Chokolade kage opskrift
Fra : Peter Jensen

Dato : 11-06-06 20:15

Hej,

Jeg søger en opskrift på en tung fed chokolade kage, jo mere fed og tung jo
bedre. Skal bruges som dessert sammen med is. Nogle gode bud?

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-06 20:22

On Sun, 11 Jun 2006 21:15:13 +0200
"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jeg søger en opskrift på en tung fed chokolade kage, jo mere fed og
> tung jo bedre. Skal bruges som dessert sammen med is. Nogle gode bud?

to forslag herfra:

Sticky Chocolate Pudding:
http://www.epicurious.com/recipes/recipe_views/views/103174

Brownies :
http://hotstart.dk/Opskrifter/ViewRecipie.aspx?id=654

Begge ting er bare for lækkre. Den første er sjov fordi den er som en
svampet chokoladekage på toppen, men i bunden er den flydende og lækker
(skal spises direkte fra ovnen). Den er eminent til is.

Den anden er en af de ultimativt bedste brownies opskrifter jeg kender
(har været igennem mange efterhånden). Den kom oprindeligt fra
augustenborgs opskriftsamling som dog nu er blevet slået samme med den
elendige hotstart.dk side (trist trist).

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-06-06 20:53

Kim Schulz wrote:

> Brownies :
> http://hotstart.dk/Opskrifter/ViewRecipie.aspx?id=654

Er ingredienslisten korrekt? (Hvorfor står den
mørke chokolade, der to gange?)

Ingredienser:
225 gram mørk chokolade
325 gram mørk chokolade
225 gram smør
3 æg
3 cl stærk kaffe
225 gram mørk farin
kornene af 1 stang vanille
75 gram mel
1/2 tsk. salt
175 gram valnøddekerner

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 11-06-06 20:56

Jens Axel Søgaard skrev:

> Er ingredienslisten korrekt? (Hvorfor står den
> mørke chokolade, der to gange?)

Fordi den ene mænge skal smeltes og den anden mængde skal hakkes. Det
står også i opskriften

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 12-06-06 12:50

Benedikte Brisson wrote:

> Fordi den ene mænge skal smeltes og den anden mængde skal hakkes. Det
> står også i opskriften

Hov ja - jeg studsede over at de skæve 225 gram forekom
både ved chokoladen og ved smørret.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-06 20:56

On Sun, 11 Jun 2006 21:53:05 +0200
Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> Er ingredienslisten korrekt? (Hvorfor står den
> mørke chokolade, der to gange?)
>
> Ingredienser:
> 225 gram mørk chokolade
> 325 gram mørk chokolade
> 225 gram smør
> 3 æg
> 3 cl stærk kaffe
> 225 gram mørk farin
> kornene af 1 stang vanille
> 75 gram mel
> 1/2 tsk. salt
> 175 gram valnøddekerner

ja den er god nok (men ret fjollet skrevet ind). Det er simpelthen
fordi chokoladen skal bruges af 2 omgange: det 325g skal smeltes, de
rasterende 225g skal hakkes groft og puttes helt i for så at smelte
under bagningen.

Fra : Erik

Dato : 12-06-06 08:54

> Jeg søger en opskrift på en tung fed chokolade kage, jo mere fed og tung
> jo
> bedre. Skal bruges som dessert sammen med is. Nogle gode bud?

Denne her er fed og tung og plejer og være en succes:

Chokladekage med guf

Dej:
Glasur:

4 æg
100 g plantmargrine
350 g sukker
3 spsk kold kaffe
225 g mel
50 g kokos
1 tsk vaniljesukker
185 g floremelis
3 tsk bagepulver
3 spsk cacao
3 spsk cacao
1½ dl mælk
225 g plantemargrine

1. Pisk æg og sukkerrigtig godt. Tilsæt mel, vanilje, bagepulver, cacao
skiftevis med mælken. Tilsæt til sidst den smeltede margrine. Dejen hældes i
en smurt bradepande drysset med mel, og bages ca. 40 min. ved 185º. Mærk med
en strikkepind, om kagen er gennembagt, eller om der stadig hænger dej ved
pinden, når den trækkes ud.

2. Til glasuren hældes alle ingredienserne i en gryde og gives en kort
opkog. Det hæles over den færdige kage, der køles af før den spises.