Dim
Fra : Martin Bak

Dato : 05-05-06 18:51

Er der nogen her, der på en letfattelig måde kan forklare den nærmere
struktur i dim?
Det er højst forvirrende at forsøge at finde akkorderne på diverse sider,
der tilsyneladende alle mener noget forskelligt.
http://www.guitaren.dk/akkorder.asp?akkord=dim er det desuden lidt uklart
hvilket bånd man egentlig befinder sig i. Eller er det bare mig der ikke
fatter deres måde at beskrive tingene på?
Men kan nogen forklare hvad det er der gør en akkord til dim?

--
Martin

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-05-06 21:12

> [...]
> fatter deres måde at beskrive tingene på?
> Men kan nogen forklare hvad det er der gør en akkord til dim?

At de er bygget op af små tertser.

Jeg tror måske der er lidt blandende meninger om der er 3 eller 4 toner i en
dim-akkord (?). Grundlæggende består den af prim-lille terts-forminsket
kvint - eller fx. C,Eb,Gb. Er der fire toner i akkorden kan du skelne mellem
hel- og halvformindskede - skrevet fx. Co eller Cø - henholdsvis hel- og
halv-formindsket. Tone materialet er her: C,Eb,Gb,A og C,Eb,Gb,Bb. Man kan
så tilføje at Co er den samme akkord i forhold til tonematerialet som Ebo.

Hverken dim-akkorder eller nogen som helst andre *skal* tages et bestemt
sted på et instrument - medmindre det er direkte angivet.

--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 22:12

On Fri, 5 May 2006 22:11:48 +0200, "Mads Breddam" <fuck@spam.suckers>
wrote:

> [...]
>så tilføje at Co er den samme akkord i forhold til tonematerialet som Ebo.

Sagt på en anden måde:

Grundtone + lille terts + lille terts = Formindsket akkord (dim)

/Alex

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-05-06 12:45

Mads Breddam skrev:

> Jeg tror måske der er lidt blandende meninger om der er 3 eller 4 toner i en
> dim-akkord (?).

Helt rigtigt. Man må i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der er ment en
treklang eller en firklang. Det samme gælder i øvrigt betegnelsen °
(altså en hævet cirkel). I mange tilfælde kan begge variationer
anvendes.

Undertiden bruges betegnelsen dim7 for at understrege, at det skal være
en firklang, mens mb5 kan bruges for at betegne treklangen.

> Er der fire toner i akkorden kan du skelne mellem hel- og halvformindskede
> - skrevet fx. Co eller Cø - henholdsvis hel- og halv-formindsket. Tone
> materialet er her: C,Eb,Gb,A og C,Eb,Gb,Bb.

Well, egentlig er intervallet fra ges til a ikke en lille terts, men en
forstørret sekund. På klaveret gør det selvfølgelig i praksis ingen
forskel, men som angivelse af en musikalsk fornemmelse kan det bestemt
gøre en forskel.

> Man kan så tilføje at Co er den samme akkord i forhold til tonematerialet
> som Ebo.

Ja, hvis vi taler firklange, og hvis vi udelukkende ser på, hvilke
tangenter der anvendes på klaveret.

C°7: c, es, ges, heses
Eb°7: es, ges, heses, deses

Men jo, på klaveret er c og deses selvfølgelig samme tangent.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 07-05-06 04:27

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> wrote in message
> Man kan
> så tilføje at Co er den samme akkord i forhold til tonematerialet som Ebo.

Kun hvis vi snakker enharmonisk.