God Jazz fra 60'erne efterlyses...
Fra : Tychsen

Dato : 01-06-06 21:43

Hej NG!

Jeg er trods min generation (84'er) vild med god gammel amerikansk Jazz
fra 60'erne. Jeg nyder at høre god iørefaldende jazz en sen
sommeraften med et godt glas whisky eller cognac.

Jeg hører i film, serier og dokumentarer stumper af jazz fra den tid,
men kender ikke rigtig navnene på kunstnerne/albummerne.

Indtil videre har jeg anskaffet mig et par CD'er med The Rat Packs og
Frank Sinatra. Men hvad skal jeg søge efter på musikbiblioteket, hvis
jeg vil have lidt mere end det???

.... der er flere "kendte numre" som jeg ikke har... og ej heller kender
kunstnerne på. Fx: "What difference today makes" m.m.

Glæder mig til at få svar...

Fra : Tychsen

Dato : 01-06-06 21:51

Efter lidt søgen på egen hånd:

Cab Calloway
Bing Crosby
Ella Fitzgerald
Billie Holliday

Jeg kender sikkert nogle af ovenstående på musikken, men ikke ud fra
navn. Mon der findes nogle opsamlingsalbums, der samler de 30 - 40
bedste Jazz-sange fra 50'erne og 60'erne? På sådanne "Best of"-albums
er det jo ofte de gode ørehængere der er med, og det er også dem,
jeg er mest vild med.

Fra : Robert Piil

Dato : 01-06-06 21:58

On 1 Jun 2006 13:51:26 -0700, "Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bedste Jazz-sange fra 50'erne og 60'erne? På sådanne "Best of"-albums
>er det jo ofte de gode ørehængere der er med, og det er også dem,

Jeg ved ikke om det stadig er til at få fat i (og om det overhovedet
er kommet på CD) men prøv at lytte til soundtracket fra filmen "Round
Midnight" med Dexter Gordon. Køb evt. filmen.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-06-06 18:02

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej NG!

Jeg er trods min generation (84'er) vild med god gammel amerikansk Jazz
fra 60'erne. Jeg nyder at høre god iørefaldende jazz en sen
sommeraften med et godt glas whisky eller cognac.
______

SV: Du har smag. Hvad med at købe en cd med Papa Bues vikinge jazzband

På øen Mors i limfjorden har de et kæmpe orkester som på fritidsbasis
spiller god gammel bigband swing-jazz fra 30-erne og sån. Det er numre som :
In the mood - American patrol - woodchoppers ball
Orkesteret har vist omkring 20 medlemmer som rigtigt har gang i saxofoner,
trompeter, tubaer - alverdens blæserinstrumenter. Det er simpelthen som en
tur 70 år tilbage i tiden.
Orkesteret hedder "Bogeyman band". Jeg tror at det lige præsis er sådan
noget som du efterlyser. Selv om det er et nutidigt orkester spiller de
musikken på 100 procent traditionel amerikansk vis. Du kan ikke høre om det
er musik som er indspillet i år eller for 70 år siden i Danmark eller
Amerika. Bortset fra lydkvalitetten selvfølgelig. Der er lydprøver på deres
hjemmeside. Prøv at lytte. det vil du ikke fortryde.
Jeg ved godt at det var amerikansk jazz du efterlyste, men jeg kan altså
ikke lade være med at fortælle dig om dette orkester. Prøv at give det en
chance. De rammer jo meget godt den stil du efterlyser og måske kan du lide
orkesteret. Det kan du jo prøve at fortælle.
http://www.bogeyman.dk/

Hilsen Åge

PS: Orkesterets leder er med i Danmarks nok mest professionelt spillende
dansktop-orkester "Tonight", som også er hjemmehørende på Mors. Det er Rene
Nørskov. Men "Bogeyman band" har selvfølgelig intet med dansktop at gøre.

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 03-06-06 08:29

Tychsen wrote:
> [...]
>
> ... der er flere "kendte numre" som jeg ikke har... og ej heller
> kender kunstnerne på. Fx: "What difference today makes" m.m.

Du giver jo selv stikordene. Gå til http://bibliotek.dk/musik.php

Her søger du f.eks. efter 'what a difference a day makes'. Hvorefter du får:
http://bibliotek.dk/vis.php?origin=musik&field1=forfatter&term1=&field2=forfatter&term2=&field3=person&term3=&field4=titel&term4=&field5=htitel&term5=&field6=fritekst&term6=what+a+difference+a+day+makes&cclbuf=&divbuf=&field_genre=&term_genre=&field_mat=&term_mat%5B%5D=%28ma%3Dlm+ikke+ma%3Dmu%29

Her kunne du f.eks. vælge følgende, som giver et rimeligt udvalg af
lettilgængelige evergreens:
Evergreens
2003. 2 cd'er
Forlag: Time Life Music
Serie: Good Time Gold
Emne: easy listening ; evergreen ; jazz ; instrumental ; vokal ; 1950-1959 ;
1960-1969 ; 1970-1979 ; England ; USA
Opstilling i folkebiblioteker: Underholdning
Time Life Music TL 348/19
Pris ved udgivelsen: kr. 289,00
Indhold:
Cole, Nat "King": When I fall in love ; Unforgettable
Armstrong, Louis: They can't take that away from me / with Ella Fitzgerald
Astaire, Fred: Cheek to cheek ; Puttin' on the Ritz
Day, Doris: Sentimental journey / with Les Brown & his Orchestra
Williams, Andy: The Hawaiian wedding song ; May each day
Lee, Peggy: The folks who live on the hill
Bennett, Tony: Last night when we were young ; Stranger in paradise
Mills Brothers: Paper doll
Darin, Bobby: Lazy river ; More
London, Julie: Fly me to the moon
Jones, Jack: I will wait for you
Benton, Brook: The Boll Weevil song
Como, Perry: Some enchanted evening
Washington, Dinah: This bitter earth ; What a difference a day makes
Crosby, Bing: Thanks for the memory ; Dear hearts and gentle people
Paul, Les: How high the moon / with Mary Ford
Fitzgerald, Ella: Night and day
Torme, Mel: September song / with Rob McConnell & the Boss Brass
Baker, Chet: My funny Valentine
Belafonte, Harry: God bless the child
Laine, Frankie: Shine
Damone, Vic: I have but one heart
Monro, Matt: My kind of girl

Og når du har gravet dig gennem en stabel kompilations, lærer du dine
favoritter at kende, og så graver du bare videre. Prøv f.eks. at oprette en
radiokanal med Frank Sinatra her: www.pandora.com Så vil Pandora forsøge at
lære dig noget nyt
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Tychsen

Dato : 04-06-06 10:38

TAKTAKTAK til jer alle...

Både morsøgenserne og dine forslag lyder godt!

Jeg arbejder videre i det... kendte nu godt Pandoras æske, men havde
helt glemt den... tak for reminderen!