Pan Masala
Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-06-06 12:29

Nogen der ved hvad det er for noget?

Min begrænsede viden siger det er noget med en tyggenød eller lignende?

Fra : ufo

Dato : 15-06-06 16:24

Jonas Kofod wrote:
> Nogen der ved hvad det er for noget?
>
> Min begrænsede viden siger det er noget med en tyggenød eller lignende?

Hej, "masala" i det indiske køkken er en krydderiblanding. Mest kendt
herhjemme er vist Garam Masala som fås færdigblandet. Ingredienser er
bl.a. muskat, nellike, kanel; den er ret tung/krydret. Samt Tandoori
Masala som er den røde blanding man mixer med yoghurt og marinerer sin
kylling i.Oprindeligt kom den røde farve fra Cochinelle =
pulveriserede skjoldlus. En lidt skarp, krydret smag. Du har muligvis
også mødt Tikka Masala, den er ret populær på spisekortet. Den har
vist en del fennikel/dild/anis plus den sædvanlige gang
koriander/spidskommen/gurkemeje/hvidløg.
Pan Masala er så en blanding hvor hovedingrediensen er betelnød, så
du er på rette spor. Betel er en mildt narkotikum som man blir lidt
lalleglad af. Det har desuden den virkning at det stopper
tarmfunktionen. Det skulle være derfor folk der fx går i rismarken
tygger betel hele tiden: De blir småsløve og glade. Og de skal ikke
rende på lokum. De får osse røde tænder og et fjottet udtryk, så
jeg vil ikke anbefale det.
Det nærmeste vi kommer Pan Masala herhjemme er vel skrå eller
tyggetobak hvis det findes. Jeg tror ikke det er noget man kommer i
maden.

Hilsen Esther

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-06-06 17:24

ufo wrote:

> [...]
> Det nærmeste vi kommer Pan Masala herhjemme er vel skrå eller
> tyggetobak hvis det findes. Jeg tror ikke det er noget man kommer i

Mange tak. Det var yderst fyldestgørende og den med betelnød var jeg
osse kommet frem til, så det er jo overensstemmende.
Det er netop som tobak jeg har fået det, så jeg ved ikke helt om jeg er
tryg med at gå i kast med det. Især ikke efter den information jeg fandt
da jeg selv prøvede at google svaret frem. Det ikke var forklaringer,
men indiske artikler om drøftelser til forbud - uha uha
Det kan være det må vente til næste gang jeg skal ud i rismarken før jeg
ryger det.

Fra : ufo

Dato : 15-06-06 19:56

Det ikke var forklaringer,
> men indiske artikler om drøftelser til forbud - uha uha
> Det kan være det må vente til næste gang jeg skal ud i rismarken før jeg
> ryger det.

Det kan umuligt være mere dødbringende end (speaker på speed):
"Sweet Dublin. Tobakken med irsk whiskey"

hilsen esther

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-06-06 20:14

ufo wrote:
> Det ikke var forklaringer,

> Det kan umuligt være mere dødbringende end (speaker på speed):
> "Sweet Dublin. Tobakken med irsk whiskey"

Det kan være jeg tør prøve lidt i aften så, når maden lige er landet
ordentligt. En pibe på terassen er ikke det værste der er.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-06-06 20:48

ufo wrote:
> Det ikke var forklaringer,

> Det kan umuligt være mere dødbringende end (speaker på speed):
> "Sweet Dublin. Tobakken med irsk whiskey"

Hvis det har nogen interesse kan jeg informere om at det smager hen i
retning af at åbne en duftblok og slikke på den. Men når jeg har fået
smagen ud af piben var det jo oplevelsen værd.

Fra : SB

Dato : 17-06-06 07:57

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der ved hvad det er for noget?
>
> Min begrænsede viden siger det er noget med en tyggenød eller lignende?

Efter at undre lidt på denne forespørgslen, hvorledes man kan stå helt
hjælpeløst spørgende og på bar bund overfor noget så simpel som masala,
tænker jeg om det har noget at gøre med denne dille for
voksne mænd. Banale spørgsmål som ubehjælpelige mænd tidligere spurgte
deres koner eller mødre dumt om er nu et seriøst debatemne i et mad forum.

Hvordan laver jeg spejlæg på min Tefal pande?
Hvilken krydderiblanding skal jeg putte i min Jamie rystemorter ting?
Hvor længe skal kartofler koge - på mit mielekomfur?
Hvordan salter jeg min tomatmad med min læsøsalt?
Og hvad er masala.....

Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-06-06 11:23

SB wrote:
> [...]
> Hvor længe skal kartofler koge - på mit mielekomfur?
> Hvordan salter jeg min tomatmad med min læsøsalt?

Er Pan Massala nu er udbredt stykke mærkevare der er blevet en dille
blandt voksne mænd? Jamen det er da rart, så kan jeg spørge nogle af dem
- hvis ikke, så tør øjnene og kom op igen Søren.

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-06 13:53

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Efter at undre lidt på denne forespørgslen, hvorledes man kan stå helt
> hjælpeløst spørgende og på bar bund overfor noget så simpel som masala,

Vi andre kan så undre sig over hvorfor man svarer uhøfligt på et spørgsmål,
som man øjensynligt enten ikke har gidet læse, eller bare ikke forstod.

Nå, men det er jo off topic.

/P

Fra : SB

Dato : 17-06-06 16:26

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi andre kan så undre sig over hvorfor man svarer uhøfligt på et
> spørgsmål, som man øjensynligt enten ikke har gidet læse, eller bare ikke

well....

prøv at læse tråden i "hvordan laver jeg bagte kartofler i min Weber Q" fra
d. 10/6
er såmend bare en lille omskrivelse af et svar han selv gav der

Søren

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-06 17:48

> well....
>
> prøv at læse tråden i "hvordan laver jeg bagte kartofler i min Weber Q"
> fra d. 10/6
> er såmend bare en lille omskrivelse af et svar han selv gav der

Altså news:e6gnnb$21im$1@gnd.k-net.dk

Jeg er med, og beklager forstyrrelsen. Måske vil det være en god ting med
noget af det der risbonde-tobak til at dæmpe gemytterne lidt ned.

/P