Hjælp til at konfigure ny maskine
Fra : MacX

Dato : 13-06-06 18:31

Hejsa

Jeg har en god ven, der skal have ny computer, og budget er på 9000
incl. skærm, tastatur og mus. Problemet er at jeg har ikke fulgt med i
PC verdenen de sidste 2 år, og aner ikke hvad man skal købe...

Hvis vi holder os til Intel CPU, hvilket chipsæt skal man så have, og
hvilken CPU - dual core eller alm P4?

Grafikkort har jeg tænkt på et Sapphire X1600Pro - er det et ok kort
til spil (ej hardcore)?

Kom gerne med forsalg til bedste pc - maks 9000 kr

På forhånd tak
Hans

Fra : MacX

Dato : 13-06-06 18:41

On 2006-06-13 19:31:22 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> said:

> [...]
> til spil (ej hardcore)?
>
> Kom gerne med forsalg til bedste pc - maks 9000 kr

Kan det egentlig betale sig at samle selv, eller kan man ligeså godt
købe en færdiglavet - evt hvor?

Fra : John

Dato : 13-06-06 20:24

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> kan man ligeså godt købe en færdiglavet - evt hvor?

Man kommer langt med 9000,-, prøv fx at kigge her:

http://www.bjtrading.dk/menu.asp

Mvh John

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-06-06 21:38

On Tue, 13 Jun 2006 19:41:18 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> Kan det egentlig betale sig at samle selv, eller kan man ligeså godt
> købe en færdiglavet - evt hvor?

Hej
Rent økonomisk kan det ikke betale sig. Især ikke hvis man vil være lovlig
på software fronten. Men hvis man har licenser til OS og programmer eller
går pirat vejen så kan man få en pc som er mere fornuftig sammensat af
bedre komponenter end en færdig maskine. Og til samme pris. Desuden så
undgår du alt det crap som er preinstalleret på de fleste færdig samlet
maskine. Hvis du kan samle, teste og optimere en maskine er der god
fornuft i at samle selv. Hvis ikke så gå efter en pre installeret maskine
fra f.eks. dell.
Du skal også tage med i dine overvejelser om du er interesseret i at give
support til din ven for tid og envighed fordi du samler maskinen til ham.
Nu skriver du en god ven så betyder det nok ikke så meget. Men min egen
erfaring med at samle pcer for venner og bekendte er at hvis man ikke gør
det helt klart hvad de kan forvente af support. F.eks. at man ikke står
til dispution 24 timer i døgnet fremover til at fjerne spyware osv. bare
fordi man samler en maskine til dem.
Min faste pris når jeg skal kikke på en pc er en god flaske whisky, det
har fjernet de værste tidsrøvere og giver mig et konstant velassorteret
barskab

Ift. grafikkort så er X1600pro et lidt langsomt kort, men til prisen er
det ok. Men jeg ville gå efter et lidt hurtigere kort f.eks. 7600GT eller
ATi Radeon X1800 GTO, eller hvis der er råd et 7900gt

Hvad skal maskinen bruges til?
Hvordan er hans forhold til en støjende pc?
Kan han vente et par måneder? Der er store omvæltninger på vej, og der
rapporteres om STORE prisfald på cpuer både fra intel og amd.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-06 07:14

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
news.ta3p9kujuxvtjp@sprinter...

> Min faste pris når jeg skal kikke på en pc er en god flaske whisky, det
> har fjernet de værste tidsrøvere og giver mig et konstant velassorteret
> barskab

Sikke nogle nærigrøve du kender, Netto's den bedste er da ikke særlig dyr.

> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Nicolai

Fra : MacX

Dato : 14-06-06 18:07

Sapphire RADEON X1800 GTO / 256MB GDDR3 / PCI-E
Asus ATX Intel 945 chipset - P5LD2
Intel Pentium 4 640 3.2Ghz BOXED / XD / 64bit sup.
Kingston 1024MB DDR2 RAM KIT PC2-4200 (2x512MB)
Maxtor Sata II 160GB / 7200 Rpm / 8 MB
Delux DLC-SF438 - 400 Watt - ATX - Sort/Sølv
Lite-On DVD±RW (±R DL) drev / sort/hvid front
Samsung SyncMaster 920N 19'' TFT Sølv 8mS
Logitech Office 2.4GHz Cordless Desktop

I alt 8269 kr. incl moms

Er dette helt ved siden af? Vil det harmonere godt sammen, eller er der
noget som burde være arnderledes- for eks. bundkort og cpu?

Skal have det bestilt i morgen, så håber en venlig sjæl kan hjælpe mig :)

Maskinen skal bruges en del til spil, og ellers alm. kontorbrug.

På forhånd tak
Hans

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-06-06 00:57

On Wed, 14 Jun 2006 19:06:39 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Er dette helt ved siden af? Vil det harmonere godt sammen, eller er der
> noget som burde være arnderledes- for eks. bundkort og cpu?
Jeg ved ikke om jeg er for sent på den. Men jeg ville helt sikkert vælge
en AMD64.
f.eks. en 3800+ til 1K og et dertil et mobo DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D
sådan et har jeg selv og det er virkelig kram. Så skal du også have anden
ram da det bruger ddr og ikke ddr2. Der vil jeg foreslå 2gb fra Corsair
XMS Platinum Serien. De fås til ca 1500.- Flere nye spil bruger mere end
1gb ram og de virker derfor dårligt hvis man ikke har mere end 1gb da
windows derfor swapper på harddisken. Det giver ryk og hak i spillene.

/Thomas
---
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"