Jeg synes på ingen måde der er tale om en hetz mod Ryanair - alle har til
fulde forholdt sig til faktum og dertil sagt deres egen mening omkring
lysten til at flyve med dem.
Selv står jeg bag en hjemmeside, hvor vi gør alt hvad vi kan for at finde de
billigst mulige flybilletter til forbrugerne, så principielt er jeg stor
tilhænger af flyselskaber, der forsøger at holde priserne nede, så vi
forbrugere kan få råd til endnu flere rejser. Jeg er ligeglad hvor folk
køber deres flybillet, da vi ikke selv sælger, men kun henviser.
Jeg er dog også af den opfattelse, at vi ikke skal ønske os billige
billetter for enhver pris. Ryanair har skåret alle omkostninger så langt ind
til benet, at der ikke er plads til nogen som helst selvstændighed eller
albuerum hos de ansatte. Dette ved jeg fra personer, som har prøvet at
arbejde hos selskabet, men efter meget kort tid flygtede derfra igen - pga.
arbejdsforholdene, som ligner noget, der ikke burde eksistere i den vestlige
verden.
Ja, det er korrekt, at de ansatte har "frihed" til blot at finde noget
andet, men i praksis er det ikke altid tilfældet når man har en familie der
skal forsørges og arbejdsløsheden i branchen er skyhøj, samtidig med at man
selv har betalt for sin uddannelse der skal forrentes og afdrages (for
kabinepersonale ca.kr. 20.000 og for piloter ofte omkring 1 mio. kroner).
Desuden er selskabet de senere år begyndt at ansætte et stort antal "nye
eu-borgere" fra østeuropa, da de har store problemer med at skaffe
arbejdskraft i de øvrige lande. Ikke at der er noget galt i det, men det er
et tegn på at prisen skal presses ned og de samtidigt har problemer med at
skaffe arbejdskraft. P.t. tager de personligt kontakt til et stort antal
piloter fra andre selskaber og tilbyder dem store lønninger (ikke bedre
arbejdsvilkår) for at få dem til at flyve for Ryanair, da de mangler et
stort antal piloter.
Hovedparten af Ryanair kabinepersonale er ansat via rekruteringbureauer på
korttids kontrakter og er altså ikke direkte ansat hos selskabet. På denne
måde kan de hurtigt skille sig af med dem igen.
Pga manglen på arbejds skal der heller ikke den samme erfaring til at blive
ansat og for den sags skyld forfremmet til kaptajn, som i de fleste andre
selskaber.
P.t. er de italienske og franske myndigheder i gang med undersøgelser mod
Ryanair - bl.a. pga. en serie af "uheldige" landinger i Rom
http://www.itfglobal.org/campaigns/italiansafety.cfm
De franske myndigheder har kontakt til de irske luftfartmyndigheder, da de
har mistanke om at kontrollen med Ryanair ikke er god nok:
http://www.itfglobal.org/campaigns/france.cfm
I Irland kører der retssager, hvor Ryanair forsøger at forhindre personalet
i at komme i fagforening.
http://www.itfglobal.org/campaigns/pilotswin.cfm
For mig er der også tale om at være en etisk korrekt forbruger. Jeg har ikke
lyst til at handle med firmaer, der ikke behandler deres personale
ordentligt. Det er naturligvis op til ens egen samvittighed om det nogle
gange er vigtigere at spare et par hundrede kroner eller købe sine varer hos
et respektabelt selskab. Personligt køber jeg heller ikke ting der er
fremstillet af børnearbejdere eller arbejdere under slavelignende forhold.
Hvis man laver en sammenligning af det produkt man får hos Ryanair og hos et
traditionelt flyselskab, så er der rigtig mange punkter hvor disse to
produkter ikke kan sammenlignes.
Her er bl.a. nogle ting du IKKE får hos Ryanair:
- Gennemtjekket bagage
- Gennemgående billetter - der sikrer dig videre transport på 2. strækning,
hvis den første bliver forsinket.
- Udbringning af bagage ved forsinkelse
- 20 kg. gratis indtjekket bagage (Hos Ryanair skal betales idag)
- Tilbagebetaling af skatter ved ubenyttet billet
- Rengøring af fly mellem hver tur
- Afgange til hovedlufthavne og ikke til flyvepladser langt fra centrum
- Personale i lufthavnen til at hjælpe når der er problemer
- Hotelovernatning ved længere forsinkelser
- Forplejning ved forsinkelser
- Flybillet med andet selskab ved aflysning -
Personligt kan jeg godt lide at have den sikkerhed, at det er flyselskabets
ansvar at transportere mig derhen, hvor de har lovet. Selv har jeg tidligere
oplevet at stå i London, hvor flyet blev aflyst - og så var det ellers mit
eget problem, at komme hjem. Jeg kunne naturligvis få de få hundrede kroner
refunderet, som billetten havde kostet, men det rækker jo ikke langt når man
skal betale flere tusinde kroner for en envejs billet med et andet selskab
for at komme hjem.
Det er derfor Ryanair lever op til mottoet:
If you pay peanuts - you get monkeys!!!
Jeg kendte godt deres regler for aflysning m.v. og ville gerne spare penge
ved at flyve med dem - det måtte jeg så lære på den hårde måde. Denne mangel
på ansvar for sine kunder sammenholdt med alle sikkerhedsaspekterne og det
etiske i at handle med et firma der behandler sine ansatte med så lidt
respekt, som Ryanair gør - har fået mig til at fravælge at flyve med dem.
Jeg synes ganske enkelt ikke jeg får en anstændig vare for pengene. Det er
jo langt fra hver gang det er billigt at flyve med dem - tværtimod.
Om andre så vælger at rejse med Ryanair, SAS, British Airways, Lufthansa
eller Sterling (der desværre også begynder at ligne Ryanair mere og mere) er
for den sags skyld mig ret ligegyldigt. Det må være op til den enkelte at
træffe det valg.
Lov mig blot at lade være med at skrive stortudende indlæg når det går galt
for jer - og I er strandet i en øde lufthavn i Sydeuropa og ikke kan komme
hjem igen - eller hvis (gud forbyde det) der på et tidspunkt sker et uheld
med selskabet, som personalet ikke er godt nok uddannet (eller udhvilet) til
at kunne håndtere.
Der findes ikke gratis (eller næsten gratis) flybilletter, som Ryanair gerne
vil bilde folk ind. Nogen må betale i den sidste ende - og hvis det ikke er
passagererne, så må det jo være andre. I dette tilfælde langt hen ad vejen
personalet. Tænk på det næste gang i tager på en billig ferie og slapper af
på stranden, mens de gode folk i kabinen knokler til lidt over 100 kroner
pr. strækning.
On 12/06/06 16:09, in article
11501216340.239055585466609@dtext.news.tele.dk, "Lars Bakmann (slet
2HZ4A)" <bakmann@2HZ4Aos.dk> wrote:
>
> Jeg så ikke udsendelsen om Ryan - air, men min kone og jeg
> flyver indimellem med dem, da vi bor tæt på Tirstrup lufthavn, og
> derfor på en billig og nem måde kan komme rundt i Europa.
>
> Jeg sidder med en nagende mistanke om at nogen at aktørende på denne
> liste er ansatte i rejsebranchen, som ønsker at påvirke stemningen på
> en bestemt måde.
>
> Der har tidligere været indlæg om Ryan - air og det har altid givet
> anledning til stor debat og slet skjult reklame for selskaber som
> ligner SAS - eller tager jeg fejl.
> Hvis arbejdsforholdene er ringe, så må den enkelte ansatte selv sige
> fra. Det har jeg selv måtte gøre på en tidligere arbejdsplads.
> Forholdene opfylder myndighedernes krav ikke ?
> Hvis vi ser tilbage, har der også været stærkt kritiske udsendelser om
> sikkerheden i SAS, BA og andre. Dårlig vedligeholdelse, drikkeri m.m.
> Det berømte haveri i julen 1991 med et SAS fly skyldtes såvidt jeg
> husker sløseri med det udvendige tjek, men i dag huskes haveriet mest
> for "den dygtigte pilot"
> Flere af debatørene i den seneste Ryan-air hetz, giver udtryk for at
> de helst vil styrte ned på 1. klasse - jeg ved nu ikke rigtig
>
> Venlig hilsen
> Lars Bakmann
>
>
>
>
>