Bee Gees
Rod Stewart
Sonny & Cher
Elton John
Bob Marley
Barry Manilow
ABBA
10CC
Tom Jones
Beach Boys
Joe Cocker
Rolling Stones
Beatles og deres soloprojekter

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : ufo

Dato : 19-06-06 09:57

Malene Hald wrote:
> Min mor skal have fest til sin 50-års fødselsdag, ´

Hvis mor ikke kan huske hvad hun har hørt, er det noget der siger mig
hun ikke er specielt musikinteresseret. Det, man har hørt til
ungdomsfester, plejer ellers at være mejslet ind i parathukommelsen -
og der skal som regel kun et par glas lunken Bailey eller tre til at
vække minderne og lysten til at synge med

Du står dig sikkert ved at søge tidens sikreste hits, så skulle der
være en chance for at hun kan huske hun har hørt dem. Prøv osse lige
at tjekke om der ikke skulle være en eller anden sjæler som i særlig
grad forbinder med sine udskejelser dengang.

Det her link gir titlerne på nogle af tidens sikreste hits. Hvis du
lige skræller de tyske fra, tror jeg du er meget godt kørende.

http://music.allofmp3.com/r2/Various_-_Pop_music__Vocal/The_Very_Best_Of_The_60`s/group_6269/album_216/albref_14/mcatalog.shtml

Du kan evt supplere med dem her (en del gengangere):

http://music.allofmp3.com/r2/Various_-_All_Times_Greatest_Hits_(60`s-80-`s)/Millennium_%9260s_Rock_Party/group_9186/album_75/albref_29/mcatalog.shtml

og hvis du så osse sørger for Rod Stewart "I am sailing" samt lige
ta'r lidt tidlig 70'er med osse (Husk endelig ABBA) tror jeg du er ved
at være der. Her er så en 70'er liste:

http://music.allofmp3.com/r2/Various_-_All_Times_Greatest_Hits_(60`s-80-`s)/Super_Hits_Of_The_70_CD_3/group_9186/album_29/albref_14/mcatalog.shtml

god fornøjelse, hilsen esther

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-06-06 10:14

Malene Hald skrev:

> Min mor skal have fest til sin 50-års fødselsdag, og jeg har
> lovet at låne en stak cd'er på biblioteket til festen. [...]

Hvis der både skal danses, hygges og sjæles, må du (udover
de mange gode forslag der allerede er kommet) ikke glemme
Procol Harum: "A whiter shade of pale".

--
Herluf

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 19-06-06 13:50

Malene Hald wrote:
> Hun kan ikke selv huske hvad nogen af kunstnerne
> hedder, så jeg værdsætter gerne nogle hints til hvad der var stort
> dengang udover The Beatles....
Den gang i slut60erne og 70erne var musikken meget præget af hvilken "klike"
man bekendte sig til.
De hippieagtige lyttede i 70erne til f.eks Gnags, Bifrost, Røde Mor, Jomfru
Ane band, Cream, Jimi Hendrix.
De mere rocker agtige lyttede til T-rex, Gary Glitter, Uriah Heep, Sweet,
Slade, også Jimi Hendrix
og "diskerne" lyttede til Gloria Gaynor, Rubettes, Manhatten Transfer, Carl
Douglas, Bee Gees, o.s.v.

Så find ud af hvordan din mor var, hvad for noget tøj hun gik i dengang, og
så har du musikstilen.
Var hun til mælkedrenge skjorter, flossede cowboybukser og langt
løsthængende hår -så var det hippestilen. Var hun til stramme cowboybukser
og læderjakke så var det rock, og var hun til sidste nye mode, totalt
tjekket hår med lysnet pandehår og levede hver weekend på det nærmeste
diskotek, så var hun " disker" som poptøser ret ukærlig blev kaldt
dengang

/ Flying Hotdogs

Fra : ASKF

Dato : 20-06-06 00:19

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> ytrede sig i
<44969d80$0$38670$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>man bekendte sig til.
>De hippieagtige lyttede i 70erne til f.eks Gnags, Bifrost, Røde Mor, Jomfru

Hvordan kan du dog glemme at nævne Bob Dylan og Carol King i denne
sammenhæng. Der var jo masser af hippier der ville lytte til visesange
mens de nippede til urteteen, de var jo ikke alle udsyrede

>De mere rocker agtige lyttede til T-rex, Gary Glitter, Uriah Heep, Sweet,
>Slade, også Jimi Hendrix

Husker jeg rigtigt var lejrene også delt her, så i Danmark var man enten
til Sweet og Shu-bi-dua eller Slade og Gasolin. Mener at Doors gik fint
i både hippie og rocker lejrene, mens Hendrix ikke var så vellidt blandt
de "bløde" rockere.

> [...]
>tjekket hår med lysnet pandehår og levede hver weekend på det nærmeste
>diskotek, så var hun " disker" som poptøser ret ukærlig blev kaldt

Ganske gode tips, men det var lidt mere nuanceret, især hvis hun bode i
en mindre by, da man generelt var noget mere konservative med
påklædningen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-06-06 10:02

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Ganske gode tips, men det var lidt mere nuanceret, især hvis hun bode i
> en mindre by, da man generelt var noget mere konservative med
_____

SV: Ja det må man da vist nok sige. Flossede cowboybukser og hippie eller
tjekket lysnet pandehår og
levede på et diskotek. Hmmm....

Vi må lige huske at den tredje mulighed nok var mest almiundelig. Det var
dem der var klædt ganske normalt.
Det var dem som var til det ganske almindelige underholdningsmusik / slager
og dansktop som havde sin guld-
periode dengang. Malene, i så fald er din mor sansynligvis til bl.a.

ABBA, Carpenters, The Osmonds, Drifters, Bjørn og Okay, Keld og Donkeys,
Birthe Kjær, Birgit Lystager.

Du undrer dig måske over at kun jeg fortæller dig det, men det er fordi der
i den her NG er mange som er til det lidt mere alternative musik. Der er
ikke mange som er til det almindelige underholdningsmusik. Det er lidt
"nørdet" herinde kan man sige og giver slet ikke et nyanceret billede af
hvordan virkeligheder er.
Derfor husk at spørg din moder om det der med:

1: Flossede cowboybukser (Rockmusik)
2: Totalt tjekket år /lever på et diskotek (Diskomusik)
eller
3: Ganske almindelig påklædning (Mit forslag til musik passer fint her)

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 10:36

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
> slager
> og dansktop som havde sin guld-periode dengang.

Hvad er det for noget forblommet vrøvl du lukker ud Åge?
Pårstår du at teenagere i 70'erne lyttede til dansktopmusik????

Nu forholder det sig sådan at jeg var teenager i 70'erne, og jeg må desværre
skyde dine vrangforestillinger i sænk, for var der noget som ungdommen ikke
lyttede til i den periode, så var det dansktopmusik.
Det er tiden lige efter ungdomsoprøret, og al den musik som vore forstokkede
forældre lyttede til, var pr. definition yt.
Nej det er helt rigtigt som andre har anført, at der var flippere, diskere
og rockere. Resten var så marginalt at jeg i hvert tilfælde ikke nåede at
opdage det.
Det er Led Zeppelin og Deep Purple jeg forbinder med den periode, ikke
Johnny Reimar

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-06-06 14:56

> Det er Led Zeppelin og Deep Purple jeg forbinder med den periode, ikke
> Johnny Reimar
>
> /Alex

Netop! Men der vil altid være afvigere

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 08:01

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> wrote in message

> Netop! Men der vil altid være afvigere

Det mest afvigende jeg kan huske, er nogle år senere da glam-rocken kom med
Slade, Sweet, T-rex, Status Quo..etc.etc.
Da genopstod polariseringen fra Beatles/Stones med Sweet/Slade hos nogle.
Vi andre lyttede dog mest til Frank Zappa, Aerosmith, Purple, Wishbone
Ash..... Damn der var ufattelig meget god musik i den periode :)

/Akex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-06 15:49

> "Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> wrote in message

+> Det mest afvigende jeg kan huske, er nogle år senere da glam-rocken kom
med
> Slade, Sweet, T-rex, Status Quo..etc.etc.

SV: Du glemte "MUD" og "Suzi Quatro" og ikke mindst "Alvin Stardust"

> Da genopstod polariseringen fra Beatles/Stones med Sweet/Slade hos nogle.

SV: Jeg tilslutter mig Sweet-holdet

> Vi andre lyttede dog mest til Frank Zappa, Aerosmith, Purple, Wishbone
> Ash..... Damn der var ufattelig meget god musik i den periode :)

SV: Ovennævnte navne kender jeg ikke. men der var meget godt glamrock

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 16:43

On Wed, 21 Jun 2006 16:48:56 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Du glemte "MUD" og "Suzi Quatro" og ikke mindst "Alvin Stardust"

Jeg glemte ikke nogen, jeg kom blot med nogle eksempler.

>SV: Jeg tilslutter mig Sweet-holdet

Tænk, der er faktisk noget vi er enige om..... Spooky

>SV: Ovennævnte navne kender jeg ikke. men der var meget godt glamrock

Der er ikke glamrock, men den ægte vare: Rock uden glam :)

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-06-06 11:08

> "Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote in message
>
> Hvad er det for noget forblommet vrøvl du lukker ud Åge?
> Pårstår du at teenagere i 70'erne lyttede til dansktopmusik????

Det gjorde vi vel allesammen. Det var måske ikke alle,
der ville indrømme det. Men de gjorde det

> [...]
> opdage det.
> Det er Led Zeppelin og Deep Purple jeg forbinder med den periode, ikke

Nu er der jo det, at man behøver ikke undlade, hverken Led Zeppelin,
eller Deep Purple, fordi man lytter til Birthe Kjær. Livet bliver sgu
noget fattigt, hvis man lægger sådanne bånd på sig selv.
Det gode spørgsmål er så, om ikke du så selv i mellemtiden er blevet
mere forstokket, end dine forældre var ?? ...

Det er også ganske pudsigt, at ved en rundspørge blandt rockmusikere,
om hvem deres favorit var, blev nævnt forbavsende få rockmusikere.
De fleste valgte Country sangeren Merle Haggard.

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 12:08

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote in message

> Det gjorde vi vel allesammen. Det var måske ikke alle,
> der ville indrømme det. Men de gjorde det

Hvad er det for noget vrøvl Benny?
Der er forskel på "lytte" som i: "Hørte fordi en radio tilfældigvis var
tændt", og så på "lytte" som i: "Købe plader og aktivt lytte til musikken"
Jeg kender ingen af min jævnaldrende fra dengang der aktivt har lyttet til
dansktopmusik, endsige ejet en dansktopplade.

> Nu er der jo det, at man behøver ikke undlade, hverken Led Zeppelin,
> eller Deep Purple, fordi man lytter til Birthe Kjær.

Det er som at være vegatar og spise en "Slange i lædervest" ved den lokale
grill. Det er ikke kompatibelt.

> Livet bliver sgu
> noget fattigt, hvis man lægger sådanne bånd på sig selv.

Hvem læger bånd på noget? Vi lyttede ikke til dansktop, vi kunne ikke lide
dansktop, vi fandt musik der var værd at fordybe sig i til forskel fra vores
forældres polka-trut....... Vi blev kvalitetsbevidste!

> Det er også ganske pudsigt, at ved en rundspørge blandt rockmusikere,
> om hvem deres favorit var, blev nævnt forbavsende få rockmusikere.
> De fleste valgte Country sangeren Merle Haggard.

Link!
Underbyg dine argumenter Benny, det er for let at slynge ud.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-06 15:58

> Hvad er det for noget vrøvl Benny?

SV: Det er ikke vrøvl, Alex (hvis det var det, så ville musikken jo ikke
bestå den dag i dag)

> Jeg kender ingen af min jævnaldrende fra dengang der aktivt har lyttet til
> dansktopmusik, endsige ejet en dansktopplade.

SV: Så må du have levet et liv i en kuppel, afsondret fra omverdenen, eller
også må du være kulturel extrem. Det var altså ganske naturligt ude i den
almindelige verden.

> Hvem læger bånd på noget? Vi lyttede ikke til dansktop, vi kunne ikke lide
dansktop,

SV: ...og det var der så i din verden ingen som helst folk der kunne. tsk.
tsk.

> vi fandt musik der var værd at fordybe sig i til forskel fra vores
forældres polka-trut....... Vi blev kvalitetsbevidste!

SV: Ja, det fornemmer man j ikke når man åbner en radio

> Underbyg dine argumenter Benny, det er for let at slynge ud.

SV: Unødvendigt. Tro på virkeligheden, Alex. I stedet for al det der
sædvanlige. Underbyg, bevis og hvad ved jeg. Bevise at jorden er rund og at
vand er vådt.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 16:41

On Wed, 21 Jun 2006 16:58:27 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Det er ikke vrøvl, Alex (hvis det var det, så ville musikken jo ikke
>bestå den dag i dag)

Der er så meget der består, selv om ingen forstår hvorfor. Men der er
forskel på at bestå, og på at bestå med stil. Det sidste kan vist ikke
siges at gælde for dansktopmusikken, der kun består i en lille del af
landet som en marginal ankronisme.

>SV: Så må du have levet et liv i en kuppel, afsondret fra omverdenen, eller
>også må du være kulturel extrem. Det var altså ganske naturligt ude i den
>almindelige verden.

Og den "almindelige verden" har du så patent på deroppe i det mørke
Thy?
Jeg har til forskel fra dig levet denne periode i den virkelige
verden, både i Hobro, Århus og København, og der fandtes altså primært
diskere, rockere og flippere, men absolut ingen dansktoppere. Det
ville være de ekstreme der lyttede til dansktop i den periode.

>dansktop,
>
>SV: ...og det var der så i din verden ingen som helst folk der kunne. tsk.
>tsk.

Det er din måde at argumentere på, ikke min. Men i hele min
gymnasietid, og studietid var der ingen jeg af dem mødte der kunne
lide dansktop, og jeg har vist mødt en hel del flere mennesker i den
tid end der bor på Mors og Fur tilsammen.
Så nej, jeg udtaler mig ikke om hele verden ud fra en lille stikprøve,
kun om stikprøven.
Den anden proportionsforvrængning lader jeg dig om.
(FUR * ÅGE = DANMARK ikke?

>forældres polka-trut....... Vi blev kvalitetsbevidste!
>
>SV: Ja, det fornemmer man j ikke når man åbner en radio

Jo da, vi hører næsten ingen dansktop i radioen, så et eller andet må
der være sket i kølvandet på ungdomsoprøret der har højnet kvaliteten

>SV: Unødvendigt. Tro på virkeligheden,

Ting bliver ikke virkelighed ved at råbe om det i en nyhedsgruppe Åge,
selv om du synes at hælde til den teori.
Dansktopmusik bliver ikke populært i den almindelige befolkning bare
fordi du siger det, og rockmusikere foretrækker ikke country fordi
Benny siger det.

Prøv en gang at komme ned på jorden til alle vi andre, i stedet for at
flyve rundt med dine mærkelige ideer helt deoppe hvor fornuften
ophører.

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 09:36

> [...]
> Jeg kender ingen af min jævnaldrende fra dengang der aktivt har lyttet til
> dansktopmusik, endsige ejet en dansktopplade.

Nu lyder du mindst lige så vrøvlet som Åge somme tider gør. Ja jeg vil
endda gå så vidt, som at sige, enten lyver du, eller også har du ikke en
eneste ven..

> Det er som at være vegatar og spise en "Slange i lædervest" ved den lokale
> grill. Det er ikke kompatibelt.

Det går da fint her, og pladerne flygter da ikke fra hinanden. Deep Purple,
er da rimeligt repræsenteret. Led Zeppelin er, hvis jeg ikke tager meget
fejl, repræsenteret med en komplet samling.
Birthe Kjær, er ganske bestemt, også ganske godt repræsenteret.

> [...]
vores
> forældres polka-trut....... Vi blev kvalitetsbevidste!

Tja, nu ved jeg så ikke, hvad kvalitetsbevidst er for noget, når det gælder
musik. Skal jeg være ærlig, så tænker jeg heller ikke på, om det er
kvalitet, hvis jeg køber plader med Carl Jularbo eller Deep Purple, så er
jeg sikker på, at jeg kan lide den musik, der er på pladen, og det kunne
sikkert ikke rage mig mindre, hvad andre syntes om den.
Men ligefrem, at begynde at sortere noget fra, og så på
kvalitetsbevidsthedens alter, så hyklerisk har jeg vist aldrig været .

> Link!
> Underbyg dine argumenter Benny, det er for let at slynge ud.
>
> /Alex

Tja, nu er jeg sådan set ligeglad med, om du tror på det, eller ej. Hvad er
der galt med dig Alex. Er du hunderæd, for at finde frem til, at
rockmusikere skulle finde det afslappende, at høre country musik i sin
fritid.... Ville dine musikidealer tage skade af det ??.. Jeg ville da helt
sikkert begå selvmord, hvis jeg skulle høre Iron Maiden hele tiden, eller
tvinges til at høre Uriah Heep uafbrudt i 5 timer. Så må jeg da indrømme, så
hellere dine forældres Polka trut.

Det lyder da ikke mindre troværdigt, end din påstand, at ingen af dine
jævnaldrende venner, skulle have ejet en dansktop plade, hvad der til
gengæld nok er noget vanskeligere for mig at finde ud af... Men det behøver
jeg jo heller ikke, for jeg tror ganske enkelt ikke på det. .

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 22-06-06 10:18

Hej Benny

> Tja, nu er jeg sådan set ligeglad med, om du tror på det, eller ej.
> Hvad er der galt med dig Alex. Er du hunderæd, for at finde frem til,
> at rockmusikere skulle finde det afslappende, at høre country musik i

Nu er det vel ikke så underligt hvis de gamle rock musikere fra
grupper som Deep Purple og så vidre nævner en mand som
Merle Haggard, den slags musik de selv spiller fandtes jo
simpelthen ikke da du voksede op og vores musiksmag må
jo nok blive præget af hvad vi høre under vores opvækst. Dog
må jeg sige at jeg ikke deler musiksmag med mine forældre,
og dog, at høre på folk som Gustav Winkler, Jim Reeves og
Freddy Heimve har dog lært mig at glædes over folk der
virkelig kan synge.

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 16:42

> [...]
> og dog, at høre på folk som Gustav Winkler, Jim Reeves og
> Freddy Heimve har dog lært mig at glædes over folk der

Hej Max

Nej det kan vel næppe undgås, at det kommer til at præge en.
Jeg har ikke nævneværdige problemer med mine forældres
musiksmag. Der var nok visse dele af min, som de gamle
helst undgik at høre på. Min gamle bedstemor, kaldte F.eks
Deep Purple & Led Zeppelin for støj, men var helt afgjort
ikke afvisende for Creedence Clearwater Revival.
Så nu skal du heller ikke gøre mig ældre end jeg er ...

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 10:34

> [...]

> Nu lyder du mindst lige så vrøvlet som Åge somme tider gør. Ja jeg vil
> endda gå så vidt, som at sige, enten lyver du, eller også har du ikke en

Ok, du betvivler min hæderlighed? Ja når man ikke kan argumentere lødigt
længere, så kan man da altid kaste smuds på opponenten? Det vandt dig en
plads i filtret sammen med bl.a. Bo Warming - Livet er for kort til
underlødige debattører.

> Tja, nu ved jeg så ikke, hvad kvalitetsbevidst er for noget, når det
> gælder
> musik.

Se det har du fuldstændig ret i. Det er der intet der tyder på :)

> Men ligefrem, at begynde at sortere noget fra, og så på
> kvalitetsbevidsthedens alter, så hyklerisk har jeg vist aldrig været .

Du vender på sædvanlig vis tingene 180 grader.
Ingen af os gad at høre dansktop, uanset hvad.
Vi fik bare noget musik der var arbejdet med dengang i 70'erne, som der var
tænkt over, og som der lå et vist musikalsk talent bagved, til forskel fra
dansktopmusikken. That's all.

> Tja, nu er jeg sådan set ligeglad med, om du tror på det, eller ej.

Jamen hvorfor skriver du det så? Det er da dybt underligt at fremføre
påstande som man er ligeglad med hvad andre siger til.

> Hvad er
> der galt med dig Alex. Er du hunderæd, for at finde frem til, at
> rockmusikere skulle finde det afslappende, at høre country musik i sin
> fritid....

Næ, for så vidt ikke.
Men når du på sædvanlig vis fremfører sådan en påstand som om det var den
endegyldige sandhed, og laver en totalt ugyldig syllogisme, så nærmer det
sig uhæderlighed....

> Jeg ville da helt
> sikkert begå selvmord, hvis jeg skulle høre Iron Maiden hele tiden, eller
> tvinges til at høre Uriah Heep uafbrudt i 5 timer.

Du debatterer som en båndsløjfe der kører baglæns
Hvem pokker har talt om at høre Iron Maiden eller Uriah Heep hele tiden?
Prøv lige at citere korrekt, eller luk!
Jeg hørte (og hører) masser af forskellig musik, lige fra Iron Maiden, via
Berlinersymfonikerne og Jimmy Smith, til Mark Knopfler. Jeg hører (og hørte)
bare ikke dansktop.

> Så må jeg da indrømme, så
> hellere dine forældres Polka trut.

Der er vist ingen grund til at inddrage sådan noget marginalmusik, for at
have en bred musiksmag. Det ville virke modsat.
Det er, som jeg skrev tidligere kendetegnet ved, at til forskel fra næsten
al anden musik, kræves det blot at man lærer 3 akkorder på et instrument
(C-G-F), en monoton polkarytme med storetromme på
1 og 3 og lilletromme på 2 og 4, at kunne trykke "jordbær" på et keyboard
fra BR-legetøj, og så ellers frasere over de samme 4 toner i én uendelighed.

Hav et godt liv dernede i filtret
/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 12:26

> [...]
> længere, så kan man da altid kaste smuds på opponenten? Det vandt dig en
> plads i filtret sammen med bl.a. Bo Warming - Livet er for kort til

Hvis jeg fortalte dig det samme, så ville du da heller ikke tro på mig...
Vel ??
Så mener du ikke, at jeg har god grund til det ????...
Du må undskylde, men det syntes jeg nu jeg har.
I øvrigt, så har du puttet mig deri før, så det virker ikke, det filter

> Se det har du fuldstændig ret i. Det er der intet der tyder på :)

Lad os så høre... Hvad syntes du om F.eks Steen Holkenov's orkester ?

Allan botschinsky's orkester.... Altså nogle af dem, som leverede dine
forældres Polka trut, og ammestue, eller bonderøvsmusik, eller hvad
du nu kunne finde på at kalde det... I hvert fald, alt andet end Rock.
De leverede en god del af den musikalske baggrund for mange af dansk
top sangerne dengang. De var rigtigt elendige... Ikke sandt )).
Okay, de findes måske ikke mere, men nu var det vel også 70'erne vi
snakkede om... Ikke sandt ???

> [...]
var
> tænkt over, og som der lå et vist musikalsk talent bagved, til forskel fra

Uha dog, jeg er godt nok ked af, at det gik min næse forbi. Ja i gjorde da
virkeligt oprør, men helt ærligt... var det ikke jer selv i bekæmpede. Set
herfra, ser det sådan ud... Hvem er det så lige, der vender tingene 180
grader.

> Jamen hvorfor skriver du det så? Det er da dybt underligt at fremføre
> påstande som man er ligeglad med hvad andre siger til.

Fordi, det var tilfældet. Derfor skriver jeg det. Du kan tro på det, eller
lade være, min dag, bliver præcis lige god. Jeg prøvede at fortælle dig
noget, det vælger du, ikke at tro på... Det er dit valg, og det vil jeg ikke
bebrejde dig. Det er din gode ret. Jeg vælger i andre tilfælder, ikke at
tro på dine udtalelser, det er min gode ret. Du bliver sur, det gør jeg
ikke.

> [...]
> endegyldige sandhed, og laver en totalt ugyldig syllogisme, så nærmer det

Det var sandhed, da de lavede undersøgelsen. I dag ville det sikkert ikke
være Merle Haggard. Da jeg gik i skole, var min lærerinde, også en høj
slank kvinde... Det var sandhed dengang... Sidst jeg mødte hende, nåede
hun mig dårligt til skulderen... Det var dog stadig sandt, at for mig, var
hun høj og slank, dengang.... Det var ikke hende, der var blevet så meget
mindre, bare mig, der var blevet større. Men ikke desto mindre, er hun
stadig, en af de største kvinder i mit liv.

> [...]
> Jeg hørte (og hører) masser af forskellig musik, lige fra Iron Maiden, via
> Berlinersymfonikerne og Jimmy Smith, til Mark Knopfler. Jeg hører (og

Jamen det ved jeg da godt. Jeg er da også aldeles kold over, hvad du hører,
og
der kan du få lov til at bilde mig hvad som helst ind. Det vil jeg æde råt.
Jeg kunne aldrig finde på at betvivle, at hvis du siger, at du ikke aktivt
hører
på dansk top musik, at det var korrekt. Kun når du siger det på andres
vegne,
og det endda, helt ud i extremerne, så ingen af dine jævnaldrende,
nogensinde
har ejet en dansk top plade.... Den tror jeg ikke et eneste sekund på.
Det var vist så nogenlunde sagen.

> [...]
> 1 og 3 og lilletromme på 2 og 4, at kunne trykke "jordbær" på et keyboard
> fra BR-legetøj, og så ellers frasere over de samme 4 toner i én

Så vidt jeg husker, så har Bror kalle, vist aldrig nogensinde haft et
keybord med.
Det hørte sig lige som ikke hjemme i Polka trut. Er du nu helt sikker på,
at du
selv, sådan helt er klar over, hvad kvalitet er for noget ??

> Hav et godt liv dernede i filtret
> /Alex

Jamen ifølge dine egne udtalelser, har jeg jo boet der længe ))))))))

M.V.H....Benny..

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-06-06 17:32

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> top sangerne dengang. De var rigtigt elendige... Ikke sandt )).
> Okay, de findes måske ikke mere, men nu var det vel også 70'erne vi

Måske var det netop fordi det var dygtige musikere og sangere der leverede
dansktopmusikken dengang at det var til at holde ud at høre på - den gang?
Kvaliteten er unægteligt noget lavere i dag.

Er iøvrigt enige med Alex - vi er rockmusikere, var teenagere i 70/80erne.
Hørte da dansktop i radioen af og til - men har aldrig ejet en plade med
dansktopmusik. Masser af andet popmusik, rock, disco, glam, puddelhundeheavy
og syrerock, men ikke dansktop. Heller ingen af vores venner ejede
dansktopplader. Det tætteste må vist være den single med fodboldVM-sang med
Johnny Reimar der forvildede sig ind i pladesamlingen i 82.

Og, nej Benny vi lytter heller ikke til country når vi har fri
- men en hel del til klassisk, fusion og jazz.
Mon ikke den undersøgelse du referer til er om amerikanske rockmusikere? I
USA er der en meget stor udveksling af musik mellem country- og
rockmusikere.

/ Flying Hotdogs

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 19:10

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mon ikke den undersøgelse du referer til er om amerikanske rockmusikere? I
> USA er der en meget stor udveksling af musik mellem country- og

Vi bliver på ingen måder uenige om, at standarden var en del højere dengang,
end den er nu, men efter som det var i Alex Teenage år, i 70'erne vi
snakkede
om, så må det jo helt klart være, den standard der er tale om. Det ville jeg
antage som værende logik for perlehøns.
Hvad du lytter til, og ikke lytter til, er dit valg. Men grunden til, at du
ikke
ejede en dansk top plade, var det, at du ikke ejede en pladespiller ??..

Det var jeg også selv, men det bruger jeg ikke som undskyldning, for at have
masser af dansk top plader. Jeg har også været dansk top musiker, men det
bruger jeg til gengæld heller ikke, som undskyldning for at have rock plader
i hobetal. Jeg lytter tja, jeg har jo allerede afsløret Jim Reeves, så
Country
kan jeg vel næppe lyve mig fra, og næsten alle andre stilarter, dog må jeg
sige, lige netop dem du valgte, er vist i meget begrænset omfang. Men det
har nu aldrig fået mig til at betegne dem, som laverestående stilarter.
Jeg kan vældigt godt lide, visse klassiske passager... Det skulle ikke undre
mig, om jeg ikke ville sige noget tilsvarende om Fusion, og som sagt, så
meget lidt Jazz. Men jeg er alligevel sikker på, at jeg dog, trods alt, kan
præstere plader i stilarterne. Dog er jeg ikke så sikker på Fusion, for jeg
er ikke helt med på, hvad det er for noget stads.

M.V.H....Benny..

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-06-06 20:31

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> om, så må det jo helt klart være, den standard der er tale om. Det
> ville jeg antage som værende logik for perlehøns.

Standarden for dansktoppen var også højere i 70erne, end den er i dag.

> Hvad du lytter til, og ikke lytter til, er dit valg. Men grunden
> til, at du ikke
> ejede en dansk top plade, var det, at du ikke ejede en pladespiller
> ??..

Ork jo, blev skam den lykkelige ejer af en transportabel Phillips allerede i
69
sammen med en stak gamle singler med bl.a. Nat King Cole, Paul Anka o.m.a.
Og et par år senere skam også en 4-spors Tandberg spolebåndoptager Det
var ret fantastisk dengang

> Men det har nu aldrig fået mig til at betegne dem, som
> laverestående stilarter.

Der er vel heller ingen der betegner Dansktop som laverestående stilart -
det er bare en genre som
de fleste har et lidt mere sort/hvidt forhold til end f.eks pop.
Vores plade- og CDsamling kan vist præsentere alle andre musikgenrer, end
netop Dansktop ( bortset fra førnævnte Johnny Reimar -ting)

> Dog er jeg
> ikke så sikker på Fusion, for jeg er ikke helt med på, hvad det er
> for noget stads.

En musikgenre der svæver lidt mellem jazz, funk og rock. Typisk musik med en
hel del mere end 3 akkorder i
Bands som f.eks Bagdad Dagblad, Mezzoforte, Weather Report, Yellow Jackets,
Solister som f.eks David Sandborn, Lee Ritenour

Noget af det vil du sikkert finde er rart, andet vil du sikkert
besynderligt, indviklet og ulideligt

/ Flying Hotdogs

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-06-06 02:13

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
> Benny Mortensen wrote:
>
> Standarden for dansktoppen var også højere i 70erne, end den er i dag.

Halløjsa, det var da den vi snakkede om, ikke standarden på Alex )

> [...]
> Vores plade- og CDsamling kan vist præsentere alle andre musikgenrer, end
> netop Dansktop ( bortset fra førnævnte Johnny Reimar -ting)

Aha, nu nærmer vi os måske noget af det rigtige. Men jeg er da glad
for, at jeg da så i det mindste, ikke hører til blandt " De fleste "

> Noget af det vil du sikkert finde er rart, andet vil du sikkert
> besynderligt, indviklet og ulideligt

Der tror jeg du har ret. Jeg tror også jeg har det, for det er vist noget
nær det eneste, der ikke forefindes i min samling. Der var i hvert fald ikke
rigtigt nogle af de navne, der slog på kendte strenge, så nu kunne jeg bruge
Åge Jargon og sige, Who's that :)

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-06 14:53

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

_____

Det ved jeg da ikke lige? - De fleste. Jeg synes da at man hører lige så
mange brokke sig over popRock, som de kalder tæppebank. Folk snakker da også
om de biler som holder ved et lyskryds og hvor man kan høre bankelyden inde
fra kabinen. Så siger folk at det da er utroligt at nogen kan holde den larm
ud.
Jeg har forresten tit kunnet høre lyden inde fra bilen, når den har
passeret mig. Selv om den havde lukkede vinduer.
Så mon ikke også de fleste har et noget anspændt forhold til popRock,
ligesom nogle har til dansktop og forøvrigt også country.
Mon ikke det går lige op?

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-06-06 14:55

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449bf0c4$0$20325$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Så mon ikke også de fleste har et noget anspændt forhold til popRock,
> ligesom nogle har til dansktop og forøvrigt også country.

Mon det ikke er techno eller sådan noget du tænker for de der bankelyde
du hentyder til, kan jeg sgu heller ikke holde ud

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 18:06

On Fri, 23 Jun 2006 15:54:46 +0200, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> wrote:

>Mon det ikke er techno eller sådan noget du tænker for de der bankelyde
>du hentyder til, kan jeg sgu heller ikke holde ud

Uha for pokker, når Brian eller Mohammed holder ved et lyskryds i den
sænkede sorte BMW 320, så er der dømt høreskade.
Men det er som du så rigtigt skriver, techno eller house, ikke rock
der kommer ud af de pubertets-Porscher

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-06 21:16

> Mohammed holder ved et lyskryds i den
> sænkede sorte BMW 320, så er der dømt høreskade.

____

Ja tak - moske har du ret

Fra : ASKF

Dato : 23-06-06 18:10

Allan Krautwald ytrede sig i
<449bf2eb$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>
>Mon det ikke er techno eller sådan noget du tænker for de der bankelyde
>du hentyder til, kan jeg sgu heller ikke holde ud

Ikke nødvendigvis, der er mange stilarter/genrer med kraftig og
dominerende bas-gang.

Jeg har en ven som absolut skal blæse hjernen ud når han sidder i sin
bil, han benytter metal, techno-rock/pop og industrial til dette formål.

Sjovt nok har han et anlæg i stuen der kunne blæse ruderne ud (har
kostet vel over 200.000kr), men der spiller han sjældent højt, på trods
af at lyden der er meget bedre end den han kan have i bilen. Han spiller
faktisk heller aldrig den samme musik i stuen som i bilen, da han der
foretrækker noget hvor der er indhold i teksterne og man også kan høre
hvad der bliver sunget.

Fra : ASKF

Dato : 23-06-06 17:56

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> ytrede sig i
<449af011$0$14005$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

>Benny Mortensen wrote:
[snip]

> [...]
>Bands som f.eks Bagdad Dagblad, Mezzoforte, Weather Report, Yellow Jackets,
>Solister som f.eks David Sandborn, Lee Ritenour

Jeg mener det er forkert at kalde Fusion for en musikgenre som sådan.
Fusion hentyder netop til at det er en fusion mellem flere genrer og
oftest benævnes den genre der er mest dominerende også, så vi har
fusions jazz, fusions rock og fusions funk.

David Bowies "Excerpts from outside" indeholder f.eks. fusions rock,
jazz, funk og pop.

>Noget af det vil du sikkert finde er rart, andet vil du sikkert
>besynderligt, indviklet og ulideligt

Hehe, det får mig til at mindes da en af mine venner som holder meget af
noget fusions jazz jeg ikke kan udstå, kom og sagde, at han havde fundet
noget fusions jazz jeg sikkert kunne lide. Så hev han en Lee Ritenour CD
frem, og jeg brød ud i et højlydt grineanfald, og hentede straks 8 vinyl
plader med ham frem fra samlingen

Jeg havde aldrig tænkt på Lee Ritenour som fusions jazz, jeg havde blot
kaldt det for rocket eller funky jazz. Fusions jazz var for mig noget
jeg havde problemer med at finde hoved og hale i, fordi jeg blot synes
det var en kakofoni der kun af og til passede sammen. Jeg har siden da
sagt at jeg nok havde over 50 fusions rock/jazz/funk plader i samlingen,
måske endog op mod 300, afh. hvordan folk definerede det.

Eftersom jeg også har et sted mellem 60-100 gothic metal albums, kunne
jeg vel regne dem med, da det også er fusion mellem flere genrer
(primært opera/klassisk sang og musik samt en eller flere metal
sub-genrer.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-06 14:48

> [...]

SV: Men her skal det så lige siges at det gælder saft suseme snart alle
genrer indenfor musik. Det er så sterilt computerstyret at det trænger
uhyggeligt kraftigt igennnem på pladerne. En monotom bankeluyd som rytme.
Det er bare så tydeligt at høre at det er computerfrembragt.
Og inden alle NGs computerfreeks går amok i et sandt orgie, angående at
man har brugt computer i mange år, så vil jeg sige; Ja, det er meget muligt,
men så er man sgu godt nok blevet så "effektive" til at bruge den at man
glemmer alt om at kæle for lyden. Det er efterhånden som at lytte til en
hyletone fra tv`et
Og inden hele popRock-fanklubben kværner løs, vil jeg lige sige at det
gælder al musik, ikke bare popRock. Det er dævleme også galt med langt det
meste af det man kalder ny dansktop, som om det er lavet i et soveværelse,
og også country og hvad ved jeg er det galt med. Selv en af Danmarks
populæreste grupper "Kandis" laver mange sange af extrem lav kvalitet. Men
også mange gode.
Mon ikke det er alt det der samfunds-effektivisering der er skyld i det.
Alt skal jo gå meget hurtigere end det kan lade sig gøre, og øhhh. det kan
jo ikkke lade sig gøre.

SV: Men det er jo også god afslappende underholdningsmusik. Forstår godt af
rockmusikere vil slappe af med lidt almindelig underholdningsmusik. Dejlig
blød melodiøs swing-jazz og populær-klassisk. Jeg smider tit en cd på
anlægget, med noget dejligt Andre Rieu fiortolkninger af klassiske numre.
Det ham de kalder den flyvende hollænder.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-06-06 15:02

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449bef94$0$20292$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> rockmusikere vil slappe af med lidt almindelig underholdningsmusik. Dejlig
> blød melodiøs swing-jazz og populær-klassisk.

Ja der må jeg så undtagelsesvist give dig ret...den slags findes også her i
musik...og så en bunke god gammel klassisk bluesmusik.
Men ellers er det mest pop- og rockmusik fra de sidste 50 år af stort set
alle genrer....og nej der er sgu ingen dansktopmusik i blandt, selvom jeg
ligesom så mange andre godt kan have en svaghed for nogle af de bedre af de
ældre ting fra dansktoppens gyldne år...tænk blot på et nummer som Rør ved
mig med Lecia og Lucienne...det er veludført, selvom de "blot" synger til et
udenlandsk musikbånd.
Men jeg vil stadig holde på, at hovedparten ikke holder mere....men det er
så blot min holdning

Fra : ASKF

Dato : 23-06-06 18:25

Allan Krautwald ytrede sig i
<449bf47f$0$14011$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>udenlandsk musikbånd.
>Men jeg vil stadig holde på, at hovedparten ikke holder mere....men det er

Den er du så ganske afgjort ikke ene om at have

Det kan i øvrigt godt undre mig at Åge ikke også holder meget af den
gamle Blues, når han både kan lide Rock'n'Roll og Country. Den tidlige
Rock'n'Roll var jo ofte en sammenblanding af Blues og Country, eller
kraftigt inspireret af disse genrer.

Folk som Junior Wells, Buddy Guy, Screaming Jay Hawkins, John Lee
Hooker, Bobby Bland oma. lagde jo grundstenen til Blues Rocken og var
herved en meget stor inspirationskilde til den form for rockmusik som
Åge holder af.

At de så også var en stor inspiration til heavy metal genren er så en
helt anden sag, da det var helt andre aspekter de videreudviklede.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-06 21:20

> [...]
> gamle Blues, når han både kan lide Rock'n'Roll og Country. Den tidlige
> Rock'n'Roll var jo ofte en sammenblanding af Blues og Country, eller

Hvem i al himlens navn har sagt at Åge ikke kan lide den gamle blues. Han
synes det er vildt godt. Sån en gewaldig omgang neger-blues. Åge synes ikke
der er noget bedre end når Fats Domino giver den, på Blueberry Hill, så
sveden hagler af ham.

Hilsen Åge

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 00:31

Åge Halldorsson ytrede sig i
<449c4b77$0$14048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>der er noget bedre end når Fats Domino giver den, på Blueberry Hill, så

Goe gamle Fats er jo jazz musiker og sanger, ikke blues musiker og
sanger, men jazz folk har en tendens til at glemme den ægte blues, og
blot omtale jazz subgenren som "blues".

Det blues jeg omtaler kan vel også betegnes som Folk Blues, eller om du
vil "folke blues". Jeg har dog nu lidt på fornemmelsen at vi her godt
kan finde endnu et overlap i vores musiksmag (har jo fundet ud af at vi
begge kan lide rock'n'roll, samt irsk og skotsk folkmusik).

Jeg har nærmest gjort det til en sport at finde musik vi begge kan lide,
fordi jeg også er meget begejstret for punk, hard-rock og metal

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 12:54

> Åge Halldorsson ytrede sig i

> jazz musiker
> ægte blues,
> jazz subgenren
> som "blues".
> Det blues jeg omtaler
> Folk Blues,
> "folke blues"
> rock'n'roll,
> irsk
> skotsk folkmusik).
> punk, hard-rock og metal

> Jeg har nærmest gjort det til en sport at finde musik vi begge kan lide,

SV: Må jeg have lov til at udbryde et forvirret Støn - HJÆÆÆÆÆÆÆLLLLLPPPPP?

Hilsen Åge

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 15:13

Åge Halldorsson ytrede sig i
<44a660d9$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

>SV: Må jeg have lov til at udbryde et forvirret Støn - HJÆÆÆÆÆÆÆLLLLLPPPPP?

Er det ikke meget bedre end at blive lagt for had, som du er blevet af
en del, især i dk.medier.tv?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 17:05

> Er det ikke meget bedre end at blive lagt for had, som du er blevet af
> en del, især i dk.medier.tv?
____

Jeg ser nu altså godt nok en ære i ikke at være på den side hvor de mere
ensporede tv- og radiofolk befinder sig. Som du måske har læst har jeg givet
udtryk for at jeg efterhånden opfatter det som en fordel at være
u-intelligent, hvis man vil indenfor tv-radioverdenen. At blive "upopulær"
blandt dem som herved føler sig truffet, ser jeg som en ære.
Mine meningsfæller findes jo blandt folk som nok ikke bruger det her NG
så meget. Det man kalder den brede befolkning.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 17:04

On Sat, 1 Jul 2006 18:04:43 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>At blive "upopulær"
>blandt dem som herved føler sig truffet, ser jeg som en ære.

Åge er af den slags grænsesøgende mennesker der kun lever når de får
tæv. Vi har alle set dem i børnehaven og skolegården, hvor de står
midt i en flok og råber "Idioter", eller hælder vand i
klassekammeraternes skoletasker.

>Mine meningsfæller findes jo blandt folk som nok ikke bruger det her NG
>så meget. Det man kalder den brede befolkning.

Du mener den bredrøvede befolkning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 21:12

> On Sat, 1 Jul 2006 18:04:43 +0200, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

og råber "Idioter", eller hælder vand i
> klassekammeraternes skoletasker.

_____

Jeg kunnne da højst finde på at putte næseringe i deres madpakker.

Så kom ikke her.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 18:13

On Fri, 23 Jun 2006 15:47:53 +0200, "Åge Halldorsson"
> [...]

>men så er man sgu godt nok blevet så "effektive" til at bruge den at man
>glemmer alt om at kæle for lyden. Det er efterhånden som at lytte til en

Én gang mere på 2 dage hvor vi er enige - Det bliver mere og mere
spooky det her.
Men der laves altså stadigvæk en masse musik "fra bunden" med godt
håndværk, selv om det har en tendens til at drukne i pop- og
technostrømmen.
Og uanset hvad du siger Åge, så er rockmusikken nok det sted hvor det
stadig er mest ægte, med guitar, Hammond, bas og trommer, det kommer
vi ikke uden om. Ikke så mange dikkedarer i de rigtige rockbands, bare
rock'n'roll :)

>SV: Men det er jo også god afslappende underholdningsmusik. Forstår godt af
>rockmusikere vil slappe af med lidt almindelig underholdningsmusik. Dejlig
>blød melodiøs swing-jazz og populær-klassisk.

Hvis du streger "swing" og "populær", så er vi faktisk enige én gang
mere :-/
Bigband, fusion, Wagner, Jimmy Smith, Ray Charles, Chick Corea.......
ja så er det dømt både intens koncentration og afslapning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-06 21:23

> On Fri, 23 Jun 2006 15:47:53 +0200, "Åge Halldorsson"

> Én gang mere på 2 dage hvor vi er enige - Det bliver mere og mere
> spooky det her.

SV: Undrer mig også - Jeg har aldrig været så rystet i hele mit liv

> Bigband, fusion, Wagner, Jimmy Smith, Ray Charles, Chick Corea.......
> ja så er det dømt både intens koncentration og afslapning.

SV: Hvis du sletter alle navne undtagen Ray Charles, så er vi sgu enige for
3. gang. jeg er chokeret.

Hilsen Åge

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 24-06-06 17:17

Alex Linaa wrote:
> Ikke så mange dikkedarer i de rigtige rockbands, bare
> rock'n'roll :)

Enig. Bluesbands er da også så nogenlunde styret fri af den udvikling

> [...]
> Bigband, fusion, Wagner, Jimmy Smith, Ray Charles, Chick Corea.......
> ja så er det dømt både intens koncentration og afslapning.

Igen enig! - og så lidt Wonderbrass, og lidt Debussy, og lidt Satriani og
lidt... og lidt.. ))
besynderlig sammensætninger - men jo det er ro til hårdt prøvede ører

/ Flying hotdogs

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 14:33

On Sat, 24 Jun 2006 18:16:50 +0200, "Flying Hotdogs"
<info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> wrote:

>Enig. Bluesbands er da også så nogenlunde styret fri af den udvikling

Ja, hvordan kunne jeg glemme bluesbands? <skamme>

>Igen enig! - og så lidt Wonderbrass, og lidt Debussy, og lidt Satriani og
>lidt... og lidt.. ))
>besynderlig sammensætninger - men jo det er ro til hårdt prøvede ører

Hehe, ingen skal komme og påstå at vi er smalsporede rent musikalsk,
og lever i en marginalverden :)
Jeg smider lige Toto, Peter Framton, Santana, JS Bach, Within
Temptation og Frank Sinatra med i bunken.... :)

/Alex

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 00:40

Alex Linaa ytrede sig i <fs3t925btv6sj1ut0g42rs52ptmuf2ec42@4ax.com> med
dette:

> [...]
>og lever i en marginalverden :)
>Jeg smider lige Toto, Peter Framton, Santana, JS Bach, Within
>Temptation og Frank Sinatra med i bunken.... :)

Hvis vi skal tale klassisk tror jeg mere at i kan finde sammen med Åge
om Vivlaldi, Motzart og Beethoven.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 09:47

On Sat, 01 Jul 2006 01:40:24 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

>Hvis vi skal tale klassisk tror jeg mere at i kan finde sammen med Åge
>om Vivlaldi, Motzart og Beethoven.

Tja måske, men vi skal jo også selv være med, og det er jeg ikke her.
I hvert tilfælde Vivaldi og Mozart bliver jeg alt for hurtigt færdig
med. Det er lidt den klassiske popmusik eller muzak

/Alex

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 15:21

Alex Linaa ytrede sig i <bgdca2t6ac4h38569596ua3c5k8topc8uv@4ax.com> med
dette:

>Tja måske, men vi skal jo også selv være med, og det er jeg ikke her.
>I hvert tilfælde Vivaldi og Mozart bliver jeg alt for hurtigt færdig
>med. Det er lidt den klassiske popmusik eller muzak

Jeg vil ikke kalde det muzak, men det med det klassiske popmusik er der
vist ret bred enighed om.

Jeg holder selv meget af Wagner og det er jo en helt anden boldgade.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 13:00

> [...]

SV: Jeg hiver lige Frank Sinatra ud og giver ham 3 stjerner. de andre giver
jeg et spark.

> Hvis vi skal tale klassisk tror jeg mere at i kan finde sammen med Åge
> om Vivlaldi, Motzart og Beethoven.

SV: De der friske melodiøse numre kan jeg godt lide. Det kunne f.eks.være.
"Yberall auf der welt" og "Donau-valsen".
Den flyvende hollænder (Andre Rieu) fortolker de klassiske numre
fantastisk, med hans kæmpe-orkester.
Også "Deutsche fernsehballet des Mitteldeutscher Rundfunk"s fantask flotte
udstyrsstykker falder i min smag. Kostumer, danser, kæmpoeorkester, alt er
perfekt.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 16:52

On Sat, 1 Jul 2006 13:59:54 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Jeg hiver lige Frank Sinatra ud og giver ham 3 stjerner. de andre giver
>jeg et spark.

Det er dog ufatteligt så svært du har ved at være positiv over for
noget, uden altid at skulle give noget andet et spark i røven ved
samme lejlighed.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 21:13

> [...]

> Det er dog ufatteligt så svært du har ved at være positiv over for
> noget, uden altid at skulle give noget andet et spark i røven ved

____

Så giver jeg dem 10 næsringe i stedet for.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-06-06 14:31

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> Nu lyder du mindst lige så vrøvlet som Åge somme tider gør.

____

Hallo!

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 16:15

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449a9a29$0$13965$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> ____
>

> Hallo!
>
> Hilsen Åge

Selv Hallo Åge

Du skal sgu ikke tro, at du skal have det for godt ...

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-06 15:53

> [...]

> om hvem deres favorit var, blev nævnt forbavsende få rockmusikere.
> De fleste valgte Country sangeren Merle Haggard.

______

Det er nok meget naturligt, Benny. Den musik som de spiller til dagligt kan
de jo godt blive lidt træt af, hvis de også skal høre det i deres fritid. Så
vil de gerne høre noget andet en popRock. Tror du ikke det er derfor ?
Indenfor dansktop ved jeg at der også er nogle som ikke hører det så
meget i deres fritid. De spiller det fordi, det er sådan noget folk vil have
og det er der pengene er.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-06 11:33

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44995bc2$0$13929$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]

> Indenfor dansktop ved jeg at der også er nogle som ikke hører det så
> meget i deres fritid. De spiller det fordi, det er sådan noget folk vil

Hej Åge

Ja jeg tror nu også kun det er Alex, der finder noget naturstridigt i det.
Okay, der er vist flere her i gruppen, som kun har sten i hovedet, men
dem om det. Jeg ved ikke, om der er mange der spiller en bestemt type
musik, fordi det er der, pengene er.... Men jeg ved, at de alle spiller
deres musik, fordi det er der, deres penge er.

M.V.H....Benny..

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-06-06 17:36

Benny Mortensen wrote:
> Jeg ved ikke, om der er mange der spiller
> en bestemt type musik, fordi det er der, pengene er..

ork jo, spørg f.eks selskabsmusikere

>.. Men jeg ved,
> at de alle spiller deres musik, fordi det er der, deres penge er.

Hmmm ikke helt enig. I musikkens verden som i alle andre kunstretninger
eksisterer begrebet passion.
At man spiller fordi man ikke kan lade være - fordi "den hellige ild"
brænder i musikerens hjerte.
Det er så ikke altid noget man bliver rig af

Flying Hotdogs

Fra : ASKF

Dato : 22-06-06 19:54

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> ytrede sig i
<449ac70b$0$13953$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

>ork jo, spørg f.eks selskabsmusikere

Den anden dag (tirsdag tror jeg) tændte jeg for TV for læse lidt text tv
og der var en udsendelse en eller anden bette nordsjællansk by. Det
interessante var at der var et indslag med Klavs og Servants hvor de
fortalte at de skiftede over til dansktop fordi der ikke længere var
penge nok i pigtråden. De ville faktisk langt hellere have fortsat med
rocken men mente der var flere penge i dansemusikken og efter de kom i
gang blev de bare hængende.

Jeg tror lignende er gældende for de fleste af de gamle pigtråds drenge
der senere har fået sig en karrierre indefor danse og dansktop musikken.

Jeg kender også til flere dansktop bands der kun spiller det for at have
en god fast indtægt, så de har friheden til at hellige sig at spille
diverse eksperimenterende ukommerciel musik (en af mine venner spillede
en overgang i et sådant band, hvor de alle også var med i forskellige
fusionsjazz ensembler).

En anden gammel ven er jazz pianist (udd. på Fyns Musikkonservatorium)
og han tjener til dagen og vejen ved at spille som hygge pianist eller
til selskaber, men det er jazzen han brænder for (og får han chancen er
det også det han vil leve af).

> [...]
>brænder i musikerens hjerte.
>Det er så ikke altid noget man bliver rig af

Nej det er de færreste beskåret blot at leve af den musik de elsker at
spille, derfor har de fleste andre indtægtskilder.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 20:36

On Thu, 22 Jun 2006 20:54:11 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

>Jeg tror lignende er gældende for de fleste af de gamle pigtråds drenge
>der senere har fået sig en karrierre indefor danse og dansktop musikken.

Det gælder vist ikke kun for gamle pigtrådsdrenge, men for hovedparten
af musikere der ikke er slået igennem med egne ting endnu.
Alle dem jeg kender af upcoming musikere (og det er faktisk ret mange,
qua min musikfoto-virksomhed) har nogle seriøse projekter, og så alt
det andet som giver penge, hvilket populært sagt er røvballeorkestre.
De spiller masser af dansemusik, men det er kun et arbejde, mens
hjertet brænder for helt andre ting.

/Alex

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-06-06 21:48

Alex Linaa wrote:
> De spiller masser af dansemusik, men det er kun et arbejde, mens
> hjertet brænder for helt andre ting.

He he - var det ikke Saybia, der spillede røvballe lige indtil de på den
type jobs, blev bedt om at spille Saybia-numre? Det må have været en lidt
blandet fornøjelse...at være så kendt at folk beder om at høre eens hit, men
ikke så kendt at de samme folk kan genkende een---strange

Flying Hotdogs

Fra : Malene Hald

Dato : 19-06-06 18:10

> [...]
> kan ikke selv huske hvad nogen af kunstnerne hedder, så jeg værdsætter
> gerne nogle hints til hvad der var stort dengang udover The Beatles....

Tak for en masse kanon gode forslag! Jeg drøner straks på det lokale
musikbiblio og leder løs. Tror nu godt hun kan huske det når først det
kører.

Malene

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-06-06 19:23

> [...]

> en stak cd'er på biblioteket til festen. Men nu er jeg kun 24, så jeg kan
> godt bruge lidt hjælp til at finde ud af hvilken musik man synes er fed

_____

Nu skal jeg fortælle dig hvikke grupper der var populærest dengang
(1967-73), blandt folk som havde en gennemsnits-almindelig musiksmag. Hvis
du bruger den liste er du sikker på at ramme bredt.

Indenfor de danske grupper skal du skaffe cd-er med følgende grupper (og din
mor kan helt sikkert synge med):

Bjørn Og Okay (Den gule flyver)
Klaus og Servants (Jeg er på vej til Herstedvester)
Johny Reimer (Du burde købe dig en tyrolerhat
Bjørn Tidmand (Lille sommerfugl)
Keld Heick (Ved landsbyens gadekær)
Dorthe Kollo (Gid du var i Skanderborg)
Gitte Hænning (Tag med ud at fiske)
Jeg har aldrig fået noget (Defenders)
Ulla Pia (Flauer poer tøj)
Birthe Kjær (Areve dertio frans)
Birgit Lystager (Smilende Sussie)
Royal Strings (Jeg drømte mig en drøm i nat)
John Mogensen (Der er noget galt i Danmark)
Allis og Rita (Hallo hr. general)
Flemming Antony (Tra lalala Suzie)
Rock Nalle

Indenfor de engelsk-syngende grupper skal du skaffe cd-er med følgende
grupper (og din mor kan også her melodierne):

Carpenters (Please mr. postman)
Walkers (
Sweet (Ballrum blitz)
Mud (Oh boy)
Kris Kristoffersen
Tony Christy (Amarellow)
Donny Osmonds
Jimmy Osmonds
Marry osmonds
The Osmonds
New seekers (Back steel or borrow)
Albert Hammond
James Last (----alt muligt-----)
Abba (Ring ring / Waterluu)
Svenne og Lotta (Bang a boomenrang)
Gilbert o Sullyvan (Clair - Get dawn)
Bonnie St. Claire (Klap your hands)
Bay City Rollers (Bay bay baby)
Drifters (Kissing in the bagroud of the movie)
Harpoe (Mowie star)
Rubbets (Suger baby lowe)
Ricky Nielsson (Garden party)
Barbie Benton
Olivia Newton John
Dolly Parton
Billy Swan (I can help)

Alle disse navne er indenfor den folkelige genre, så hvis din mors smag var
mere almindelig, så kan kan du være 100% sikre på alle de navne jeg har
nævnt. Jeg har skrevet deres hits bagefter.

Jeg kan fortælle dig at de navne jeg har nævnt for dig er diamentralt
modsatte navne af de som de andre har skrevet til dig. Det er fordi der
dengang meget tydeligt var to retninger man gik angående musik. Og de har
kun givet dig navne indenfor popRock.

De navne som de andre har nævnt for dig kan bruges hvis din mor kunne lide
popRock-musik

De navne som jeg har nævnt for dig kan bruges hvis din mor kunne lide
almindelig underholdningsmusik /slager /dansktop. det vil jeg tro at de
fleste kunne lide, men jeg vil forslå dig at nævne de hits jeg har skrevet
ud for gruppenavnene. Din mor kan derefter fortælle dig om det lige var sån
noget hun sang med på. I så fald skal du bruge min liste. Og det vil jeg tro
er mest sansynligt. Men det kan du jo fortælle os. Det kunne være sjovt hvis
du ville det.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 19-06-06 20:07

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4496ea5d$0$172$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> kun givet dig navne indenfor popRock.
>
> De navne som de andre har nævnt for dig kan bruges hvis din mor kunne lide

Ja og det kan de fleste da heldigvis

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-06-06 21:50

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og det kan de fleste da heldigvis
______

Nu skal vi lige huske at omtalte person er 50. Hun er jo nok mere til
almindelig folkelig slagermusik-hits. Mon ikke de fleste på den alder er det
? - Det tror jeg.

Så altså Malene.

Hvis du finder ud af at din mor er til pop-rock så skal du vælge de andres
liste.

Hvis du finder ud af at din mor er til slagermusik (hvad der var mest
almindeligt jo længere vi går tilbage i tiden) så skal du vælge min liste.

Det er meget vigtigt at du får det at vide af hende. Fortæl hende titlerne
på de hits jeg nævnte for dig.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 19-06-06 22:14

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44970cb4$0$16719$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Nu skal vi lige huske at omtalte person er 50. Hun er jo nok mere til
> almindelig folkelig slagermusik-hits. Mon ikke de fleste på den alder er
det
> ? - Det tror jeg.

Du og dine fordomme Åge. Jeg skal altså til Stones koncert snart...og der er
sgu ovenikøbet folk der er ældre end mig.
Husk på at mange af de gamle rockmusikere selv har passeret de 50, ja en del
ovenikøbet de 60 og enkelte sågar de 65
Så det er sgu da ikke sikkert at Marlenes mor er gået musikalsk i stå.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-06-06 06:05

> [...]
>
> Det er meget vigtigt at du får det at vide af hende. Fortæl hende titlerne

Se nu var det jo vist en fest, så der er sikkert en god del deltagere, så i
stedet for at diskutere, hvis liste, der er den gode, skulle man nok hellere
blande dem lidt, så der bliver noget til alle. Specielt er gammelt dansk
filmmusik rigtigt in, lige for tiden, både blandt unge og de lidt mere
modne. Jeg må da indrømme, at jeg befinder mig i aldersgruppen, og vil
kunne more mig præcist lige godt til Sweet's Ballroom blitz, som til Grethe
Sønck's Klaus Jørgen, og måske endnu mere til Preben Kaas, når han sidder og
malker Marie.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 08:28

> [...]

> Hvis
> du bruger den liste er du sikker på at ramme bredt.

Nu ved jeg ikke lige hvordan du kan udtale dig om "gennemsnits-almindelig
musiksmag", for det er da godt nok en ting du ikke har.

> De navne som de andre har nævnt for dig kan bruges hvis din mor kunne lide
> popRock-musik

Det er der nok den største sandsynlighed for.

> Men det kan du jo fortælle os. Det kunne være sjovt hvis
> du ville det.

Ja DET kunne være sjovt - Så et referat ville blive værdsat.

/Alex