Influenza eller høfeber?
Fra : Jakob

Dato : 10-06-06 20:08

Hej!

I hvor høj grad kan høfeber minde om en gang influenza? Jeg er ret
smadret - bliver ellers relativt sjældent syg. Er totalt snottet -
skifter mellem tæt næse og løbenæse. Mine bihuler føles stoppede - og
mit hoved føles generelt som om det snart eksploderer eller noget
Jeg har svedeture og mine øjne føles hævede og løber i vand. Har det
super dårligt. Jeg regnede bare med det var influenza men en veninde
foreslog at det var høfeber. Hvis det er sidstnævnte så bør jeg måske
tjekke muligheden for medicin. Er mist i eksamensperioden og har slet
ikke tid til at være syg nu :-/

Kan man på baggrund af ovenstående symptombeskrivelse give et bud på om
det er influenza (som der jo ikke er så meget at gøre ved ud over at
blive i sengen) eller høfeber?

--
Hilsen snottede Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-06 20:35

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>foreslog at det var høfeber. Hvis det er sidstnævnte så bør jeg måske
>tjekke muligheden for medicin. Er mist i eksamensperioden og har slet

Prøv at tage temperaturen - Har du feber er det sandsynligvis en
infektionssygdom som f.eks influenza. Er der ingen feber er høfeber en
realistisk difrentialdiagnose...

<mlr>

Fra : Jakob

Dato : 10-06-06 20:56

Michael Rasmussen wrote:

> Prøv at tage temperaturen - Har du feber er det sandsynligvis en
> infektionssygdom som f.eks influenza. Er der ingen feber er høfeber en
> realistisk difrentialdiagnose...

Hm..har kun sådan et (http://www.tea.dk/tea.aspx?item_id=100) termometer
i huset og det dur vist ikke til den slags. Prøver lige med Marias
metode først

Hvor høj skal temperaturen være før man har feber? Bare over 37 grader?

--
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-06-06 20:37

> Kan man på baggrund af ovenstående symptombeskrivelse give et bud på om
> det er influenza (som der jo ikke er så meget at gøre ved ud over at blive
> i sengen) eller høfeber?

Nja, men jeg har en noget uautoriseret måde at teste det på. Drik et par
genstande rigtig spiritus uden tilsætningsstoffer som cola eller andet - et
par snapse, whisky, gin eller hvad der nu passer dig. Ialt 5-8 cl, ikke
mere. Et par timer senere er du enten stadig syg = du er syg eller du har
det meget bedre = høfeber. Der skal gå 2-3 timer før du "måler", da du
uvilkårligt vil have det bedre en time senere

Og sprit er godt men uhensigtsmæssigt mod høfeber.

Mvh Maria

Fra : Jakob

Dato : 10-06-06 20:53

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> det meget bedre = høfeber. Der skal gå 2-3 timer før du "måler", da du
> uvilkårligt vil have det bedre en time senere

Haha - det er da en testmetode jeg kan forstå Og har en uåbnet
flaske Blue Bombay Gin stående som sikkert er fin til formålet. Så altså
- hvis det lindrer så er det ikke influenza men høfeber? I så fald kan
jeg måske endda undgå medicin og bare snuppe et par genstande i ny og næ
i løbet af sommeren

--
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-06-06 21:01

> [...]
> endda undgå medicin og bare snuppe et par genstande i ny og næ i løbet af

Det jo lige det - høfeber er typisk et dagligt problem i en periode, og det
er for de fleste af os ret uhensigtsmæssigt at arbejde/køre bil/gå til
eksamen med promiller i blodet

Men det kan fortælle om du skal i seng eller finde et apotek for at købe
høfeber-tabletter.

Mvh Maria

Fra : Jakob

Dato : 10-06-06 21:07

Maria Frederiksen wrote:

> Det jo lige det - høfeber er typisk et dagligt problem i en periode, og det
> er for de fleste af os ret uhensigtsmæssigt at arbejde/køre bil/gå til
> eksamen med promiller i blodet

I tilfældet med min eksamen kan det dog sagtens vise sig at være en
fordel

> Men det kan fortælle om du skal i seng eller finde et apotek for at købe
> høfeber-tabletter.

Så det er altså noget jeg kan få i håndkøb? Lyder lækkert. Og tak for
dit svar, - du er en stjerne.

--
Hilsen sølle Jakob

Fra : Jimmy

Dato : 10-06-06 21:31

> Så det er altså noget jeg kan få i håndkøb? Lyder lækkert. Og tak for
> dit svar, - du er en stjerne.

Benadryl er mod høfeber og kan fås i håndkøb. Burde kunne mærkes inden
for en halv til en hel time efter indtagelse.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 11-06-06 15:01

Jimmy wrote:
> Benadryl er mod høfeber og kan fås i håndkøb. Burde kunne mærkes inden
> for en halv til en hel time efter indtagelse.

Ja, eller Clarityn.

/Ole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-06-06 20:44

> Ja, eller Clarityn.

Og begge dele er ikke noget man skal forsøge sig med dagen før eksamen. Prøv
nogle dage før og se hvordan du reagerer og håndter så din eksamensdag ud
fra det.

Det er en udbredt vildfarelse at der ikke sløvende virkning ved Benadryl og
Clarityn. Det er der, men vi reagerer forskelligt på den. For nogle er den
minimal og for andre vil den i en eksamenssituation være ret
uhensigtsmæssig.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 13-06-06 19:30

Maria Frederiksen skrev:
> [...]

Min erfaring er nu at det går 1 - 1½ dag, før man rigtig kan man mærke
det. Især hvis det er meget slemt...

> [...]
> Clarityn. Det er der, men vi reagerer forskelligt på den. For nogle er den
> minimal og for andre vil den i en eksamenssituation være ret

Ja, mon ikke! Jeg bliver så sløv at jeg faktisk ikke tør køre bil, og
jeg tager hvert år til Tyskland og køber koffein piller, for ellers kan
jeg slet ikke passe mit job! Jeg kan snildt sove 15 timer i døgnet
(gjorde det et år hvor jeg var arbejdsløs...)

Og så er der min kollega som bare skal lidt tidligere i seng...

Så der kan være meget stor forskel på virkningen.

Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-06 21:52

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke passe mit job! Jeg kan snildt sove 15 timer i døgnet (gjorde det

I lørdags kom jeg hjem fra arbejde kl. 18 og var nødt til lige at sove en
times tid. Jeg vågnede to timer senere og kunne mærke, at jeg ikke kunne
holde mig vågen. Gik i seng igen og vågnede søndag morgen kl. 9:30. Havde
med andre ord sovet ca. 15½ time - og det er første gange i ca. 100 år jeg
prøver at sove så længe. Normalt har jeg problemer med at sove mere end 7-8
timer!

I løbet af søndagen gik det op for mig hvorfor, jeg var røget omkuld lørdag.
Jeg havde ved 14-tiden taget en høfeberpille på arbejde. Det var den, der
fire timere senere sendte mig til tælling. Af samme grund plejer jeg at tage
høfeberpiller sent om aftenen. Trætheden er ikke så påfaldende så.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jimmy

Dato : 13-06-06 22:26

> Min erfaring er nu at det går 1 - 1½ dag, før man rigtig kan man mærke
> det. Især hvis det er meget slemt...

1 til 1½ dag lyder fuldstændig vanvittigt. Ligemeget hvad du putter i
munden af piller, burde kroppen aldrig være så lang tid om at optage det.

> [...]
> jeg slet ikke passe mit job! Jeg kan snildt sove 15 timer i døgnet
> (gjorde det et år hvor jeg var arbejdsløs...)

Er det Clarityn eller Benadryl du spiser? Jeg bliver ikke det mindste
sløv af Benadryl, selvom jeg nogle gange må tage 3 om dagen. Og de
virker altså inden for ½-1 time her.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-06-06 17:02

> Er det Clarityn eller Benadryl du spiser? Jeg bliver ikke det mindste sløv
> af Benadryl, selvom jeg nogle gange må tage 3 om dagen. Og de virker altså
> inden for ½-1 time her.

Her tager det mindst et døgn og som regel mere inden de virker ordentligt.
Så jeg tager dem bare systematisk, så de virker hele tiden.

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-06 18:15

Jimmy wrote:

> 1 til 1½ dag lyder fuldstændig vanvittigt. Ligemeget hvad du putter i
> munden af piller, burde kroppen aldrig være så lang tid om at optage
> det.

Noget medicin kan være måneder om at virke.

Men benadryl opnår maksimal plasmakoncentration efter 1½ time, at det så kan
opleves at symptomerne er længere om at fortage sig, er en anden sag

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sabina H.

Dato : 11-06-06 01:26

Jakob wrote:
> [...]
>
> Kan man på baggrund af ovenstående symptombeskrivelse give et bud på
> om det er influenza (som der jo ikke er så meget at gøre ved ud over

på mig lyder det som høfeber/pollenallergi....

kik feks her: http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/fakta/hofeber_snue.htm

lige nu er græspollen godt i gang, og topper gerne her i slutningen af juni
: http://www.netdoktor.dk/tema/hoefeber/pollenkalender.htm

kik på mere om allergi her: http://www.netpatient.dk/Allergi.htm
symptomer på pollenallergi er.:
a.. Kløe, øjnene bliver røde og løber i vand

b.. Næsen stopper til, nyseanfald (kan være langvarige) og vandigt flåd
fra næsen.

c.. Tør, ru hoste og evt. egentligt astmaanfald.

d.. Nogle klager endvidere over hovedpine (betinget af hævelse af
slimhinder i bihulerne).

feber er normalt en bivirkning af influensa eller lign, men som du beskriver
dine symptomer og årstiden taget i betragtning, er det nok mere sansyneligt
at du har fået dig en græspollen allergi ;)

heldigvis er der råd for det ;)

a.. Hvordan behandles pollenallergi ?

Pollen fra de blomsterbærende planter man er overfølsom overfor kan man
forsøge at undgå, men i praksis er det ganske svært. Gode råd er dog at
lukke døre og vinduer ind til de rum hvor man opholder sig meget (specielt
soveværelse) i pollen sæsonen. Endvidere skal man undgå at lufte sengetøjet
udenfor når pollentallet er højt, da man derved trækker pollen med ind i
soveværelset. Det er også en god idé at holde øje med pollentallet i den
periode hvor det aktuelle pollen er aktivt. For stærkt allergiske personer
kan det være nødvendigt at holde sig inden døre på dage hvor pollentallet er
særligt højt.

Man kan få oplysninger om det aktuelle pollental flere steder: www.dmi.dk,
www.astma-allergi.dk - hvor der også kan findes en pollenkalender med
angivelse af sæsonen for de hyppigst forekommende pollen.

Medicinsk kan man dels tage forbyggende medicin, dels benytte medicin ved
udbrud af høfeber. Medicinen der anvendes til lokalbehandling er primært
antihistamin, der virker hæmmende på overfølsomhedsrektionen. I visse
tilfælde kan det være nødvendigt at anvende binyrebarkhormon der virker
dæmpende på hævelse af slimhinder ved lokalbehandling.

her kan du nederst se en liste over de typer af allergimedicin der findes i
handlen i dag....
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/overfoelsomhed.htm#overfoelhedsreaktionen

af de mest kendte er benadryl og zyrtec, men vær opmærksom på at de fås i
kopivarinater hvor indholdsstoffet er det samme, men mærket er billigere....
vær endvidere opmærksom på at nogle mennesker bliver meget døsige af nogle
af allergimedikamenterne, derfor kan det være en fordel at købe det i små
mænger, indtil du finder et mærke der ikke påvirker dig negativt....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk